Університети є ключовими для досягнення сталого розвитку

(ресурс) 
https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20200711094917938 

Brendan O’Malley  11 July 2020 

Університети продемонстрували світові, під час кризи COVID-19, чому їхня експертиза має значення та чому потрібна міжнародна співпраця у вищій освіті для вирішення насущних світових проблем, – кажуть керівники конгломерації міжнародних університетських організацій, що представляють понад 2000 установ у всьому світі. 

Отже, настав час міжнародному співтовариству визнати фундаментальне значення вищої освіти для досягнення всіх 17 цілей сталого розвитку (SDG), які мають на меті подолати бідність, захистити планету, сприяти гендерній рівності, захищати та сприяти культурі та культурному розумінню, забезпечення процвітання для всіх, і для того, щоб університети присвятили себе тому, щоб допомогти світу досягти цих цілей. 

Це звернення було надіслане лідерами Agence Universitaire de la Francophonie  (AUF), Association of Commonwealth Universities (ACU) та International Association of Universities (IAU) до Політичного форуму ООН високого рівня (HLPF) 2020, які зустрілися онлайн 7-16 липня, щоб зосередити увагу на прогресі Порядку денного в галузі сталого розвитку на період до 2030 року під егідою ООН. 

Хілліджі Ван Ленд (Hilligje van’t Land https://www.iau-aiu.net/Hilligje-van-t-Land ), генеральний секретар IAU та виконавчий директор International Universities Bureau, який вже два десятиліття працює з IAU, щоб допомогти зробити вищу освіту ключовим рушієм суспільних змін, заявив, що в минулому університети навіть не згадувались стосовно попереднього переліку цілей ООН – Цілей розвитку тисячоліття (Millennium Development Goals (MDGs)) – зараз є узгоджені зусилля для просування Порядку денного до 2030 року у межах вищої освіти та просування визнання ключової рушійної ролі вищої освіти у досягненні SDG. 

«Сталий розвиток є на порядку денному університетів з моменту доповіді Брюндтленда (опублікованої Всесвітньою комісією з навколишнього середовища та розвитку у 1987 р.), тому університетам було запропоновано взяти участь у всій прогрмі та забезпечити підготовку сотень та тисяч випускників, які б добре розуміли сталий розвиток та їх роль у суспільстві, особливо коли вони займають керівні посади», – говорить Ван Ленд. 

За її словами, в рамках вищої освіти було досягнуто значного прогресу в частині втілення сталого розвитку на всіх рівнях в установах, на заняттях, в освіті для сталого розвитку, в дослідженнях, що базуються на сталому розвитку, і набагато більше співпраці в усьому світі між дисциплінами та зацікавленими сторонами в суспільстві. 

“Тож я досить оптимістично ставлюсь щодо того, куди ми можемо піти. Я все ще критично ставлюсь до того, що багато хто із зацікавлених сторін, які працюють в рамках Порядку денного до 2030 року, досі не бачать вищу освіту ключовою зацікавленою стороною для її просування вперед.” 

“Внутрішні заклади, керівництво, персонал та студенти знають про Порядок денний та те, чим вони мають займатися, але лідери в усьому світі могли би набагато краще зв’язатися з вищою освітою”. 

Джоанна Ньюмен (Joanna Newman), генеральний секретар ACU, сказала: «Все, що ми хотіли б досягти, на цьому третьому році участі в HLPF, – це визнання важливої ролі, яку вища освіта відіграє у досягненні всіх 17 SDG. 

“До 2015 року MDG не включали в них вищу освіту; її не визнавали. Але сьогодні, якщо ми говоримо з урядами та неурядовими організаціями, що розвиваються, більшість бачить освіту Year 12 як найважливішу мету. І що стосується рекомендацій щодо фінансування, які має дати ООН, вищої освіти все ще в них немає». 

Ньюмен каже, що вища освіта включена в SDG 4 (Якісна освіта), але виходить за рамки цього, оскільки “якщо ви не будете розвивати системи вищої освіти в розвиваючих контекстах так само, як у розвиненому світі, у вас будуть початкові вчителі, які не підходять за призначенням або середні вчителі, які повинні викладати англійською мовою, але не роблять цього, ви не матимете гарного вмісту та не будете мати необхідних досліджень для вирішення проблем у всіх SDG». 

Відповіді «мають прийти з країн, що розвиваються, так само, як і з наддержав», – каже вона. 

Ньюмен каже, що спільний порядок денний ACU, AUF та IAU робить їх конгломерацію потужним голосом для вищої освіти в ООН. 

Для ректора AUF Слім Халбуус (Slim Khalbous) міцність стосунків між трьома найбільшими світовими академічними асоціаціями полягає у взаємодоповнюваності з точки зору географічної присутності, культурного походження, інституціональної організації та пріоритетних тем. 

“Отже, я вважаю, що меморандум про взаєморозуміння, підписаний між нашими трьома організаціями, підкреслює цю різноманітність, яка необхідна для активнішої та більш визнаної ролі для вищої освіти у світі”, – сказав він. 

