Листопад-грудень 2022 р. – Західна Європа

ОГЛЯД
ринку освітніх послуг Західної Європи
Листопад -грудень 2022 р.

  1. Найкращі університети для працевлаштування випускників: Глобальний рейтинг працевлаштування випускників університетів 2022

Наприкінці 2022 року видання Times Higher Education опублікувало рейтинг закладів вищої освіти за критеріями працевлаштування Global University Employability Ranking 2022. Ретинг був складений за оцінками компаній з усього світу.

Глобальний рейтинг працевлаштування, розроблений HR-консалтинговою компанією Emerging і опублікований виданням Times Higher Education, показав, які університети, на думку рекрутерів, забезпечують найкращу підготовку студентів до майбутньої роботи.

Усього до рейтингу увійшло 250 університетів з 44 країни від США до Японії. Роботодавці голосували за навчальні заклади як у своїй країні, так і в усьому світі, якщо ці компанії набирають персонал на міжнародному рівні.

Відзначається, що у деяких країнах випускникам складно знайти роботу, однак в європейських державах, зокрема у Франції, Швейцарії та Німеччини, професійний досвід вбудований у програми навчання.

Франція, Німеччина та Китай є одними з найкраще представлених країн у рейтингу можливостей для працевлаштування, поряд з Великобританією та США. У свою чергу Сінгапур, Японія та Великобританія мають по одному вищому навчальному закладу в першій десятці.

Топ-5 університетів для працевлаштування 2022

  1. Массачусетський технологічний інститут. На додаток до своїх провідних курсів, МТІ також пропонує програми розвитку кар’єри для студентів, лідерів галузі та широкої громадськості.
  2. Каліфорнійський технологічний інститут. КТІ вважається одним з найкращих університетів світу і є фаворитом серед міжнародних роботодавців. Студентів приймають на основі здібностей до математики, природничих наук та інженерії.
  3. Гарвардський університет. Гарвардський університет є найстарішим і найпрестижнішим закладом у Сполучених Штатах, який має репутацію навчального закладу, що приймає та випускає високоосвічених студентів.
  4. Кембриджський університет. Кембриджський університет входить до числа найкращих та найелітніших університетів світу. Випускників цінують за фахові знання, отримані в результаті індивідуального навчання, яке є унікальним для Оксфордського та Кембриджського університетів.
  5. Стенфордський університет. Стенфордський університет розташований поруч із Силіконовою долиною, а компанії, засновані випускниками Стенфорду, є провідними високотехнологічними світовими гігантами.

Джерело інформації: https://www.timeshighereducation.com/student/best-universities/best-universities-graduate-jobs-global-university-employability-ranking

Великобританія

  1. Університети будуть здійснювати кризові виплати співробітникам у зв’язку з підвищенням прожиткового мінімуму

Наразі між університетами Сполученого Королівства посилилась конкуренція у сфері отримання грошових пожервувань для підтримки персоналу, які дозволять зменшити погіршення фінансового стану співробтіників через інфляцію. На початку листопада ц.п. профспілка університетів і коледжів (UCU) оголосила про можливість триденного страйку, який повязаний з можливим погіршенням фінансового стану викладачів.

Профспілка університетів і коледжів Великобританії оголосила про наймасштабніший страйк, який запланований на кінець листопада ц.р. і до якого буде залучено більшість кампусів країни. Вимогою профспілки було збільшення оплати праці і пенсій, а також змінення умов праці. За оцінками UCU, понад 70 000 співробітників університетів у 150 університетах страйкуватимуть протягом трьох 24-25 і 30 листопада.

Водночас окремі співробтіники ЗВО, які займаються набором іноземних студентів до британських університетів, побоюються, що страйки та безперервні протести зашкодять позиції британського уряду щодо вищої освіти. Зокрема, Луїза Ніколь, засновниця Asia Careers Group SDN BHD, заявила, що представники вищої освіти, вдаючись до протестів перед переглядом урядових витрат, не сприяють покращенню ситуації, а з урахуванням парламентських виборів, проведення яких заплановано на 2024 р., страйк лише погіршить ситуацію.

Джерело інформації: https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20221115134056205

  1. Консорціум Схід-Захід для вирішення глобальних викликів (цілей сталого розвитку) 

Університети Таїланду та Великобританії працюють разом як великий консорціум установ з метою сприяння проведнню досліджень з глобальних проблем, покращенню інтернаціоналізації тайських університетів тощо. Консорціум включає сім університетів Таїланду та 14 університетів Великої Британії, які є партнерами в 15 дослідницьких проектах. Крім того, метою їх спільної діяльності також є сприяння прагненню Таїланду оновити свої університети для підвищення їх конкурентоспроможності.

Перший трирічний проект розпочався у 2020 р. з підписанням меморандуму про взаєморозуміння, який було продовжено до кінця 2025 р., а співпраця охоплює низку сфер: хімічна інженерія, науки про життя, медицина , архітектура, а також сільське та лісове господарство.

За оцінками Британської Ради (British Counsil), яка співпрацює з Міністерством вищої освіти Таїланду, така спільна діяльність консорціуму прямо стосуються Цілей сталого розвитку ООН (ЦСР), спрямованих на покращення майбутнього планети. Одна із заявлених цілей консорціуму полягає в тому, щоб допомогти тайським університетам підняти свої дослідження до світового рівня та досягти вищих позицій у світових рейтингах вищої освіти. Водночас це не є пріоритетом для медичного відділення, оскільки головною метою цього напряму діяльності тайландських університетів є підготовка нового покоління лікарів і проведення передових досліджень для перетворення Таїланду у медичний центром регіону АСЕАН.

