Квітень / Апрель 2019

ОГЛЯД
ринку освітніх послуг Африки
Квітень 2019 р.

За матеріалами PM News, Pindula News, Times Higher Education, University World News, The Reporter, KBC Channel, PUNCH, FOX13, CNBC Africa, PULSE, REUTERS, New Vision

Анотації статей:

  1. Вчені Нігерії поглиблюють зв’язки з університетами Великобританії

(PM News)

Комісія з розвитку країн дельти Нігера (NDDC) заявила, що поглиблює партнерські відносини з університетами Великобританії для розширення програм розвитку людського капіталу.

Установи визначили чотири основні сфери співпраці в рамках стипендіальної програми. Було досягнуто домовленості про створення спеціальних стипендій магістерського рівня для кращих випускників університетів регіону дельти Нігеру.

Серед угод – створення Докторського навчального центру та створення платформи для просування інновацій та підприємництва.

Планується також створення електронної бібліотеки, яка дозволить дослідникам і вченим з країн дельти Нігеру отримати доступ до провідних журналів і електронних баз даних.

https://www.pmnewsnigeria.com/2019/04/14/nddc-uk-varsities-to-deepen-ties-on-scholarship-programmes/

 

  1. Законодавство про вищу освіту буде переглянуте (Зімбабве)

(Pindula News)

Міністр вищої та професійної освіти, науки і технологічного розвитку, професор Амон Мурвіра оголосив про плани уряду щодо перегляду деяких нормативних актів, що регулюють вищі навчальні заклади для підвищення ефективності та розвитку.

Представлені пропозиції щодо Поправки до Закону про робочу силу та розвиток. Міністерство вимагає, щоб працівники всіх вищих навчальних закладів вважалися державними службовцями.

Це, як він стверджував, має важливе значення для забезпечення дотримання найкращої міжнародної практики щодо академічної свободи та академічної чесності для індустріалізації, модернізації та досягнення цілей національної програми Vision 2030.

Професор зазначив, що трансформація була спрямована на залучення уряду і збереження кращих навичок для сприяння індустріалізації і модернізації Зімбабве.

https://news.pindula.co.zw/2019/04/13/regulations-governing-tertiary-institutions-to-be-revised-murwira/

 

  1. Перший факультет штучного інтелекту (Єгипет)

(University World News)

Єгипет працює над розробкою стратегії штучного інтелекту (AI), яка включатиме створення в наступному навчальному році першого в країні факультету штучного інтелекту та академії штучного інтелекту з метою створення наукових кадрів, необхідних для розвитку стійкої економіки, яка базується на знаннях.

Цю стратегію АІ висвітлив міністр вищої освіти і наукових досліджень Єгипту Халед Абдель Гафар під час свого вступного виступу на триденному Глобальному форумі з вищої освіти та наукових досліджень під назвою “Між сьогоденням і майбутнім”, який відбувся в новій адміністративній столиці Єгипту.

Розташований у Кафр-ель-Шейхському університеті на півночі Дельти Єгипту, факультет штучного інтелекту (FAI) має на меті побудувати економіку знань відповідно до бачення стратегії сталого розвитку Єгипту до 2030 року.

FAI розпочне зарахування студентів у наступний 2019-20 навчальний рік як центр передового досвіду для досліджень, освіти, викладання та навчання з штучного інтелекту.

https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20190405064313832

 

  1. У Кенії не всі викладачі можуть отримати ступінь Ph.D

(Times Higher Education)

Директива 2014 року, видана Комісією з університетської освіти – урядовим регулятором вищої освіти – вимагає, що викладачі без ступені Ph.D.  до кінцевого терміну – спочатку до листопада 2018 року, згодом подовжено до жовтня 2019 року – не зможуть продовжувати свою роботу.

Документ Комісії, який базується на даних за 2016-17 роки, говорить, що більшість викладачів – 53% – мають лише магістерські ступені і лише 32 % науковців мають ступінь Ph.D.. Звільнення може торкнутися двох третин робочої сили

Кенійські університети стоять перед кризою, оскільки очевидно, що до осені не всі викладачі зможуть стати докторами.

Університетський академічний штаб університетів Кенії стверджує, що директива “порушила конституцію”, оскільки науковці не були належним чином консультовані.

Формування досвідченого наукового персоналу триває багато років. Аналогічний процес в Бразилії розпочався ще в 1960-ті. Крім того необхідне додаткове фінансування.

https://www.timeshighereducation.com/news/kenya-short-impossible-target-all-lecturers-get-phds

 

  1. HERQA приймає заходи до 5 коледжів (Ефіопія)

 (The Reporter)

Агентство з питань відповідності та якості вищої освіти (HERQA) вжило заходів щодо 15 приватних коледжів та вищих навчальних закладів за невиконання нормативних вимог, які підривають якість освіти, що надається студентам.

