COVID-19: Революція інтернаціоналізації, якої насправді немає

Коронавірусна криза виявила величезний вплив на вищу освіту – так само як на економіку та життя мільйонів людей у всьому світі:

  • університети зачинені, а викладання скасовано або здійснюється в онлайн-режимі через мережу Інтернет;
  • конференції не проводяться;
  • майбутні студенти не можуть скласти іспити, а міжнародні студенти не можуть дістатися до своїх кампусів або ж повернутися додому;
  • програми навчання за кордоном скасовані;
  • викладачів просять не їздити в уражені країни, або повністю уникати закордонних поїздок.

Безпосередні наслідки та незручності, ймовірно, посиляться, оскільки коронавірус поширюється на все більше країн та впливає на все більшу кількість людей.

Якими ж будуть середньо- та довгострокові наслідки коронавірусної кризи? Насправді їх не так багато. Дехто з експертів вбачає ненавмисний позитивний вплив кризи на вищу освіту, зокрема на збільшення викладання і навчання в Інтернеті та пов’язане з цим скорочення вуглецевого сліду, а також на більш різноманітну міжнародну політику набору студентів, зменшуючи її залежність від однієї чи двох основних країн, особливо Китаю.

Реальність та тенденції, що спостерігаються в міжнародній вищій освіті, ймовірно, залишаться і вища освіта швидко повернеться до звичайного розпорядку – але, можливо, з меншою фінансовою стабільністю, ніж зараз у багатьох країнах та установах.

Мобільність

Без сумніву, на рік або близько того зменшиться глобальна мобільність, особливо студентів, зокрема китайських студентів, які приїжджають до інших країн світу.

Після закінчення коронавірусної кризи може відбутися перебудова структури мобільності. Час показує постійні зміни в моделях і потоках міжнародних студентів. Однією з головних країн-відправників Свого часу був Іран , а тепер його вплив майже непомітний. Потік студентів з Бразилії та Саудівської Аравії знизився, а з В’єтнаму та до певної міри з Індії зріс. В майбутньому очікується зростання кількості студентів з Африки – головним чином з Нігерії та Кенії.

Фінансова залежність від іноземних студентів

Деякі приймаючі країни, особливо Австралія і Великобританія, а також деякі коледжі та університети в США стали фінансово залежними від міжнародних витрат на навчання студентами.

Зрештою, міжнародна освіта оцінюється в 300 мільярдів доларів США в усьому світі. Коронавірусна криза показує, що ця залежність викликає багато питань: цілком ймовірно, що заклади, залежні від цього доходу, зіткнуться із значними проблемами.

Вплив технологій на мобільність

Зараз багато університетів навчають своїх студентів дистанційно, оскільки кампуси в багатьох місцях закриті.

Але  якість онлайн-освіти поки що недостатня і студенти не завжди задоволені. Більшість викладачів у всьому світі не навчаються проводити дистанційні курси, не мають досконалої технології, необхідної для якісного викладання та навчання і не адаптували свої навчальні програми до особливостей Інтернет.

Є багато аспектів і способів, які слід враховувати: асинхронне чи синхронне навчання,  ефективність керування груповими дискусіями в Інтернеті, організація завдань та іспитів з використанням Інтернет.

Вплив на навчання за кордоном

Тисячі студентів з Північної Америки та Європи, які навчались згідно ретельно спланованих, семестрових або коротших навчальних програм за кордоном, були повернуті додому. Наразі проблем дуже багато, але малоймовірно, що ці програми зазнаватимуть довготривалого скорочення.

Швидше всього збільшиться тенденція до короткотривалих поїздок (менше восьми тижнів) та зросте залежність від «безпечних» країн. Як ми вже спостерігали, Франція та Іспанія невдовзі повернули свій переважний статус після терактів, які вони зазнали, і те саме станеться з Італією.

Без сумніву, коронавірусна криза є серйозною проблемою для суспільства, окремих людей та всієї вищої освіти. Але врешті-решт криза пройде, і, принаймні, у сфері інтернаціоналізації статус кво відновиться.

Джерело інформації