У зв’язку з епідемією коронавірусу більшість університетів світу переходить на он-лайнове навчання. Одним з перших перевів всі свої курси в мережу Інтернет китайський університет Цінхуа, і тепер він ділиться отриманим досвідом.
Вперше в історії, коли елітний, традиційний університет на базі кампусу повністю переніс заняття в Інтернет, викладачі пропонують свої лекції чи викладання через онлайн-платформу навчання Rain Classroom і платформи відеоконференцій, а також перевіряють різноманітні технології для забезпечення кращої взаємодії зі студентами.
Поки що вся програма викладання в Інтернеті проходить без проблем завдяки величезним зусиллям кожної із зацікавлених сторін – керівництва університету, викладачів, співробітників та студентів.
Такий незвичайний природний експеримент дає дослідникам освіти чудову можливість зібрати докази та вирішити важливі питання, на які раніше не було відповідей. Чи зможе онлайн-освіта змінити парадигму освіти – буде залежати від досвіду людей та їх поглядів на неї.
Досвід студентів
Досвід та результати навчання студентів є одними з найважливіших факторів оцінювання якості онлайн-освіти. За даними кількох опитувань, проведених різними коледжами в Цінхуа, студенти повідомили про дуже позитивний досвід навчання.
Від 40% до 55% студентів вважають, що онлайн-навчання та традиційне аудиторне навчання є рівнозначними за рівнем загальної якості викладання. Від 15% до 30% студентів повідомили, що синхронне онлайн-навчання краще, ніж традиційне навчання. Близько 30% студентів вважають, що традиційне навчання перевершує живе онлайн-навчання.
Найбільш корисний компонент синхронного онлайн-навчання – перегляд відео- чи аудіо-стрічок, записаних платформами онлайн-навчання, разом із слайдами та взаємодіями з інструкторами через онлайн-інструменти, такі як вікторини, данмаку (горизонтальне текстове відображення коментарів в режимі реального часу за допомогою субтитрів) або через віртуальну взаємодію в кімнатах для відеоконференцій. Студенти відзначають більш комфортний перегляд курсів на своїх ноутбуках у порівнянні зі спостеріганням дисплею в аудиторії.
Два ключові фактори, які впливають на якість навчання – швидкість Інтернету та надійність програмного забезпечення.
Тим не менш, поки що зарано визначати якість результатів навчання. Досить важко відслідковувати студенти, які мають труднощі, оскільки викладачі не в змозі оперативно контролювати їх успіхи, але це завжди складне питання, навіть при навчанні віч-на-віч.
Погляди викладачів
Ознайомившись з різними онлайн-інструментами багато викладачів, особливо поважного віку, дуже хвилювалися під час проведення синхронного онлайн-викладання.
Звичайно, потрібно добре попрацювати, щоб пристосувати дизайн курсів до нового контексту і на вивчення онлайн-технологій треба витратити багато часу, але більшість викладачів мають сильну мотивацію оновити свій навчальний матеріал, щоб зробити його більш доступним як для студентів, так і для колег.
Оцінювання курсу, особливо закритих тестів, не так просто перенести в Інтернет. Особливу проблему викликають курси, які пов’язані з проведенням лабораторних експериментів, хоча деякі з них можуть задіяти системи моделювання.
Вплив на адміністрацію університету
Адміністрації університетів та управлінські структури у можуть отримати очевидні вигоди від онлайн-освіти та технологій онлайн-офісу. Скориставшись консенсусом щодо онлайн-освіти, система адміністрування, включаючи звичайні зустрічі та адміністративні процедури, може повністю перейти в Інтернет і може стати більш ефективною та простішою.
Університетам, можливо, доведеться надавати більш професійну підтримку студентам та постійну підтримку професійного розвитку викладачів, щоб допомогти їм у прийнятті нових адміністративних домовленостей. Що стосується освіти, то навчанні в Інтернеті не дає гарантії якості знань. Керівники університету також повинні знати про проблеми цифрового розриву та справедливості у навчанні щодо студентів, які перебувають у неблагополучному становищі.
Соціальні вигоди
Найбільш вагомою перевагою онлайн-освіти може бути усунення кордонів між елітними університетами та суспільством. Університет Цінхуа запропонував деякі свої курси для Університету науки і техніки Хуачжун (HUST) в Ухані, і тепер студенти HUST мають змогу насолоджуватися курсами від Цінхуа вдома.
Більш якісні освітні ресурси будуть простішими, покращуючи справедливість вищої освіти для всього суспільства. Отримання громадянами освіти протягом життя також буде полегшено. Однак хороша схема Інтернет-навчання є надзвичайно дорогою, коли справа стосується встановлення онлайн-систем та залученої роботи викладачів.
Підсумовуючи вищенаведене, криза дала елітним, традиційним університетам на базі кампусу унікальну можливість отримати систему повної онлайн-освіти. Якби не криза, таке випробування було б неможливим. Взагалі позитивний досвід зацікавлених сторін є дуже цінним, якщо прагнути розробити нову парадигму освіти, але потрібно докласти чимало зусиль для вирішення наявних проблем – як існуючих, так і можливих.