Вересень / Сентябрь 2019

ОГЛЯД
ринку освітніх послуг Африки
Вересень 2019 р.

За матеріалами: Africa News, XINHUANET, European Commission , New Era Live , University World News, The Sunday Mail, The PIE News, All Africa, Standard Digital

Анотації статей:

  1. Камерун відправляє 15 науковців на навчання до Великобританії

(Africanews)

Науковці прямують до Великобританії, отримавши стипендію Чевенінга – глобальної програми стипендій уряду Великобританії, що фінансується Міністерством закордонних справ та Співдружності та партнерськими організаціями. Програма дає змогу видатним лідерам з усього світу отримати ступінь магістра з будь-якого предмету в будь-якому університеті Великобританії.

Стипендіати житимуть та навчатимуться у Великобританії протягом року, будуть розвиватися професійно та академічно, налагоджувати зв’язки, освоювати культуру країни та будувати тривалі позитивні стосунки із Великобританією.

https://www.africanews.com/2019/09/10/cameroon-sends-15-scholars-to-study-in-the-uk/

 

  1. Єгипетсько-китайський університет додає нового аспекту зростанню співпраці Єгипту та Китаю

(XINHUANET)

Єгипетсько-китайський університет (ECU), який четвертий рік відкриває свої двері для студентів, додає нового аспекту поглибленню співпраці між Єгиптом і Китаєм.

Будучи першим і єдиним у своєму роді в Єгипті, та навіть в Африці і на Близькому Сході, ECU поки що має чотири факультети: Інженерно-технологічний, Економіки та міжнародної торгівлі, Фізичної терапії та фармацевтики, а також  Медичних технологій.

На сьогодні він надав освітні послуги близько 2500 студентам.

ECU не є традиційним університетом із конкретними підручниками – він вчить студентів отримувати свої знання з лекцій та довідкових матеріалів, доступних у цифровій бібліотеці, як міжнародний стандарт для навчання, готуючи їх до післядипломної самоосвіти, що необхідно для ринку праці.

“Університет поглиблює співпрацю між Єгиптом і Китаєм і запозичує досвід Китаю в галузі освіти та наукових досліджень”, – заявив Ашраф ель-Шихі, президент ЕКУ та колишній міністр вищої освіти Єгипту. Він підкреслив, що університет також прагне служити “центром просування китайської культури в Єгипті”.

Студенти ECU з програмної інженерії мають шанс навчатися в Китаї протягом двох років і закінчити навчання тут, в Єгипті, щоб закінчити навчання з подвійними ступенями. Університет також направляє студентів до Китаю на літні курси з інженерії програмного забезпечення.

http://www.xinhuanet.com/english/2019-09/09/c_138378202_2.htm

 

  1. Erasmus +: ЄС збільшує участь африканських студентів та співробітників у 2019 році

(European Commission)

ЄС виділив додатково €17,6 млн.для підтримки понад 8 500 новообраних африканських студентів та персоналу для участі в програмі Еразмус + у 2019 році. Це є ще одним кроком до виконання зобов’язань підтримати 35,000 африканських студентів та дослідників до 2020 року.

Цього року у програмі Erasmus +.беруть участь 8 555 африканських та 4649 європейських університетів та співробітників з 53 африканських та 34 європейських країн. Студенти можуть перебувати за кордоном до одного року, а обмін персоналом триває до двох місяців.

Додаткове фінансування, яке здійснюється за рахунок зовнішніх фінансових інструментів Комісії та Цільового фонду ЄС для Африки, дозволяє збільшити участь африканських громадян на 40%. Для країн Західної Африки та Африканського Рогу кількість стипендій зросла більш ніж удвічі. Це дозволило включити до програми більше країн, таких як Еритрея, Сьєрра-Леоне, Ліберія, Конго та Бурунді, та збільшити кількість обмінів, зокрема для Беніну, Кабо-Верде, Малі, Нігеру, Нігерії та Сомалі. .

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_19_5547

 

  1. Стипендії від КНР намібійським студентам

(New Era Live)

Посольство Китаю провело церемонію відправлення 57 намібійських студентів, яким після ретельного процесу перевірки та інтерв’ю було надано можливість навчатися у вищих навчальних закладах Піднебесної.

https://neweralive.na/posts/scholarships-awarded-to-57-namibians

 

  1. Науковець веде президентські перегони, але дискусії про ВНЗ відсутні (Туніс)

(University World News)

Професор конституційного права Туніського університету Каїс Саєд вийшов на перше місце у першому турі президентських виборів,  але, незважаючи на те, що він був одним із чотирьох вчених серед 24 кандидатів, питання вищої освіти не стали ключовою складовою президентських дебатів.

