Грудень 2020 р. – СНД

ОГЛЯД
ринку освітніх послуг країн СНД
Грудень 2020 р

Республіка Казахстан 

  1. Втратили позиції тільки два університети

Британське рейтингове агентство Quacquarelli Symonds опублікувало щорічний рейтинг вищих навчальних закладів країн Європи і Центральної Азії.

В оновленому рейтингу QS Emerging Europe and Central Asia University Rankings 2021 кращий університет країни – КазНУ ім. аль-Фарабі – спустився з 18-ї на 19-у сходинку. Проте він суттєво випереджає більшість інших вітчизняних вузів: так, ЄНУ ім. Гумільова – на 52-му місці (в порівнянні з 51-ю позицією минулого року), на 69-му місці – КазНТУ  ім. Сатпаєва (був на 73-му).

Істотно поліпшив свої позиції КазНПУ ім. Абая: в торішньому рейтингу він перебував на 105-му рядку, тепер потрапив на 82-ю. Поруч з ним, на 83-й, знаходиться Казахський національний аграрний дослідницький університет, який також продемонстрував зростання, піднявшись з 97-го рядка.

КБТУ піднявся лише на дві – з 94 до 92, тоді як Південно-Казахстанський державний університет імені Ауезова піднявся відразу на 20 рядків – з 124-ї на 104-й. КазНМУ імені Асфендіярова, який роком раніше знаходився на 152-му рядку рейтингу, тепер піднявся до 135-го місця, КІМЕП – на 137-му, піднявшись з 149-го, а на його місце піднявся Карагандинський державний університет імені Букетова.

У почесні перші дві сотні кращих вузів регіону увійшли Східно-Казахстанський технічний університет імені Серікбаєва (зі 190-го рядка піднявся до 162-ї), Міжнародний казахсько-турецький університет імені Ходжі Ахмеда Ясаві (який роком раніше знаходився на 211-220 місцях, а тепер займає 175-е), Карагандинський державний технічний університет (зі 197-ї до 180-го рядка) і Алматинський технологічний університет, який також піднявся в рейтингу – з 221-230 рядків до 197-ї.

Рейтинги агентства Quacquarelli Symonds вважаються одними з найвпливовіших у світі поряд з Academic Ranking of World Universities і Times Higher Education World University. Дослідження проводилося серед 400 вузів Східної Європи, Центральної Європи, СНД і Прибалтики, що на 50 більше, ніж у минулому році, незважаючи на проблеми в освітній сфері у зв’язку з пандемією COVID-19.

Джерело інформації:
https://kursiv.kz/news/obrazovanie/2020-12/kazakhstanskie-vuzy-uluchshili-svoi-pokazateli-v-mirovom-reytinge

 

  1. 84% казахстанських студентів навчаються в дистанційному режимі

На сьогодні 84% студентів в Казахстані продовжують навчання в дистанційному форматі. Про це повідомив віце-міністр освіти і науки Республіки Казахстан Мирас Дауленов.

 «Як ми пам’ятаємо, весняний семестр минулого навчального року студенти навчалися в дистанційному форматі. У порівнянні з іншими рівнями освіти вузи були найбільш готовими до дистанційного навчання. Незважаючи на це, багато питань організаційного характеру вимагали свого вирішення», – сказав Мирас Дауленов в ході онлайн-брифінгу в СЦК. Також він розповів про те, студенти яких спеціальностей на сьогодні поєднують дистанційне навчання з традиційним.

 «В даний час 84% студентів навчаються в дистанційному форматі. При цьому 16% навчаються в змішаному форматі. Було прийнято рішення на Міжвідомчій комісії з протидії COVID-19 про те, що за такими напрямками, як гуманітарні, соціальні та IT-напрямки, будуть навчатися виключно в дистанційному форматі. За такими напрямками, як медицина, інженерні напрями, то складно їх навчати надалі в дистанційному форматі, і було прийнято рішення про проведення занять в змішаному форматі», – зазначив віце-міністр.

