Вплив COVID-19 на вищу освіту Африки

В Африці з початком пандемії коронавірусу велике занепокоєння викликало скрутне становище африканських студентів в Ухані. На момент спалаху у провінції Хубей, де знаходиться Ухань, знаходилось близько 5 000 з майже 82 000 африканських студентів у Китаї.

Повернення додому своїх студентів домоглися Нігерія, Сенегал, Південна Африка, а також Алжир та його північноафриканські сусіди.

Африка серйозно сприйняла загрозу коронавірусу лише за кілька тижнів після підтвердження його перших випадків. З середини березня почалось закриття шкіл та університетів.

Для пом’якшення наслідків пандемії університети всього континенту почали створювати загальноосвітні навчальні групи. Деякі університети намагаються проводити дослідження по розробці антикоронавірусної вакцини. Більшість навчальних закладів намагається перейти до викладання та навчання в Інтернеті через інституційні, національні, континентальні та міжнародні ініціативи.

Двома основними проблемами, які мають серйозний вплив на вищу освіту в Африці, є дистанційне навчання та економічний вплив пандемії.

За даними ЮНЕСКО, 9,8 мільйона африканських студентів мають перебої у навчанні через закриття ВНЗ. Небезпека зараження спонукала заклади організувати дистанційне навчання. Однак на континенті лише 24% населення має доступ до Інтернету, а серйозні проблеми викликають поганий зв’язок, його непомірна вартість та часті перебої з постачанням електроенергії.

Університети співпрацюють з Інтернет-провайдерами та урядами, щоб узгодити безкоштовний доступ до конкретних освітніх та інформаційних веб-сайтів (Руанда, Південна Африка, Туніс).

Наразі у більшості з 54 країн Африки підтверджені випадки зараження та смерті через COVID-19. Багато країн закрили свої кордони та заборонили міжнародні авіарейси. Темпи падіння торгівлі стрімко зростають. Демократична Республіка Конго, Руанда, Південна Африка та Туніс оголосили про свою повну ізоляцію.

Останні економічні прогнози показують, що у 2020 році економіка Африки може зазнати збитків у розмірі від 90 до 200 мільярдів доларів, при цьому ВВП зменшиться на 3-8 %.

Очікується, що у Південній Африці в перші два місяці кризи зростання економіки скоротиться на 1,5% через її вплив на ключові сектори економіки, такі як видобувна промисловість та туризм. Нещодавній запит Ефіопії від імені африканських країн до форуму G20 про надання екстреного фінансування у розмірі $150 млрд., заморожування процентних ставок за кредитами та скасування боргів є свідченням великої загрози економіці континенту.

Вплив пандемії на майже 2000 вищих навчальних закладів Африки неможливо переоцінити. Якщо криза продовжиться, це може серйозно вплинути на зменшення державного фінансування вищої освіти на тлі конкуруючих вимог з боку охорони здоров’я, бізнесу та інших пріоритетних секторів, що обслуговують вразливі верстви суспільства.

Крім того, можуть бути масово зменшені глобальна підтримка вищої освіти, науково-дослідницька співпраця та партнерські схеми, найчастіше спрямовані на критичні сфери, такі як посилення докторських програм.

Розширення державних університетів буде різко заморожене. Приватні постачальники освітніх послуг, які залежать від оплати за навчання та інших зборів, також сильно постраждають, і багато хто зіткнеться з необхідністю скорочення чи навіть закриття, оскільки вони отримують або незначне державне фінансування, або взагалі не підтримуються урядами.

Наслідки загрози і підходи до її подолання можуть стати каталізатором тривалих змін у вищій освіті Африки. До них відносяться диверсифіковані засоби надання освітніх послуг, які можуть стати основними та більш прийнятними.

Джерело інформації