ЗВІТ ЗА ТРАВЕНЬ 2016

Звіт
за результатами моніторингу ринку освітніх послуг країн СНД
травень 2016

У сфері освіти країн СНД період великих структурних реформ. Розвиток ринкових відносини в сфері освіти зумовили і розвиток конкуренції між вузами. Конкуренція спонукає освітні установи займати активну ринкову позицію, підвищувати якість освітніх послуг, вивчати попит на освітні продукти і потреби ринку праці.

Проблеми. Моніторинг ринку свідчить про наступні проблеми в сфері вищої освіти країн СНД:

  • низький рівень випускників з технічних спеціальностей. Показник працевлаштування випускників в перший рік після закінчення вузу залишається все ще низьким (71%) (Казахстан);
  • багато інститутів, які не створюють конкуренції на ринку (Грузія, Казахстан);
  • висока оплата за навчання (Казахстан, Грузія, Киргизстан);
  • підготовка кадрів у вищих навчальних закладах не спрямована на розвиток практичних навичок. Освітні програми не задовольняють очікування роботодавців. (Казахстан);
  • інфраструктура в вузах не відповідає потребам для іногородніх та іноземних студентів (Казахстан, Грузія, Киргизстан);
  • слабка матеріально-технічна база вузів (Казахстан, Грузія, Киргизстан, Азербайджан);
  • комерціалізація вузів (Казахстан);
  • доступність вступу до університетів (Казахстан);
  • прогресуюче зниження якості освіти (Казахстан)

Офіційна політика  В Міністерстві освіти Білорусі парафували міжвідомчий Меморандум про взаєморозуміння з питань співробітництва в сфері освіти  з Саудівською Аравією (Білорусь). Уряд Узбекистану підписав постанову про реорганізацію Національного університету. (Узбекистан). Уряд Грузії припускає перейти на німецьку модель системи освіти.

Події і заходи Дев’ята щорічна Республіканська ярмарок інноваційних ідей, технологій та проектів пройшла в Ташкенті. На ярмарку представлено близько 650 нових проектів, більше 70 з яких – розробки молодих вчених і студентів. Шостий Форум казахстанських студентів відбувся в Берліні за організаційної підтримки Посольства Казахстану в Німеччині, АТ «Центру міжнародних програм» і Німецької службою академічних обмінів (DAAD) (Казахстан).

Наука і инноватика  В області науки і інновацій розширюється двостороннє білорусько-китайське співробітництво. Білоруські та китайські партнери здійснюють спільні дослідження в таких областях як фізика плазми, нановуглецеві матеріали, хімії рідких кристалів, екологія, біо і IT технології, машинобудування, наноматеріали. Активно розвивається співробітництво за проектом технопарку «Великий Камінь». Технопарк – сучасний міжнародний еко-місто з акцентом на високотехнологічні та конкурентоспроможні інноваційні виробництва з високим експортним потенціалом (Білорусь).
Технологічний парк відкриється і в місті Актобе (Казахстан) при університеті
ім. С. Баїшева. Технологічний парк створить умови для розвитку науки, комерціалізації наукових досягнень та створить  нові інноваційні підприємства.

Співробітництво В Таразському університеті відкрито казахстансько-турецький центр в рамках меморандуму про взаємну співпрацю між Таразським університетом  і університетом Кастамону (Казахстан).

Зміцнюються наукові і партнерські зв’язки між вузами Білорусі та Китаю. Серед стратегічних напрямків взаємодії Білорусі і Китаю в галузі освіти можна виділити: збільшення академічних обмінів, наукова та інноваційна діяльність, розвиток вивчення китайської мови в Білорусі, а також білоруської та російської мов в Китаї. Цього року спільно з міжнародним освітнім центром «Фенікс» пройде конкурс на бюджетні місця в університети Китаю: Шаньдунський Політехнічний Університет і Педагогічний Університет в місті Цзибо. В цьому році виділено на навчання 10 бюджетних квот для Киргизстанських студентів.