Агентство, яке очолює Андуалем Адмассі (Ph.D), прийшло до висновків, які вказують на те, що 27 кампусів, розташованих в Аддіс-Абебі та навколо неї, надавали послуги, не маючи жодного сертифіката або дозволу Агенції.

Анудалем попередив власників і керівників цих установ якнайшвидше усунути проблему і вказав, що його відомство буде здійснювати для цього  необхідні заходи. Крім того, Агентство також попередило, що незабаром розпочне подібні перевірки по всій країні.

https://www.thereporterethiopia.com/article/herqa-takesmeasures-15-colleges-campuses

 

  1. Для заохочення молодіжного підприємництва започаткована програма TVET, (Кенія)

(KBC Channel)

Рада керуючих розпочала реалізацію програми технічної та професійної освіти та навчання під назвою Wezesha, спрямовану на заохочення підприємництва серед молоді в країні.

Програма передбачає створення працездатної робочої сили з числа малозабезпечених молодих людей з неформальних поселень у міській та сільській місцевості Кенії.

https://www.kbc.co.ke/tvet-program-launched-to-encourage-entrepreneurship/

 

  1. Університет Ботто починає програму дистанційного навчання (Ботсвана – Нігерія)

(PUNCH)

Університет Ботсвани Ботто розпочав програму дистанційного навчання в Нігерії з пропонуванням доступних, якісних і міжнародних акредитованих освітніх кваліфікацій.

В режимі  онлайн будуть доступні бакалаврські та магістерські програми з бізнесу та бухгалтерського обліку, обчислювальної техніки, туризму, інженерії, прикладних наук, охорони здоров’я та освіти.

https://punchng.com/botho-varsity-begins-distance-learning-programme/

 

  1. Відключення Інтернету – загроза для освітніх установ

University World News

Політично-мотивовані закриття Інтернету, які нещодавно мали місце у декількох країнах Північної Африки, загрожують дослідницькій та освітній діяльності університетів і вищих навчальних закладів, вважають експерти.

«Інтернет зараз є частиною освітнього простору, що посилює багато його компонентів, включаючи адмініструваня, інфраструктуру, дослідження та навчання, а також соціальну взаємодію», – сказав ректор університету Африканського віртуального університету в Кенії Бакарі Ділло.

Згідно з Netblocks, неурядовою організацією, що здійснює моніторинг свободи в інтернеті, інтернет-провайдери в Єгипті заблокували доступ до 34 000 інтернет-доменів.

Згідно з доповіддю Freedom House від 2018 року під назвою «Підйом цифрового авторитаризму», інтернет-цензура в Єгипті «різко зросла», кількість блокованих веб-сайтів зросла з двох у 2015 році до більш ніж 500 у 2018 році.

Доповідь класифікує Єгипет та Судан як “не вільні”, а Лівія, Марокко та Туніс лише “частково вільні”, коли йдеться про свободу інтернету.

Кілька частин Алжиру, де відбувалися масові антиурядові акції, також були відключені від Інтернету, що обмежувало комунікацію та висвітлення другої хвилі протестів, згідно з звітом NetBlocks від 1 березня.

https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20190423103608941

 

  1. Google відкрив свій перший в Африці центр штучного інтелекту (Гана)

(FOX13)

Google хоче позиціонувати себе як компанія «AI first» і має дослідницькі центри по всьому світу в таких містах, як Токіо, Цюріх, Нью-Йорк і Париж.

У квітні 2019 р.  Google відкрив свій перший центр в Африці в столиці Гани, Аккра.

Команда центру складається з дослідників і інженерів-програмістів. Члени команди представляють дев’ять різних країн, таких як Лесото, Уганда та Ірландія.

Центр серед іншого зосередиться на вдосконаленні перекладача Google з метою розширення кількості африканських мов, оскільки континент з більш ніж 2000 діалектами заслуговує на кращий сервіс.

https://fox13now.com/2019/04/14/google-has-opened-its-first-africa-artificial-intelligence-center-in-ghana/

 

  1. Сектор вищої освіти Нігерії має проблеми, але шляхи їх подолання відомі

(CNBC Africa)

Очевидно, що до сьогодні  Нігерія не змогла забезпечити якісну освіту через низку проблем.

Ключовим фактором, який сприяє якості освіти є рівень фінансування освітнього сектору.

За останні 40 років державне фінансування у сфері освіти в Нігерії коливалося від 6% до 9% національного бюджету. Це нижче, ніж у більшості інших африканських країн, у яких цей показник коливається від 11% до 30%.

Після здобуття незалежності в 1960 році всі штати Нігерії були налаштовані зробити освіту доступною на всіх рівнях. Цей факт, а також зростання населення призвело до значного збільшення кількості вищих навчальних закладів.