Спостерігачі стверджують, що успіх політично консервативного Саєда свідчить про повагу тунісців до сектору вищої освіти.

https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20190923100858936

 

  1. Уряд виділяє $ 20 млн на наукові дослідження (Зімбабве)

(The Sunday Mail)

Уряд Зімбабве виділив 20 мільйонів доларів на наукові дослідження та пов’язану з ними інфраструктуру для просування інновацій від вищих навчальних закладів країни.

Міністр вищої та вищої освіти, науки та технологій розвитку професор Амон Мурвіра заявив, що кошти призначені для заохочення досліджень у виробництві якісних товарів та послуг.

Проф. Мурвіра зазначив, що половина виплачених коштів була зарезервована спеціально для підтримки інфраструктури.

Уряд вважає, що інновації та дослідження усунуть розрив між теоретичними навичками та виробництвом.

https://www.sundaymail.co.zw/govt-releases-20m-for-research

 

  1. Не всі африканці зможуть навчатися в Канаді

(University World News)

Уряд Канади визнає величезні економічні, культурні та соціальні вигоди, які приносять міжнародні студенти. Але коли справа стосується вихідців з Африки, статистика показує наступне.

Згідно з даними канадських міграційних органів 75% африканських студентів, які подали заявку на зарахування до канадських університетів у перші п’ять місяців 2019 року, були відхилені. Для порівняння середньосвітовий рівень відхилення складає 39%.

Основні причини відмов – підозра, що заявник не зможе повернутися додому після закінчення навчання, неможливість залучення грошей на збори та витрати на проживання або коли заява вважається шахрайською.

Заявки також можуть бути відхилені за підозрами у тому, що студент створює загрозу безпеці Канади чи за станом здоров’я

Найбільш ненадійні країни – постачальники студентів це Алжир (86% заявок були відхилені), Камерун (82%) та Нігерія (81% ).

Найвищий рівень прийняття заявок  у Марокко, ступінь відхилення становить 51%.

https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20190918083843313

 

  1. Академічна спільнота закликає реінвестувати надходження за вступні іспити (Нігерія)

(University World News)

Викладачі та інші зацікавлені сторони вищої освіти закликають повернути до сектору вищої освіти, що не фінансується, грошові кошти, отримані Спільною комісією з прийому та втупних екзаменів (JAMB) на продаж заявок на загальний вступний іспит або Єдиний екзамен з вищої освіти (UTME ).

Розслідування показало, що за останні три роки JAMB зібрала 18,5 млрд. NGN (51 млн. Дол. США) від продажу форм на загальну суму 4,9 мільйону кандидатів. За той же період Агентству було виділено встановлений законом бюджет у розмірі 2 млрд. NGN річних.

Деякі зацікавлені сторони вважають, що цей дохід слід інвестувати в цифровізацію всіх центрів експертизи, оскільки UTME відбувається в режимі реального часу в Інтернеті і проводиться по всій Нігерії щонайменше для мільйона кандидатів щорічно.

Деякі сторони закликають розподілення коштів на всі кампуси для конкретних проектів.

Є також заклики про те, що виручка повинна спрямовуватися на національну схему відновних позик для надання допомоги бідним студентам.

https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20190918152016447

 

  1. На шляху до процвітаючої Африки – важливість партнерства

(University World News)

Усунення бідності та нерівності є глобальною метою світового суспільства, яка викладена в Цілях сталого розвитку (ЦРТ).

Зазначена проблема є особливо актуальною для країн Африки. Порядок денний 2063 Африканського Союзу (АС) передбачає “процвітаючу Африку, засновану на інклюзивному зростанні та сталому розвитку … де бідність викорінюється в одному поколінні

Існує кілька мега-тенденцій, які мають вплинути на програму розвитку Африки в майбутньому.

  • Африка стає молодшою. Усі 10 країн світу з наймолодшим населенням перебувають в Африці, приблизно 65% громадян континенту досягли 35 років. Хоча Африка може отримати вигоду від енергії та працездатності молодих людей, зміна економіки потребує кваліфікованих та освічених працівників.

