ЗВІТ ЗА ТРАВЕНЬ 2016

ЗВІТ

за результатами моніторингу ринку освітніх послуг Африки

травень 2016 р.

Проблеми. Вибір оптимальної системи вищої освіти для країн Африки залежить від відповіді на питання, у чому майбутнє регіону: в економіці виробництва або економіці знань. Найважливіше значення має регіональна інтеграція, але африканські університети не співпрацюють один з одним. Ключовими питаннями залишаються: фінансування, «масифікація» вищої освіти, забезпечення якості послуг, що надаються, зниження ролі громадських і гуманітарних наук, гострий брак кваліфікованих працівників, які могли б підвищити технологічний рівень країн. Важливою проблемою галузі вищої освіти країн Африки залишається її нестабільність через постійні студентські виступи.

Офіційна політика освітніх закладів та контролюючих органів у сфері вищої освіти спрямована на:

  • поглиблення інтернаціоналізації вищих навчальних закладів;
  • стабілізацію роботи ВНЗ та стримування подальших студентських акцій протесту (Нігерія);
  • вирішення фінансових проблем галузі та розширення джерел прибутку університетів для підвищення рівня їх незалежності та академічної свободи;
  • переорієнтація на відповідність університетської освіти континентальним потребам та вимогам замість прагнень до абстрактних цілей досягнення «лідерства світового класу»;
  • розбудову внутрішньої системи гарантії якості освітніх послуг в університетах (Гана);
  • формування мережі регіонального університетського партнерства;
  • створення «інноваційних університетів» задля досягнення економічних перетворень, стійкого розвитку та інклюзивного зростання;
  • розвиток інформаційних та комунікаційних технологій, створення стратегії в області інтелектуальної власності, а також зміцнення відкритої та дистанційної освіти;
  • розширення та вдосконалення університетської інфраструктури (Кенія);
  • трансформування університетів шляхом формування нової парадигми університетського лідерства на чолі з лідером-трансформатором.

Споживач. Попит на вищу освіту продовжує залишатись високим. Загальна кількість студентів в університетах Кенії зросла на 22,8% в минулому 2015 році, що було викликано масовим розвитком інфраструктури, впровадженням нових курсів і відкриттям кількох сателітних кампусів. За даними Національного бюро статистики Кенії, рівень реєстрації в університети підскочив з 361,379 до 443,783 заявок протягом року, створюючи нове коло проблем для ВНЗ, яким тепер доведеться шукати додаткові засоби для розширення об’єктів, щоб впоратися з хвилею попиту на вищу освіту.

Стрімке зростання контингенту учнів спостерігається окремо на магістерських програмах, так як багато професіоналів прагнуть отримати додаткову кваліфікацію, тим самим розширити можливості кар’єрного росту. При цьому країна бореться з усіх сил, щоб викладацький склад університетів відповідав зростаючому контингенту студентів. Число викладачів в державних університетах зросла всього на 11% за три роки, тоді як студентів – на 56% за п’ять років

Конкурентне середовище. Університети регіону розвивають традицію тісної співпраці з індустрією та бізнесом. Так, HUAWEI Technologies Танзанії приступив до реалізації програми для студентів університетів країни, розрахованої на 10 років. Щороку близько 10 студентів отримають можливість перебувати в Китаї протягом 3-х тижнів, де стажуватимуться на базі компанії, отримуючи консультації від її кращих фахівців. Програма покликана зменшити розрив між знаннями вищої освіти і практичними навичками, необхідними на ринку праці.

 Університет KCA (Кенія) запустив програму, щоб допомогти молоді перетворити свої ідеї на бізнес-проекти.  Партнером університету в програмі виступає Standard Group (провідна мультимедійна корпорація Кенії).

Міжнародна співпраця. Континентальний науково-дослідний Центр управління розвитком (CANFRAD) – організація в складі 37 членів, що базується в Танжері, Марокко, і відкрита для всіх африканських країн – і французька бізнес-школа підписали угоду про співпрацю. Метою угоди – навчання керівників і посадових осіб високого рівня для африканських адміністрацій, національних шкіл управління, державних підприємств і організацій.

У межах формування регіонального партнерства університетів стартує новий проект в Ель-Уед (Алжир) для вищих навчальних закладів, що спеціалізуються на агрономії. Мета проекту – створити Центр з розвитку сільського господарства.

Розвивається міжнародна співпраці за участі африканських вчених-представників діаспори (США, Канада). В межах програми Carnegie African Diaspora Fellowship Program (CADFP) загалом 59 вчених-африканців за походженням приєднаються до університетів Гани, Південно-Африканської Республіки, Танзанії, Уганди для роботи в академічних проектах.

Наука та інновації. Досягнення високого рівня економічного розвитку регіону вимагає створення нових «інноваційних університетів» – університети, що повинні скоординувати і об’єднати наукові дослідження, викладання і комерціалізацію. Інноваційні університети матимуть чітке бачення і стратегічні плани, з ухилом на практику, включаючи дорожні карти для переміщення досліджень з лабораторії на ринок. Такі університети припускають і інноваційні навчальні програми, що враховують місцеві потреби, і забезпечують ВНЗ звання «інноваційних хабів».

Прогнози. Африка є наймолодшим континентом у світі. За офіційними підрахунками до 2050 року його населення подвоїться до 2 мільярдів чоловік. Такий людський потенціал для виробничих секторів пропонує неперевершені можливості і вимагає вмілого управління. За даними ЮНЕСКО до 2025 року 258 млн. африканців досягнуть віку абітурієнтів вищої освіти. Якщо таке стрімке зростання молоді студентського віку може бути спрямоване на вищу освіту, розвиток в країнах регіону сягне значного рівня. Проте, якщо Африка та міжнародне співтовариство продовжать поетапний підхід до розвитку, визначення пріоритетів від базової освіти до вищої освіти, вроджений потенціал регіону буде залишатися невикористаним.

Країни Тропічної Африки – це один з регіонів світу, що найбільш динамічно розвивається. За даними Світового банку щорічні темпи його економічного зростання в середньому  складають 3,3%. Амбіції Камеруну перетворитися в країну із середнім рівнем доходу до 2035 року зможуть бути реалізовані, якщо країна вкладе значні кошти у вищу освіту в сфері машинобудування, технологій, автоматизованого управління. Стратегія промислового піднесення країни уходить корінням у розвиток професійних навичок і кваліфікацій.