До 2018 року Нігерія мала 160 університетів. Серед них 43 федеральних університетів, 48 державних і 79 приватних. Крім того, налічувалося 113 політехнічних та 47 монотехнічних, 71 коледжів технологій, охорони здоров’я, 153 інноваційні підприємства, більшість з яких є приватними з 132 технічними коледжами. Існували 82 коледжі освіти, що складалися з 22 федеральних, 46 державних та 14 приватних.

Зрозуміло, що розподіл бюджетних коштів не відповідає потребам цих установ. Якщо Нігерія збирається приєднатися до ліги промислово розвинених країн, їй необхідно адекватно фінансувати свій сектор освіти. Найголовніше, що необхідно інвестувати в потужну інфраструктуру для навчання, досліджень і національного розвитку.

Головним джерелом фінансування нігерійських вищих навчальних закладів є щорічні бюджетні асигнування з боку держави та федеральних урядів. У доповнення до цих асигнувань федеральний уряд створив у 1993 році Фонд довіри. Це агентство підтримує державні вищі навчальні заклади відповідно до Закону про фонд вищої освіти. Це накладає 2% податку на освіту на прибуток зареєстрованих компаній Нігерії.

Фонд відіграє значну роль у просуванні стандартів якості та освіти в нігерійських вищих навчальних закладах.

Податки та збори є ще одним джерелом доходу. Для державних установ директива не передбачає стягнення плати за навчання, а накладення зборів. Кошти затверджуються кожною керівною радою. Це означає, що вони різні для різних установ.

Приватні установи значною мірою покладаються на плату за навчання та інші збори. Вони також різняться  і є вищими, ніж ті, що стягуються в державних установах.

Ще одним джерелом доходу є внутрішньо генерований дохід. Очікується, що установи отримуватимуть додатковий дохід від грантів, пожертвувань та інших ініціатив зі збору коштів. Але це виявилося практично неможливо. Нігерія має низьку культуру пожертвувань через переконання, що уряд відповідає за надання безкоштовної освіти на всіх рівнях.

Першим важливим кроком у вирішенні проблем вищої освіти Нігерії було б збільшення бюджетних асигнувань на рівні від 11% до 15%.

Іншим недоліком у секторі вищої освіти в Нігерії є брак дослідницьких грантів. Державний і приватний сектори повинні створювати сприятливі умови для співпраці з сектором вищої освіти для досягнення цілей розвитку країни. Це шлях, який розвивають розвинені країни.

Приватні вищі навчальні заклади відіграють важливу роль у забезпеченні якісної освіти та національного економічного розвитку. Їх потрібно підтримувати. Комітет віце-канцлерів і реєстраторів приватних університетів запропонував приватним університетам також отримати кошти від Трастового фонду вищої освіти.  Ці гроші можуть бути використані для розвитку персоналу та досліджень. Для розвитку інфраструктури можуть бути надані кредити за однозначною процентною ставкою.

На жаль, закон про створення Трастового фонду вищої освіти, не стосується приватних установ. Це має бути змінено.

Очевидно, що Нігерія не спромоглася забезпечити якісну освіту через погане фінансування освітнього сектору та підвищення вартості освіти.

https://www.cnbcafrica.com/news/west-africa/2019/04/25/nigerias-higher-education-sector-faces-a-number-of-issues-heres-how-the-west-african-country-can-do-to-fix-it/

 

  1. Обіцянки переобраного президента (Нігерія)

(PULSE)

Президент Мухаммаду Бухарі пообіцяв, що продовжуватиме робити все можливе для забезпечення прогресу країни, у тому числі приділяти більше уваги освіті та охороні здоров’я.

76-річний Бухарі був переобраний на другий термін і оголошений переможцем президентських виборів 23 лютого.

https://www.pulse.ng/news/local/buhari-vows-to-pay-greater-attention-to-education-health-in-2nd-term/0lq2shs

 

  1. Танзанія отримує фінансування від Світового банку

(REUTERS)

Танзанія погодила нову угоду про виділення $1,7 млрд Світовим банком для підтримки різних проектів у 2019/20 фінансовому році.

Ця угода складається з кредитів і грантів з низькими відсотками, частина суми – $400 млн буде направлена в освітню сферу.

https://af.reuters.com/article/idAFKCN1RP0GK-OZABS

 

  1. Ірландія продовжує підтримувати освіту Уганди

(New Vision)

Ірландія фінансує початкову, середню та вищу освіту в Уганді, а також надає стипендії угандійцям для навчання в Ірландії.

На світовому рівні Ірландія підтримує Глобальне партнерство в галузі освіти, яке забезпечує основне фінансування національної освітньої стратегії Уганди.

За період з 2016 по 2020 рік Ірландія проінвестує в освіту Уганди понад €25 млн.

https://www.newvision.co.ug/new_vision/news/1498892/ireland-continues-support-uganda-education