Експерти у галузі вищої освіти – Філіп Альтбах та Ганс де Віт з Center for International Higher Education, Бостон коледж, США намагаються окреслити ймовірні наслідки пандемії коронавірусу.
Виживуть найсильніші
Науково-дослідницькі університети та провідні світові ВНЗ, які визнані у всьому світі та мають стабільний потік доходів, оговтаються першими. Їх провідна роль у вищій освіті залишиться і, можливо, навіть посилиться. Співробітники та студенти цих закладів, як правило, краще захищені під час кризи і такі ВНЗ зможуть залучати нових студентів, а також вирішувати інші проблеми.
На іншому кінці спектру знаходяться ті заклади, які піддаються найбільшій небезпеці – приватні установи, які погано фінансуються і повністю залежать від плати за навчання. Ця реальність особливо стосується країн з низьким рівнем доходів, де у вищій освіті все більше домінує низькоякісний приватний сектор.
Значна частина глобальної масифікації, а також міжнародної мобільності студентів була зумовлена появою середнього класу – ці групи, ймовірно, найбільше постраждають від змін у вищій освіті після коронавірусу. Згідно з однієї з оцінок у США, можливо, закриється 20% ВНЗ.
Наукові дослідження
Після кризи COVID-19, коли важливість досліджень для управління та вирішення кризи, розробки вакцин, а також підтримка суспільства у відповідних важливих проектах стали очевидними для політиків і громадськості, можливо, провідні науково-дослідні установи, зокрема спеціалісти, що спеціалізуються на науках про життя, отримають більше уваги та фінансування.
Глибока фінансова криза
Під час кризи COVID-19 університети – як державні, так і приватні – з моменту їх закриття негайно стикаються з фінансовими проблемами. Незрозуміло, яким чином буде здійснюватися вступна кампанія у найближчі один-два роки. Багато університетів вже припинили наймати нових співробітників.
Для престижних приватних університетів, головним чином з США, з падінням фондового ринку втратили цінність фонди цільового капіталу. Більшість з них відновиться, але в середньостроковій перспективі вплив буде відчутним. Через великі видатки, спрямовані на стабілізацію економіки під час кризи, цілком ймовірно, що майбутні державні асигнування на вищу освіту скоротяться.
Зростання нерівності
Вища освіта в усьому світі та всередині країн характеризується нерівністю всіх типів. Криза COVID-19, ймовірно, посилить ці нерівності.
Дистанційна освіта проти очної
У всьому світі університети вимушені були перейти на 100% дистанційне навчання. Повідомлялося про значні успіхи, але також і про невдачі. Можливості доступу до відповідних технологій та швидкість Інтернету – або взагалі навіть доступ до Інтернету – стали суттєвими викликами, що відображають, знову ж таки, глибокі нерівності між студентами.
У той час, як вивчається досвід, вдосконалюються навички викладацького складу (головним чином завдяки практиці), а платформи навчання та навчальні програми в Інтернеті покращуються, є сумніви, що у вищій школі відбудеться глибока і тривала «технологічна революція». Але криза COVID-19 значно розширить використання дистанційної освіти, і відтепер викладацький склад мабуть з все більшим ентузіазмом буде використовувати можливості, які пропонують гібридні моделі навчання.
Все ж очевидно, що з багатьох причин студенти та викладачі будуть і в подальшому віддавати перевагу очній вищій освіт. Традиційний метод навчання може стати привілеєм багатших студентів, які навчаються у топових університетах.
Міжнародна мобільність студентів
Освітній ринок стане ринком покупця, в якому в найближчі роки заклади будуть «полювати» на дефіцитних міжнародних студентів. Але цей ринок буде набагато вразливішим, конкурентоспроможнішим і менш масовим, і домінування може певною мірою перейти від країн з високим рівнем доходу до країн із середнім рівнем доходу, які можуть запропонувати менші витрати. На відновлення цього ринку піде не менше п’яти років.
Інфраструктура вищої освіти, яка розвивалася в останні десятиліття – агенти, підготовчі програми та кадрові компанії – різко скоротиться і для виживання потрібно буде адаптуватися до нових моделей. Такі питання, як безпека та благополуччя студентів стануть найважливішими чинниками, що сприяють прийняттю рішень студентами та їх батьками.
Проходження навчальних програм за кордоном, в яких студенти беруть участь протягом року, семестру чи навіть коротших періодів, може зазнати ще більших проблем, оскільки студенти тепер враховують можливі ризики та проблеми при отримання досвіду, який є обов’язковим для їхнього успіху в навчанні.
В Європі флагманська програма Erasmus + може наштовхнутися на серйозні скорочення замість очікуваного збільшення фінансування. У США один з найбільших постачальників навчання за кордоном, Рада з питань міжнародних освітніх обмінів (Council on International Educational Exchange), оголосила про ліквідацію 600 робочих місць.
Жодної академічної революції
Хоча неможливо зробити чіткі прогнози у розпал найбільшої за століття світової кризи в галузі охорони здоров’я, наслідки для вищої освіти будуть значними та переважно негативними, посилюючи прогалини та нерівності між учнями, установами та країнами. Суттєві зміни відбудуться в усьому світі з високою імовірністю того, що університети в найбіднішій частині світу постраждають більш серйозно.