Надзвичайний і повноважний посол США в Азербайджані відвідав Азербайджанський державний економічний університет (UNEC). Під час  зустрічі обговорювались питання залучення викладачів США, які використовують академічну мобільність, а також програму Fulbright, в UNEC для навчання англійської мови (Азербайджан).

Підписана Угода про подвійні дипломи між Азербайджанським державним економічним університетом (UNEC) і французьким університетом Монпельє, яка дасть можливість студентам отримати дипломи UNEC і університету Монпельє за спеціальностями “Світова економіка”, “Організація і управління бухгалтерією і бізнесом” (Азербайджан).
Прогнози і офіційна статистика В Глобальному індексі конкурентоспроможності 2015-2016 роки Всесвітнього економічного форуму (Фер) Казахстан займає 42 позицію серед 140 країн світу.

Білорусь в рейтингу держав за індексом людського розвитку за показниками в сфері освіти належить до держав з дуже високим рівнем людського розвитку. Вісім університетів країни за підсумками 2015 року увійшли в ТОП – 4000 міжнародного рейтингу університетів Webometrics. БГУ в черговий раз поліпшив свої позиції (2014 г. – 673 місце, 2015 г. – 609 місце).

В Грузії проектом державного бюджету на 2016 рік передбачено зростання фінансування міністерства освіти майже на 55,6% в порівнянні з 2012 роком.

У 2016 році Німецька служба академічних обмінів (DAAD) надасть Киргизстану 52 індивідуальних і 23 проектних стипендій на загальну суму понад 400 тис.

Конкурентне середовище Спостерігається стійка тенденція до збільшення академічних обмінів між Республікою Білорусь і Китайською Народною Республікою. На даний момент в Республіці Білорусь навчається близько 2000 громадян КНР, а також близько 400 громадян Білорусі проходить навчання в Китаї. У 2015 році було підписано Угоду між урядами про співробітництво в сфері освіти, завдяки чому на щорічній основі здійснюється академічний обмін в кількості 40 чоловік. У Білорусі також планомірно розвивається система вивчення китайської мови. На даний момент діють 3 Інституту Конфуція і 5 Класів Конфуція.

У Латвії потроїлася кількість іноземних студентів. За останні три роки кількість іноземних студентів в прибалтійській країні збільшилася з 2757 до 5458 осіб. За даними дослідницького центру Certus, іноземні студенти щорічно вкладають в бюджет Латвії € 148 млн. У порівнянні з минулим академічним роком, число міжнародних учнів зросла на 45% в Ризькому технічному університеті (RTU), на 31% в Ризькому університеті імені Паула Страдіня (RSU ) і на 47% в університеті Turiba. В середньому в державних університетах приріст числа студентів з-за кордону склав 28%, а в приватних вищих навчальних закладах – 20%.

У 2015-2016 навчальному році в білоруських вузах навчаються 7 саудівських громадян (Білорусь).

Споживачі В 2016 році найбільше вакансій в Казахстані було представлено компаніями, які працюють в сфері виробництва і промисловості. Що ж стосується претендентів на отримання роботи, то вони найбільше цікавляться вакансіями в таких сферах діяльності, як IT, різні види офісної роботи, аудит і бухгалтерія, медицина і фармацевтика. Крім того, інтерес кандидатів також викликають енергетика, нафтогазова галузь, промисловість і виробництво (найбільшою мірою – інженер-проектувальник, начальник виробничо-технічного відділу, виконроб). Що ж стосується роботодавців, то вони в процесі пошуку майбутнього співробітника найчастіше переглядають резюме за наступними професіями – системний адміністратор, програміст, директор з продажу, начальник відділу розробки родовищ і геології, фахівець з податків, слюсар-ремонтник, електромеханік і документознавець/офіс-менеджер.

Активність вузів У Туркменському національному інституті світових мов імені Д. Азаді відбувся фестиваль англійської мови. (Туркменія). Республіканський фестиваль іноземних студентів «Дні російської мови і білоруської культури» стартував в Білоруському державному університеті (Білорусь). 42 команди з казахстанських вузів представили понад 70 проектів на республіканському конкурсі студентського підприємництва Enactus Kazakhstan National EXPO 2016. (Казахстан).