За словами віце-міністра освіти і науки, з моменту онлайн-навчання казахстанські вузи не підвищували вартість навчання. «Звичайно, були питання по інфраструктурі з самого початку. Перехід вузів на дистанційне навчання насправді був, з одного боку, прогнозованим, разом з тим були питання, що необхідно було навчати студентів і викладачів цифровим навичкам, купувати ноутбуки для викладачів, для студентів і навчати інших інформаційних засобів. Для того, щоб забезпечити в вузах відповідний рівень і якість дистанційного навчання, необхідно було провести велику роботу з інвестування в IT-інфраструктуру вузів, – поінформував Мирас Дауленов.

Джерело інформації:
https://www.inform.kz/ru/84-kazahstanskih-studentov-obuchayutsya-v-distancionnom-rezhime_a3727724

  1. Підбито підсумки освітнього проекту «ZEREN» 2020 року

В онлайн-форматі відбулося закриття Республіканського молодіжного освітнього проекту «ZEREN» на тему: «Молодь в новій реальності: Час дій».

В цілому, в цьому році навчання проходило за п’ятьма напрямками: інформаційні технології, молодіжне підприємництво, особистісний розвиток, цивільний активізм, волонтерська діяльність. Другий ключовий компонент проекту – платформа «Online Dialog», яка включила в себе 5 напрямків: інформаційні технології, якісну та доступну освіту, зайнятість і працевлаштування, особистісний розвиток і реалізація державної молодіжної політики. «Online Dialog» став не тільки місцем для дискусій, а й познайомив молодь з державними і громадськими діячами, представниками експертного та бізнес-співтовариств. Потрібно відзначити, що однією з головних цілей проекту було залучення в роботу сільської молоді з регіонів. Всього було 25 підключень у напрямку Online Bilim і 5 підключень по напрямку Online Dialog ».

Нагадаємо, проект «ZEREN» почався в 2018 році і за цей час зарекомендував себе ефективним майданчиком для запуску бізнес-проектів, представлених молоддю у всіх регіонах країни, підвищення доступу сільської молоді до економічної і соціальної інфраструктури, виявлення і об’єднання активної, талановитої молоді в сільській місцевості.

Даний проект продовжиться і в 2021 році.

Джерело інформації:
https://bilimdinews.kz/?p=129042

  1. Навчання в онлайн-режимі

Як навчаються в онлайн-режимі студенти вузів, які проживають у віддалених населених пунктах з неякісним інтернетом або без нього, розповіли в Міністерстві освіти і науки.

     Віце-міністр освіти і науки Мирас Дауленов пояснив, що для тих студентів, які не мають доступу до інтернету або мають проблеми з комп’ютерною технікою, була розіслана інформація про те, що вони можуть проживати в гуртожитках. Віце-міністр освіти і науки зазначив, що на сьогодні всі гуртожитки вузів функціонують в штатному режимі. «Ми бачили по весняному семестру минулого навчального року, що ряд студентів кажуть, що в зв’язку з відсутністю інтернету у віддалених регіонах Казахстану, піднімається питання про змоги не здачі тих чи інших іспитів, або скасування сесії. Ми вважаємо, що дане питання є неприйнятним, оскільки спочатку ще влітку поточного року з усіма студентами була проведена робота і всім студентам було запропоновано, що в разі, якщо у студента немає якісного доступу до інтернету, якщо він розуміє, що складно буде виконувати завдання, то в цьому випадку двері гуртожитку відкриті. У цих же гуртожитках заходи санітарного характеру були прийняті», – заявив М. Дауленов.

У відомстві вважають, що сесія повинна бути проведена в дистанційному форматі для тих студентів, які навчаються в онлайн-режимі. «Ті студенти, які артикулюють, що у них немає доступу до інтернету – ми вважаємо, що це запізнілі вимоги, оскільки у студентів є і була можливість приїхати і вчитися з гуртожитків», – додав віце-міністр. Раніше віце-міністр повідомив, що на сьогодні 84% студентів в Казахстані продовжують навчання в дистанційному форматі.