Якщо не забезпечити життєздатних можливостей для економічної участі в цій «молодіжній виписці», це може призвести до конфлікту та політичної нестабільності. З цієї точки зору, доступ до якісної, відповідної вищої освіти є основоположним елементом не тільки для економічного зростання, але для роботи на справедливому і мирному континенті.

  • Таким чином системи освіти в Африці та економічні перспективи нерозривно пов’язані. Окрім створення життєздатних можливостей для все більш юнацького населення Африки та надання їм навичок, досягнення цільового рівня економічного зростання буде залежати від інновацій та технологій, які безпосередньо та опосередковано керуються наукою та вищою освітою.

В Африці інвестиції у вищу освіту дають високу віддачу – до 21%, найвищу в світі. Дані показують, що однорічне підвищення середнього рівня вищої освіти врешті-решт призведе до збільшення валового внутрішнього продукту на 12%.

  • Африці потрібно більше студентів. Хоча спостерігається масове зростання кількості студентів, в Африці вищу освіту здобуває менше 10% молоді – порівняно із середнім показником у світі 26%. Африці також потрібно підготувати більше кандидатів наук, які можуть внести свій внесок у наукові та інноваційні програми, необхідні для сприяння розвитку.

Однак із вже малого кола студентів, що навчаються, на аспірантуру іде лише 9,3%. В сучасних умовах університети на континенті не мають людських, фінансових чи фізичних ресурсів для розширення забезпечення вищої освіти на необхідних масштабах, незважаючи на очевидну необхідність цього.

  • В той же час існує нагальна потреба у боротьбі зі зростанням безробіття серед випускників. Незважаючи на очевидну суперечливість занадто мало випускників та високу зайнятість випускників, реальність полягає в тому, що присвоєні ступені не обов’язково узгоджуються з перспективними кар’єрними шляхами.

Африканські університети традиційно готували студентів до роботи в державному секторі, нехтуючи потребами приватного сектора. Зважаючи на те, що в майбутньому очікується, що приватний сектор поглине більшість випускників університетів, це є важливим перешкодою для подолання. Вирішення цієї ситуації є колективною відповідальністю, яка потребує вдосконалення та розширення співпраці між вищою освітою та урядами у партнерстві з приватним сектором.

  • Африці необхідно стимулювати трансформаційне підприємництво. З 10 мільйонів до 12 мільйонів молодих новачків на ринку праці щороку лише 3 мільйони знаходять гідну, стабільну роботу. Потрібна значна зміна поглядів – замість того, щоб ідентифікувати себе виключно як шукаючих роботу, африканській молоді потрібно визначити свій потенціал, щоб бути творцями.

Час дії зараз. Політична підтримка вищої освіти на високому рівні наразі знаходиться на вершині. Перший африканський саміт про вищу освіту, який відбувся в Сенегалі в березні 2015 року, залучив лідерів уряду, наукових шкіл, багатосторонніх організацій та приватного сектору по всьому континенту, які спільно працювали над розробкою єдиного плану щодо зміцнення системи вищої освіти на континенті для проведення зустрічей її мандат.

Результатом збору стала декларація, яка окреслила кроки щодо вдосконалення системи вищої освіти на континенті. За підсумками саміту було вжито декілька стратегічних дій на високому рівні для його реалізації:

  • Комітет десяти глав держав та урядів Африки був створений і провів своє перше засідання протягом листопада 2018 року. Комітет зараз очолює президент Маккі Салл Сенегал та включає в себе двох представників з кожного географічного регіону Африки.
  • Згодом Африканська економічна платформа була створена у 2017 році на Маврикії та інституціоналізувала нову щорічну платформу для африканських лідерів та створила проспект для діалогу між низкою секторів, включаючи африканське політичне лідерство, лідерів бізнесу в приватному секторі та інтелектуалів.

Очікується, що посилення партнерських відносин між урядами, приватним сектором та вищою освітою дасть позитивні та взаємні вигоди для всіх зацікавлених сторін.

Уряди все більше приймають важливу роль, яку можуть відігравати наука, технології та інновації у національному розвитку. Оскільки уряди збільшують фінансування наукових досліджень, що мають загальнодержавне значення, галузі також закликають взяти на себе відповідальність і працювати з вищою освітою для фінансування та перевірки інноваційних рішень.

Крім того, партнерства можуть допомогти у перетворенні викладання та навчання. Трансформація навчальних програм – як за змістом, так і за способом викладання – є основоположною здатністю вищої школи до підготовки випускників, готових до роботи. Партнерство між приватним сектором та вищою освітою є однією з найуспішніших моделей каталізації реформи викладання та навчання.

