Бліц-огляд
Протягом останнього десятиліття попит на університетську та професійну підготовку різко зріс у всьому світі, але й донині ще занадто мало студентів мають належний доступ до освіти для поліпшення свого життя. У той час, коли державні навчальні заклади намагаються збільшити свої можливості для задоволення зростаючого попиту, багато родин покладаються на приватну освіту. На жаль, як свідчить практика, приватна вища освіта часто може бути недоступною для студентів з низьким рівнем доходів.
Міжнародна фінансова корпорація у співпраці з міжнародною консалтинговою групою Парфенон-Eрнст-енд-Янг опублікували звіт Фінансова допомога студентам: найкращий глобальний досвід та фінансові інновації, який ґрунтується на недавньому дослідженні інноваційних моделей фінансової допомоги студентам у країнах, що розвиваються. Ці моделі, як зазначається у документі, розширюють доступ до приватної освіти, і навіть можуть слугувати інструментом для вирішення кризи у сфері студентських фінансів у розвинених країнах світу.
З огляду на кризу студентського кредитування та нарощення величини боргу студентами у високорозвинених країнах, особливо в США та Великобританії, автори документу апелюють до необхідності розробки нових підходів до практики надання студентських позик. Інновації у цій царині сприятимуть виходу із кризи, що склалась, і будуть каталізувати більш активну участь фінансових установ/інвесторів на ринку кредитування студентів, в тому числі у країнах, які розвиваються.
У Звіті висвітлюються перспективні сучасні моделі фінансової допомоги студентам, які успішно реалізуються у країнах, що розвиваються. Представлено ключові рекомендації для донорів, кредиторів та освітніх інституцій, зацікавлених у розбудові ефективних програм фінансової допомоги студентам. На прикладі окремих кейс-стадіз показано досвід трьох компаній у цій сфері: Eduloan у Південній Африці,Ideal Invest у Бразилії та Duoc UC у Чилі. Підкреслюється вкрай висока важливість поширення у глобальному масштабі таких фінансових інновацій, як “спільне фінансування за участі багатьох осіб” (crowdfunding), “облігації соціального впливу” (social impact bonds), а також “схеми погашення кредиту на основі доходів” (income-based repayment loan schemes).
Із висновків проведеного дослідження випливає, що найбільш успішними моделями фінансової допомоги студентам є такі, які включають у свою структуру вищі навчальні заклади, як ключових партнерів, що забезпечують розподіл ризиків, надання знижок на навчання студентів і послуги з кредитного консультування. Враховуючи той аспект, що сталість програм кредитування студентів залежить від спроможності останніх в майбутньому працевлаштуватись, фінансові донори у цьому зв’язку можуть виконувати важливу роль із розробки методів відстеження даних щодо зайнятості і доходів випускників, аналізу тенденцій розвитку ринку праці, вивчення попиту на ті чи інші навчальні курси серед роботодавців тощо.