Ньюмен каже: «Що ми хочемо протягом року – це визнання того, що частина витрат на освіту, яку уряд повинен зробити своїй країні, – це врахування вищої освіти та необхідність створення мосту від школи до університету чи коледжу, завдяки якому студенти принесуть надзвичайну користь країні, в якій вони живуть». 

Зараз низка країн взагалі не витрачає багато коштів на вищу освіту, – каже Ньюмен. “Подивіться лише на сукупну частку учнів. Це в середньому 36% по всьому світу, 8% в Кенії та 2% в Пакистані. Цього недостатньо”. 

“На даний момент, якщо ви хочете отримати хорошу вищу освіту, в деяких країнах еліта отримує стипендію або платить і їде кудись деінде, але більшість населення світу, яке має бажання вступити до університету, не мають широкого вибору, оскільки там недостатньо коштів витрачаються на нарощування потенціалу у вищій освіті ». 

За її словами, COVID-19 виявив величезні нерівності у вищій освіті, які значно вищі в країнах Африки на південь від Сахари. 

«Велика різниця полягає у відсутності надійного доступу до даних, завантаження дуже повільне, а пропускна здатність занадто мала для роботи в Інтернеті. Це речі, які можуть вирішити уряди; наприклад, Гана нещодавно давала студентам гранти, щоб вони мали доступ. Але є серйозні інфраструктурні проблеми, які потребують вдосконалення. Навколо Співдружності більшість намагаються підготуватися до початку вересня, але деякі закриті через проблеми з даними. 

“Поки швидкість і покриття даних не будуть рівними, світ все одно буде розділений на тих, хто може навчитися, і тих, хто не може”. 

Незважаючи на все це, каже Ньюмен, університети були неймовірно творчими під час пандемії, виготовляючи маски та вентилятори та рухаючись в Інтернеті. 

Халбуус каже, що з початку спандемії COVID-19 AUF розпочав всесвітній конкурс проектів з негайним впливом, що здійснюються безпосередньо студентами, студентами-інженерами або молодими дослідниками, і отримав майже 2000 проектів. 

Цінується міжнародна співпраця 

«Університети не мали дуже гарної преси до кризи COVID-19, але тип міжнародного співробітництва, що лежить в основі досліджень вакцини, може бути здійснено лише шляхом співпраці між університетами в усьому світі. Тож міжнародна співпраця за допомогою віртуальних засобів ніколи не була кращою», – говорить Ньюмен. 

«У наукових дослідженнях діаграма Scopus щодо міжнародної співпраці щодо COVID-19 дуже багата. Зазвичай вона буде пустою для регіону Африки на південь від Сахари, але це справді глобально», – каже вона. 

Van’t Land каже, що пандемія COVID-19 запропонувала можливість “переглянути, що ми робимо, і як це зробити”. Це тому, що залучення закладів вищої освіти до майбутнього сприяло значно більше в останні місяці, і вона сподівається, що, наприклад, коли потрібно розробити політику та відповідати на глобальні виклики, університети будуть частіше запрошуватись до столу ніж колись раніше. 

«Поки що це стосувалося кризи здоров’я, але зараз це стосується соціальної та економічної кризи; це зросло за останній місяць. Існує зближення між вищою освітою та політиками. З ними консультуються більше». 

За її словами, в минулому університети критикували за те, що вони надто сильно працювали в бункерах, але Порядок денний сталого розвитку підштовхує до кращих міждисциплінарних та багатодисциплінарних досліджень, а також до міжнародної співпраці, яка потрібна більш складному світу. 

IAU розробив глобальний кластер щодо сталого розвитку (Global Cluster on Higher Education and Research for Sustainable Development (HESD) https://iau-aiu.net/IAU-launches-a-Global-Higher-Education-Cluster-to-address-Agenda-2030 ), де він пропонує університетам з усього світу зосередитись на одній SDG та налагодити міжнародне співробітництво з університетами по всьому світу в кількості до 11 (але щонайменше з п’ятьма), а метою є «подивіться всю динаміку, необхідну для застосування до однієї цілі SDG». 

Це не силос? “Ні, тому що всі усвідомлюють, що жодна SDG не може бути вирішена, якщо ви не дивитесь на інших, якщо не дивитесь на кращу роботу, управління водними ресурсами, зміни клімату тощо. Саме тут вступає динаміка; всі університети працюють дуже спільно в різних дисциплінах”, – говорить Ван Ленд. 

IAU має 17 університетів – по одному для кожної SDG – кожен працює з 11 іншими університетами з п’яти континентів, наприклад, від Ірану до Колумбії, Китаю, Франції та Швеції. 

Ван Ленд каже, що така співпраця може добре працювати, незважаючи на неонаціоналістичний контекст у деяких країнах, оскільки університети все ще користуються деякою автономією в таких контекстах. 

Наприклад, у Сполучених Штатах сталий розвиток залишається на порядку денному, і навіть якщо президент Дональд Трамп все-таки вийде зі складу Всесвітньої організації охорони здоров’я, університети продовжуватимуть працювати над цими питаннями. 

“Інший приклад – Бразилія, де [президент Джаїр] Болсонаро намагається вийти з міжнародної співпраці, але самі університети стають все більш творчими і сильно віддані цим міжнародним програмам”, – каже ван Ланд.