Не менш важливо, що партнерство з приватним сектором залишається найбільш реальною можливістю для студентів набути реального досвіду та набути навичок через стажування, робочі місця та досвід досвіду.

Підготовка молоді до кар’єри в підприємництві історично не була центром уваги вищої освіти, і якщо ці заклади сподіваються надати можливості випускникам необхідних навичок, знадобиться партнерство з урядом та приватним сектором.

Для використання мультиплікаційних ефектів партнерств для досягнення цілей розвитку уряди, вища освіта та приватний сектор мають відмітні, але взаємозалежні ролі.

Вимоги сектору вищої освіти до урядів та політиків:

  • Забезпечувати передбачуване і стабільне фінансування відповідно до зобов’язань.
  • Сприяти створенню сприятливих умов для бізнес-сектору задля підтримки відповідальних, всеосяжних та стійких ділових практик. Це включає створення сприятливих регуляторних середовищ для розділення доходів між вищою освітою та приватним сектором.
  • Використовувати податкові надходження та стимули для стимулювання партнерства, включаючи розгляд податкових пільг для підприємств, які інвестують у вищу освіту.
  • Надавати університетам самостійність діяти та формувати партнерства у відповідних структурах підзвітності.
  • Сприяти мобільності на континенті між бізнесменами та науковцями шляхом мінімізації візових вимог або значно спрощення видачі віз.
  • Підтримувати діалог та партнерство для просування вищезазначених підходів.

Вимоги до приватного сектору:

  • Інвестувати фінансово у високі потенційні науково-дослідні та інфраструктурні проекти.
  • Підтримувати та брати участь у діалогових платформах, які вивчають потенційні переваги співпраці, та вкладають час та досвід, слугуючи в консультативних радах або радах з питань інноваційної діяльності в галузі бізнесу, наприклад, недавно створеної Африканським банком розвитку Африканської ради з питань вищої освіти.
  • Співпрацювати з академічними установами для створення можливостей для стажування, працевлаштування та широкого спектру творчих заходів, які призводять до реформи навчальних програм, сприяють залученню до реального світу та здобуттю навичок 21 століття.
  • Інвестувати в студентські кредитні та стипендіальні програми за рахунок фінансових внесків та пропонуйте можливості наставництва.

Сектору вищої освіти необхідно:

  • Переосмислити та перевизначити роль науково-дослідного університету як найважливішого стовпа порядку денного розвитку та визнати потенціал державної підтримки та партнерства приватного сектору в реалізації цього бачення.
  • Створити консультативні ради (або інноваційні ради з питань науково-ділових питань), до складу яких входять керівники відповідних галузей, щоб направити африканські університети на вирішення найважливіших завдань, а також створити простір для діалогу та встановлення пріоритетів щодо зміцнення наукової бази та інноваційного потенціалу.
  • Розробити та здійснювати моніторинг пілотних інноваційних моделей партнерства – таких як мультидисциплінарні інститути – які стимулюють партнерські стосунки з приватним сектором та керують передовими навчальними програмами.
  • Забезпечити сильне лідерство, зайняти працівників, які розуміють бізнес та стимулюють науковців, щоб подолати розрив між приватним сектором та вищою освітою.

Визначено чотири конкретні стратегії для зміцнення міжнародного авторитету та значення університету, які стосуються наукових зв’язків:

  1. Узгодження міжнародного партнерства з інституційними науковими темами та сферами науково-дослідної роботи,
  2. Стратегічне та синергетичне збільшення кількості активних міжнародних наукових партнерств,
  3. Збільшення кількості міжнародних студентів на рівні післядипломної освіти,
  4. Активний підбір докторальних стипендіатів.

https://www.universityworldnews.com/post.php?story=2019091712151411

 

          1. ЄС надає грант на підтримку регіональної програми африканських університетів

(The PIE News)

Європейський Союз підтримує створення регіонального віртуального університету для Східної та Південної Африки, спрямованого на сприяння регіональній інтеграції 21 країни-члена у Спільний ринок для Східної та Південної Африки (COMESA).

У звязку з цим ЄС виділяє €60 тис. євро на підтримку стипендій для магістерської програми регіональної інтеграції, яку пропонує Кенійський університет у співпраці з іншими вищими навчальними закладами країн-членів.