Джерело інформації:
https://www.inform.kz/ru/osvobodit-ot-ekzamenov-iz-za-problem-s-internetom-prosili-studenty_a3727730

  1. До якості підготовки кадрів університетом “Астана” великі питання – Міносвіти

Голова комітету із забезпечення якості в сфері освіти і науки Міносвіти Гулзат Кобенова розповіла про хід судового процесу з питання позбавлення столичного університету “Астана” ліцензії.

Раніше повідомлялося, що керівництво університету “Астана” змінило форму підприємства і не допускає до перевірок міністерство освіти і науки Казахстану.

У профільному відомстві запевнили, що ситуацію з вузом дозволятимуть в правовому полі – в суді.

Головне питання до вузу – якість освіти, оскільки з боку студентів і викладачів надходять звернення і скарги.

“Сам університет в міністерство надає інформацію про кількість студентів і викладачів. Однак за фактом університет сьогодні представляється як суб’єкт мікро підприємництва, тоді як по Підприємницькому кодексу – в мікро підприємницької організації повинні працювати не більше 15 співробітників, або річний оборот повинен бути не більше 30 тисяч МРП. Природно, до університету є велике питання про якість підготовки кадрів “, – розповіла глава комітету Міносвіти.

Також Гулзат Кобенова повідомила про те, що протягом року п’ять казахстанських вишів було позбавлено ліцензії на підготовку кадрів. Ще 25 вузів позбавлено часткової ліцензії за окремими спеціальностями.

Джерело інформації:
https://aqmolanews.kz/ru/2020/12/09/k-kachestvu-podgotovki-kadrov-universitetom-astana-bolshie-voprosy-minobrazovaniya/

  1. Під час сесії всі письмові роботи студентів перевірять на академічну чесність

 З метою підготовки вузів до осіннього семестру і для забезпечення якості освіти Міністерством освіти і науки РК розроблено Методичні рекомендації щодо організації навчального процесу в період обмежувальних заходів. Згідно з даними рекомендаціями вузи забезпечують системою прокторінга процедуру проміжної і підсумкової атестації, а також перевірку всіх письмових робіт студентів на унікальність через системи антиплагіату. Використовуються такі системи прокторінга, як «SEB», «Aero», «Examus», «Proctopus», «Oqylyq», «OES», «Live.atu.kz», «Hesperus», і системи виявлення запозичень «Антиплагіат», «Plagiat.pl», «Strikeplagiarism.com», «Turn tin» і «Unihub».

Джерело інформації:
https://www.inform.kz/ru/vo-vremya-sessii-vse-pis-mennye-raboty-studentov-proveryat-na-akademicheskuyu-chestnost_a3727796

  1. Центр Аль-Фарабі відкрито в Японії

Відкриття першого Центру аль-Фарабі в «країні сонця, що сходить» стало знаменною подією в розвитку співпраці між Японією і Казахстаном в рамках святкування 1150-річчя Великого мислителя аль-Фарабі. Урочиста церемонія відбулася за підтримки Посольства РК в Японії в одному з найпрестижніших вузів – університеті Цукуба.

Центр покликаний стати унікальною міжнародною майданчиком по реалізації спільних науково-освітніх проектів в галузі гуманітарних, соціальних і природних наук, просуванню золотого енциклопедичного спадщини видатного вченого і філософа Абу Насра аль-Фарабі, чиє ім’я гідно носить Казахський національний університет.

«Відкриття центру аль-Фарабі – це знак високої поваги до особистості мислителя і прояв великої дружби до казахського народу. Він має великі перспективи. Центр спрямований на спільну підготовку професійних кадрів, просування публікацій вчених КазНУ і університету Цукуба в міжнародних рейтингових виданнях, а також розвиток дослідницької діяльності. У центрі викладатимуть казахську мову, знайомити з історією і культурою Казахстану », – зазначив ректор КазНУ Галим Мутанна.

Виступаючи на відкритті центру, президент університету Цукуба Нагата Кіосуке підкреслив, що діяльність центру аль-Фарабі сприятиме подальшому розвитку і процвітанню спільної науково-освітньої діяльності, а також внесе великий внесок в зміцнення відносин між Казахстаном і Японією.

