Звіт
моніторингу ринку освітніх послуг Африки
(червень-серпень 2016)
Проблеми науково-освітньої галузі регіону:
- відсутність наукового потенціалу, слабкі зв’язки між університетами та промисловістю (Мавританія);
- низький рівень інвестування, слабкий потенціал та безпека (Лівія);
- призупинення надання кредитів студентам вищої освіти (Танзанія) та фінансова криза університетів (Південно-Африканська Республіка);
- студентські протести (Південно-Африканська Республіка, Малаві);
- високий рівень безробіття серед випускників університетів (Зімбабве, Мороко);
- відсутність інфраструктурного забезпечення студентів житлом (Південно-Африканська Республіка);
- низький рівень освіти (Мавританія);
- невідповідність професійних навичок випускників вимогам ключових секторів економіки та промисловості (Танзанія).
Офіційна політика спрямована на
– пошук додаткових засобів фінансування університетів з різних джерел: державні субсидії, приватне фінансування, студентські внески (Південно-Африканська Республіка);
- збільшення рівня оплати за навчання задля покращення рівня освіти (Малаві);
- провадження інноваційних освітніх дистанційних курсів (Кенія);
- розширення доступу до вищої освіти Африки;
- пошук консенсусу у питанні забезпечення студентів житлом;
- реформування освітньої галузі, в частині ускладнення процедури присвоєння професорського звання (Нігерія);
- стимулювання розвитку галузі досліджень та інновації (Мавританія);
- розробку та прийняття національної стратегії розвитку навичок (Танзанія);
- покращення якості управління університетами задля підвищення рівня конкурентоздатності;
- формування повністю узгодженої системи онлайнового трансферу навчальних кредитів у країнах Східної Африки (Бурунді, Кенія, Руанда, Танзанія та Уганда) – мається на увазі, що країни-партнери будуть мати уніфіковану систему переказу коштів серед навчальних закладів, щоб дозволити студентам завершити частини їх ступеня в іншій країні, а також однакової довжини курси і навчальні програми.
Міжнародна співпраця. Уряд Китаю інвестує $ 20 млн. в Інститут Конфуція в Університеті Найробі – це один з найбільших освітніх проектів Китаю в Африці. Інвестиції в найбільший кенійський університет спрямовані на будівництво об’єктів інфраструктури – нові зали для лекцій, офісні приміщення, гуртожитки, кафе і ресторани. Будівництво об’єктів повинно початися в березні 2017, а завершиться в останньому кварталі 2018 року.
Інститути Конфуція існують в 35 країнах Африки. Лідирує Південно-Африканська Республіка, що має 5 інститутів в 5 різних університетах і три класи Конфуція. За нею йдуть Кенія з чотирма інститутами в чотирьох університетах, Ефіопія має два інститути і два класи Конфуція.
Розвивається співпраця Кенії із Францією. Французьке агентство розвитку надає пільгову кредитну лінію для фінансування нових та поточних інвестиційних, інфраструктурних проектів та програм. Згідно підписаному Меморандуму про взаєморозуміння, ініціатива буде доступною для всіх 39 дипломованих університетів – 22 державних і 17 приватних – сприятиме вирішенню проблем: доступу, справедливості та якості.
Конкурентне середовище. Приватний кенійський університет Daystar у партнерстві з фірмою з США OneUni створили мобільну платформу Daystar Mobile, що дозволяє студентам за допомогою смартфонів отримати доступ до програм навчання в університетах з будь-якого місця в світі. Студенти повинні зареєструватися, надавши необхідні документи по електронній пошті на контактний центр або ж відвідавши веб-сайт університету. Потім вони будуть отримувати по електронній пошті підтвердження їх права на отримання ступеня, а також додаткову інформацію про оплату і початку занять.
Партнери впевнені, що проект дистанційного навчання має величезний потенціал для розширення доступу до вищої освіти в Кенії і в усій Африці.
Наука та інновації. Для африканських університетів важливий і поки ще у недостатній мірі втілений потенціал являє собою космічна наука. На думку експертів, створення потенціалу з навичок у сфері космічної техніки необхідно для Африки, дозволить знайти інноваційні рішення для надання допомоги у вирішенні ряду проблем, в тому числі зміни клімату, оборони та браконьєрства. У такому контексті важливе створення значної кількості центрів передового досвіду з питань освіти у галузі космічної науки.
Курс на зміцнення наукових досліджень та інновації, реконструкцію та вдосконалення науково-дослідного сектору був прийнятий у Мавританії. План реалізації курсу охоплює визначення пріоритетних потреб країни, підвищення науково-технічної бази в університетах і науково-дослідних центрах, зміцнення зв’язків між університетами та промисловістю, а також створення підприємства для комерціалізації результатів наукових досліджень.