За словами помічника генерального секретаря COMESA Кіп’єго Челугет за допомогою програми нарощування потенціалу Африканських Карибських і Тихоокеанських груп, відомих як TradeCom II, грант підтримає підготовку початкової групи з 40 студентів

Університет регіональної інтеграції COMESA діятиме як віртуальна вища освіта, спочатку пропонуючи магістерську програму регіональної інтеграції, спрямовану на сприяння вдосконаленню та розбудові інтеграції в торговому блоці.

«Університет Кеніата був обраний для проведення програми завдяки передовим можливостям електронного навчання і співпрацюватиме з 22 університетами інших країн-членів COMESA, які брали участь у розробці проекту», – сказав Челугет у повідомленні.

https://thepienews.com/news/eu-grant-to-support-scholarships-for-regional-african-university-program/

 

          1. Чи стажування викладачів вирішить проблему безробіття? (Нігерія)

(University World News)

Освітня спільнота активно обговорює нещодавно оприлюднені плани Національної комісії у справах університетів Нігерії (Nigerian National Universities Commission – NNUC) залучати викладачів до стажування на промислових підприємствах.

Це рішення повинно допомогти вирішити проблему високого рівня безробіття серед випускників вузів. Одним із варіантів рішення цієї проблеми є підготовка спеціалістів, затребуваних на ринку праці.

Ідея NNUC про стажування викладачів на промислових підприємствах є непоганою. Але чи готові викладачі піти на виробництво та працювати? Та чи готові підприємства прийняти науковців на свої робочі місця? А що, коли викладачі, які будуть успішно працювати, не повернуться назад до університетської роботи, внаслідок чого університети їх втратять?.

Висновок можна зробити такий. Викладачі є лише однією частиною системи вищої освіти, однак важливою. Інші аспекти, такі як розробка навчальних програм, розвиток викладачів, рамки забезпечення якості, структури компенсацій, інституційне управління та освітні інструменти та системи на основі технологій повинні функціонувати разом. Не враховуючи всю систему, однієї зміни в будь-якій її частині буде недостатньо, щоб мати бажаний результат.

https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20190917145628793

 

  1. Нові американські інвестиції в систему освіти Ефіопії

(University World News)

Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) “Збережіть дітей” та Міністерство науки та вищої освіти оголосило виділення $2 млн на підтримку розвитку інституційного потенціалу вищим навчальним закладам Ефіопії через розбудову потенціалу активності молоді.

Підтримка допоможе вирішити деякі існуючі прогалини між набором кваліфікації студентів та вимогами ринку праці, з яким вони зіткнуться після закінчення навчання. Ініціатива співпрацюватиме з 7 університетами, щоб забезпечити випускникам навички, необхідні для пошуку та отримання відповідних можливостей роботи. Зміцнення потенціалу буде зосереджено на навичках мислення високого порядку, позитивних самоконцепціях, самоконтролі та соціальних навичках для підвищення працездатності випускників. Діяльність сприятиме обміну навчанням між університетами на національному рівні, а також міжгалузевим (між) інституційним обміном однолітків, одночасно розробляючи цифрову платформу для зв’язку роботодавців із навчальними інститутами.

США вже давно є одним з провідних інвесторів у систему освіти Ефіопії та співпрацює з низкою партнерів для підтримки навчання 15 мільйонів ефіопських дітей.

https://allafrica.com/stories/201909250650.html

 

  1. Університет Джомо Кеніата налагоджує зв’язки з промисловістю (Кенія)

 (Standard Digital)

Університет сільського господарства і технологій Джомо Кеніата (JKUAT) та Служба паркування аеропортів Кенії (KAPS) підписали п’ятирічну угоду про співпрацю.

Угоди передбачають, що два заклади будуть здійснювати спільні дослідження та розробки та співпрацювати в управлінні активами інтелектуальної власності.

У рамках співпраці KAPS вже розпочало облаштування двох лабораторій у галузі технологій Big Data та перспективних технологій.

 Серед багатьох заходів співпраці – хакатон, який отримав назву Hatch Hack, призначений для виведення найкращих ідей та найяскравіших учнів для вирішення проблем використання таких технологій, як Інтернет речей, автоматизація, розробка додатків та аналітика даних. Найкращі студенти хакатону отримають можливість однорічного інкубаційного контракту з компаніями-партнерами KAPS.

https://www.standardmedia.co.ke/business/article/2001343410/jkuat-kaps-collaborate-to-enhance-industry-academia-linkage