Джерело інформації:
https://www.kaznu.kz/ru/3/news/one/21505/

  1. КазНУ ім.аль-Фарабі трансформується в дослідницький університет світового класу

Відповідно до постанови Уряду РК перейшовши в статус некомерційного акціонерного товариства зі стовідсотковим участю держави, колектив провідного університету країни ставить перед собою амбітну мету – увійти в топ-100 кращих вузів світу.

Пріоритетним напрямком програми є підвищення глобальної конкурентоспроможності ВНЗ на основі інтеграції науки, освіти та інновацій. В рамках сучасної моделі Університету 4.0 КазНУ послідовно трансформується в дослідницький університет світового класу, що здійснює експорт освітніх послуг.

Відповідно до програми будуть реалізовані науково-освітні та інвестиційні проривні проекти національного і міжнародного рівня. КазНУ також має намір сформувати передову цифрову екосистему на основі комплексного проекту «Al-Farabi Smart University», планується досягнення позицій кращих університетів світу за дослідницької та інноваційної складових.

Програмою також передбачено збільшення числа центрів аль-Фарабі в провідних вузах світу і відкриття закордонних філій КазНУ, що сприятиме інтеграції університету в світовий науково-освітній простір і підвищення міжнародної впізнаваності як провідного експортера освітніх послуг. При цьому передбачається, що не менше чверті учнів студентів складатимуть іноземні громадяни. Протягом п’яти років обсяг консолідованого бюджету виросте в 1,5 рази, в 2 рази збільшиться заробітна плата викладачів.

Важливим розділом програми є комплекс заходів зі створення університетського кампусу світового рівня, залучення інвестицій в розвиток інноваційної інфраструктури. В рамках реалізації третьої черги розвитку КазГУграда передбачається збільшення загальної площі всіх будівель і споруд вузу. Будуть введені в експлуатацію новий гуртожиток підвищеної комфортності на 1250 місць, будівлі соціального і навчально-виробничого призначення.

Важливе завдання стоїть по інтеграції освіти, науки і виробництва та впровадження результатів наукових розробок в реальний сектор економіки. У зв’язку з цим буде реалізований масштабний проект зі створення науково-технологічної долини аль-Фарабі, в яку увійдуть інноваційний, медико-біологічний і міжнародний IT кластери.

КазНУ як передовий вуз країни повинен стати провідним драйвером диверсифікованої економіки Казахстану, і нова програма розвитку дозволить досягти поставлених стратегічних цілей, якісного зростання і підвищення конкурентоспроможності в глобальному науково-освітньому співтоваристві.

Джерело інформації:
https://www.inform.kz/ru/kaznu-im-al-farabi-transformiruetsya-v-issledovatel-skiy-universitet-mirovogo-klassa_a3728103

  1. Вперше казахстанський вуз увійшов в рейтинг THE WUR by Subject

За підсумками предметного рейтингу «Times Higher Education World University Rankings by Subject 2021» КазНУ ім. аль-Фарабі поліпшив наукові показники і посилив позиції по ряду спеціальностей.

В THE WUR by Subject були проранжовано понад 1500 кращих університетів світу за 11 предметних областях. Методологія глобального рейтингу будується на основі 13 ключових індикаторів, об’єднаних в п’ять груп показників і відображають ключові галузі науково-дослідницької діяльності вузів. Дані для складання рейтингу збираються з трьох джерел: статистичної інформації, бібліометрична бази Scopus та опитування академічних експертів.

У порівнянні з минулим роком провідний казахстанський університет значно покращив свої показники і посилив позиції в THE WUR by Subjec. Так, спеціальності КазНУ в області бізнесу і економіки увійшли в групу (501-600), інженерії (601-800), фізичних наук (801-1000), також в рейтингу зазначені соціальні науки (601+).

Слід зазначити, що КазНУ в 2020 році за результатами глобального рейтингу QS зайняв 165 місце в списку передових університетів і увійшов в топ-200 кращих вузів світу. З країн СНД в цю групу увійшли тільки МДУ ім. Ломоносова і КазНУ ім. аль-Фарабі. Трансформуючись в дослідницький університет провідний казахстанський вуз продовжує демонструвати динамічне просування і в інших визнаних світових рейтингах.

