На амбіційному заключному пленарному засіданні 24-ї щорічної конференції Міжнародної освітньої асоціації Південної Африки (IEASA), яка відбулась в кінці серпня 2022 р., керівники восьми асоціацій-членів Мережі міжнародних освітніх асоціацій (NIEA) обміркували те, як поточні глобальні, регіональні та національні геополітичні та економічні контексти вплинули на вищу освіту та її інтернаціоналізацію.
Наводимо головні тези і висновки вказаного засідання.
Можемо стверджувати, що у світі виникли спільні виклики та можливості з деякими національними та регіональними особливостями.
Хоча принцип вищої освіти як суспільного блага в багатьох країнах безперервно відстоюється, фактична спроможність і фінансування для створення доступної та сталої системи вищої освіти залишаються надзвичайно складними, особливо там, де зростає бідність і нерівність.
В багатьох країнах має місце скорочення державних бюджетів і нечутливості до політичного контексту.
В країнах, де доступ до вищої освіти та залучення до неї є значною місцевою проблемою, участь в інтернаціоналізації вищої освіти може сприйматися як розкіш.
Тим часом у всьому світі затримки з оформленням віз після пандемії заважають викладачам і студентам, які виїжджають і приїжджають, продовжувати свої міжнародні плани, що впливає на доступ і участь.
Однак пандемія COVID-19 дала можливість переосмислити домінуючу модель інтернаціоналізації, зосереджену на транскордонній мобільності, і запропонувати більш інклюзивну модель, що включає інтернаціоналізацію навчальних програм, інтернаціоналізацію на місцях, інтернаціоналізацію суспільства та інтернаціоналізацію для сталого розвитку.
Нові альянси
Зростає усвідомлення важливості співпраці та створення нових альянсів у сфері міжнародної вищої освіти.
Пандемія спонукала перехід на дистанційну освіту, але в багатьох країнах цей перехід пов’язаний з проблемами впровадження та доступу. Однак стало ясно, що інституційне мислення та психологічні бар’єри іноді можуть утримувати нас від прийняття інновацій, на які ми здатні.
В майбутньому технології можуть розширити доступ до вищої освіти та інтернаціоналізації і розширити межі того, як ми зараз робимо. Нам потрібно навчитися оптимально використовувати інновації в цифровій доставці.
Колеги з Канади планують дослідити перетин штучного інтелекту з багатьма аспектами інтернаціоналізації вищої освіти і поділитися результатами на своїй майбутній конференції в жовтні.
Подальші виклики інтернаціоналізації вищої освіти включають вплив надзвичайної кліматичної ситуації.
Climate Action Network for International Educators (CANIE) прагне до 2030 року створити міжнародний освітній сектор з нейтральним викидом вуглецю та кліматом. Студенти кидають виклик традиційним освітнім програмам мобільності, які збільшують викиди вуглецю, і закликають до змін.
В рамках Фонду відновлення та стійкості до 2021 року два з шести визначених компонентів – це «цифровий» і «зелений перехід», і вони отримають понад 50% із 724 мільярдів євро (731 мільярд доларів США), доступних у вигляді позик і грантів, для держав ЄС. Завдання для університетів полягає в тому, щоб отримати доступ до частини цього фінансування для досліджень і розробок.
Існуючі та нові проблеми
Ще одним ключовим завданням для міжнародної вищої освіти є підтримка освітніх потреб біженців, переміщених через війну та соціальне насильство. В даний час в Європі приділяється особлива увага українській війні, і багато вищих навчальних закладів Європи готові співпрацювати з українськими науковцями та допомагати студентам-біженцям.
Зростання ультраправого націоналізму в деяких частинах світу призводить джо того, що країни стають більш замкнутими, відмовляються від міжнародної співпраці та виявляють підвищену ворожість до іноземних громадян, що суперечить глобальному співробітництву, необхідному для вирішення нагальних глобальних проблем.
У нещодавньому міжнародному опитуванні студентів у Канаді 65% студентів вважають, що після глобальної пандемії дискримінація зросла.
Стан основ національної політики
Національні рамки політики розглядаються як важливі для інтернаціоналізації вищої освіти. Наприклад, хоча в Бразилії є понад 2000 вищих навчальних закладів, але дуже мало з них приймають іноземних студентів.
Впровадження Південно-Африканською Республікою політичних рамок інтернаціоналізації вищої освіти, запропонованих у 2020 році, було призупинено через COVID. Американські колеги вперше за багато років привітали увагу до оновлення політики інтернаціоналізації з боку свого Департаменту освіти.
Відносини між іноземними студентами та місцевими громадами є ще одним важливим аспектом інтернаціоналізації. Наприклад, іноземні студенти у США, як правило, добре інтегровані в життя коледжу в кампусі, але потрібно зробити ще більше для інтеграції студентів у місцеві громади.
COVID порушив кадрове забезпечення міжнародних офісів, оскільки багато співробітників були звільнені, коли міжнародна мобільність припинилася. Хоча можливості для міжнародної взаємодії існують і зростають, хто буде цим керувати?
Крім того, професіонали з міжнародної освіти все ж старіють, що викликає занепокоєння. Звідки з’явиться наступне покоління професіоналів? Нам потрібно збільшити коло лідерів.
Надія на майбутнє
У відповідь на запитання «Що дає лідерам інтернаціоналізації вищої освіти надію на майбутнє?” учасники засідання дали таку відповідь:
- Глобальна співпраця в складні часи, оскільки глобальні проблеми вимагають глобальних рішень;
- Інклюзивна освіта, відкрита наукова співпраця та демократизація;
- Цілі розвитку пропонують стратегічний план для планети та чудову основу для міжнародної співпраці;
- Технології, яка розширюють доступ і урізноманітнюють моделі спільної міжнародної освіти;
- Професіонали з міжнародної освіти, які створюють спільноти, розвивають дружбу та зміцнюють довіру для пошуку рішень глобальних проблем;
- Посилення голосів студентів щодо кліматичної кризи та з багатьох інших питань вселяє надію на співпрацю між поколіннями для вирішення проблем;
- Підвищення обізнаності про психічне здоров’я, оскільки ми справляємося з новою нормою постійної невизначеності, і надія на постійну підтримку один одного та наших студентів; і
- Платформа для глобальної дискусії про інтернаціоналізацію вищої освіти, хоча фізично розташована по всьому світу, надихає.
Інтернаціоналізація вищої освіти має важливе значення для майбутнього, а наші асоціації важливі для розвитку інтернаціоналізації. Нам потрібно продовжувати будувати спільноту, розвивати зв’язки та надавати взаємну підтримку.
Учасники дискусії з нетерпінням чекають особистої зустрічі на Конференції Європейської асоціації міжнародної освіти, яка відбудеться в Барселоні 13-16 вересня
Джерело: https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20220908075050973