Джерело інформації:
https://bilimdinews.kz/?p=124268

РЕСПУБЛІКА БІЛОРУСЬ

10. У Білоруському національному технічному університеті стартував тиждень ювілейних заходів, приурочених до 100-річчя вузу

В грудні 2020 року Білоруському національному технічному університету виповнюється 100 років. За свою столітню історію університет випустив більше 200 тис. Фахівців. З урахуванням своїх досягнень в області науково-інноваційної діяльності ювіляр входить до світової еліти вищої технічної освіти.

Початком святкових заходів стало відкриття виставок. Весь тиждень в головному корпусі були представлені експозиції, які розповідають про те, як розвивався і розвивається головний технічний вуз країни.

На виставці газети «Радянський інженер – Весцi БНТУ», якій цього року виповнюється 85 років, кожен бажаючий міг ознайомитися з тематичними розділами сучасної газети, включаючи студентське життя, науку і спорт. За час свого виходу газета три рази була удостоєна нагороди «Золота Літера».

Відвідувачі виставки Інституту Конфуція, яка поєднує в собі культуру, науку і техніку, змогли побачити компас, який був винайдений в стародавньому Китаї, макети сейсмографа, Чанчуньського вагонобудівного заводу, який перший запустив високошвидкісні поїзди. Також гості мали можливість познайомитися з китайською культурою і традиціями: вирізанням з паперу, масками пекінської опери, мистецтвом каліграфії, чайної церемонією і ін.

Творчі роботи студентів і викладачів представляє архітектурний факультет БНТУ. На другому поверсі вузу розмістилася виставка робіт Науково-технологічного парку «Політехнік». Технопарк «Політехнік» представляє свої технічні розробки для зміцнення і відновлення поверхонь, які були застосовані у виробах медичного призначення, розробки в області лазерних систем, вироби, які застосовуються в травматології та ортопедії і ін.

Завершує виставку серія фотографій, розташована на першому поверсі. Тут можна побачити, яким був БНТУ на самому початку і в повоєнні часи, як модернізувався і перетворювався.

Така значуща дата також послужила відкриття іменних лабораторій, кафедр і аудиторій в навчальних корпусах.

Джерело інформації:
https://edu.gov.by/news/v-belorusskom-natsionalnom-tekhnicheskom-universitete-startovala-nedelya-yubileynykh-meropriyatiy-pr/

  1. Обговорення формату проведення вступної кампанії до вищих навчальних закладів

Питання зміни формату підсумкової атестації на III ступені середньої освіти та вступних випробувань у закладах вищої та середньої спеціальної освіти розглянули на нараді в Білоруському державному педагогічному університеті імені Максима Танка.

Участь у дискусії взяли представники профільного відомства на чолі з Міністром освіти І.В. Карпенко, депутати Палати представників і Ради Республіки Національних зборів.

Міністр нагадав, що Президент ставив перед профільним відомством завдання переглянути формат проведення вступної кампанії до вищих навчальних закладів, щоб бачити кожного абітурієнта. “Ми розглядаємо варіанти можливого суміщення традиційного централізованого тестування з елементом внутрішнього іспиту або внутрішнього співбесіди. Це теж така досить обговорювана тема”, – зазначив І.В. Карпенко.

Також Міністр освіти додав, що до 1 квітня будуть встановлені цифри прийому до вищих навчальних закладів і контрольні цифри прийому. “У 2021 році практично все залишиться без змін. Ми тільки плануємо єдине переглянути трохи підходи щодо цільового набору до вищих навчальних закладів. Але це суттєво не вплине на вступну кампанію і на зміст тих тестів, завдань, внутрішніх іспитів, які вже є в вузах. Тому, абітурієнтам хвилюватися не варто, оскільки ті питання, які ми сьогодні обговорюємо, жодним чином не вплинуть у майбутньому році на вступну кампанію “.

Джерело інформації:
https://edu.gov.by/news/obsuzhdenie-formata-provedeniya-vstupitelnoy-kampanii-v-vysshie-uchebnye-zavedeniya/