Багато викладачів Таїланду не володіють англійською мовою, у зв’язку з чим університети цієї країни повільно підіймаються у міжнародних рейтингах. Так, Університет Чулалонгкорн, який займає найвищі позиції з тайських ЗВО, у рейтингу QS займає 224-е місце, а Університет Махідол – 256-е місце.

Включення деяких найкращих університетів Таїланду до консорціуму з британськими ЗВО частково допоможе їм підвищити свій світовий рейтинг у наступні п’ять-десять років, завдяки більш якісним дослідженням і міжнародним партнерствам.

Джерело інформації: https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20221116092804251

  1. Зменшення кількості китайських Інститутів Конфуція за Прем’єр-міністра Ріші Сунака

Китайські Інститути Конфуція, які спочатку були створені для популяризації китайської мови, культури та поширення «м’якої сили» КНР, потрапили у Сполученому Королівстві під пильну увагу, а окремі політики закликали закрити всі ці інститути. Проте подальші перспективи їх діяльності у Великобританії ще не вирішені. Законопроект про заплановане обмеження впливу іноземних урядів, який розглядається у британському парламенті, може бути прийнятий за нового Прем’єр-міністра країни Ріші Сунака.

Водночас, не всі підтримують повну заборону Інститутів Конфуція. Окремі депутати зазначають, що законопроєкт не містить явних заходів до заборони, однак пропонуються різні способи завершити програму Інститутів Конфуція. Швидше за все, він призведе до видалення Інститутів Конфуція з університетів.

Відзначається, що для Великобританії є важливим мати китайських студентів. Британські вчені в приватному порядку висловлюють сумніви, що уряд Великої Британії запровадить пряму заборону, яка може розлютити Пекін, а на британські університети може чинитися тиск, щоб виділити Інститути Конфуція в окремі організації.

На відміну від університетів Англії, університети Шотландії відкрито висловили занепокоєння щодо такої заборони. У Шотландії є п’ять Інститутів Конфуція, але вони переважно фінансуються для навчання мандаринської мови учнів, студентів і дорослих.

Інтернаціоналізація вищої освіти та пов’язані з нею культурні зв’язки приносять багато переваг студентам, навчальній програмі та дослідженням, а також приносять прибуток університетам і роблять внесок в економіку та культурне життя Шотландії.

Джерело інформації: https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20221119051550977

  1. На тлі економічних складнощів науку не торкнулись фінансові обмеження

Міністр фінансів Сполученого Королівства Джеремі Хант заявив, що економічна криза не зашкодить планам щодо витрат на наукові дослідження. Британські університети та вчені були стурбовані тим, що уряд може використати кошти, обіцяні для науки, на закриття багатомільярдного дефіциту у фінансах країни.

Водночас під час тижневого звернення канцлер казначейства Хант зробив заяву щодо державних витрат. Він зазначив, що захистить обсяги британського бюджету виділеного на дослідження, оскільки його скорочення було б «глибокою помилкою». Він додав, що уряд інвестуватиме щорічно до 2024-25 років у науку 20 млрд. фунтів стерлінгів (24 млрд. дол. США).

Джерело інформації: https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20221120084303583

  1. Шотландський Університет пропонує студентам і співробітникам безкоштовний сніданок

Шотландський університет виступив з ініціативою і запропонував своїм студентам і співробітникам безкоштовний сніданок, який буде надаватись протягом трьох місяців. Вказана ініціатива спрямована на їх підтримку з метою покращення фінансової ситуації. У Каледонському університеті Глазго заявили, що цю схему запровадили в «особливо складний час».

Співробітники та студенти можуть отримати гарячий сніданок, фрукти та гарячі напої в університетському ресторані George Moore. Ця ініціатива триватиме до кінця лютого 2023 року.

Джерело інформації: https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20221122142852909

  1. Серед аспірантів відмічається підвищення рівня задоволення поточним станом забезпечення

Опитування Advance HE’s Postgraduate Research Experience 2022, проведене виданням THE PIE,  в якому взяли участь 14 000 дослідників з 62 вищих навчальних закладів, показало, що студенти, які не є підданними Великої Британії, виловлюють задоволеність поточною ситуацією на рівні 82%, що сприяє підвищенню загальної задоволеності серед аспірантів. При цьому, загальна задоволеність дещо зросла з 79% до 80%, що відзначається  вепрше після послідовного падіння за останні три роки.

Тим часом, опитування показало, що задоволеність аспірантів, які проживають у Великобританії залишилось на рівні, аналогічному тому, який спостерігався під час пандемії. Нове опитування засвідчило у 2022 році зріс рівень задоволеності також і серед студентів-дослідників.

Хоча загальне зростання задоволеності становить лише один процентний пункт, набагато більше аспірантів-дослідників у 2022 році “безумовно” погодилися, що вони задоволені в порівнянні з 2021 роком.

Згідно зі звітом, ситуація у багатьох галузях покращилася в порівнянні з останніми двома роками, що свідчить відновлення після пандемії Covid-19.

Водночас аспіранти із інвалідністю відчувають нижчий рівень задоволеності, який продовжує знижуватися. Крім того, в більшості випадків аспіранти з інвалідністю більш ніж на 10% менш задоволені, ніж ті, хто не має інвалідності.

Джерело інформації: https://thepienews.com/news/intl-postgraduate-research-students-report-rise-in-satisfaction/

  1. Ризик для глобальної репутації Англії через рішення QAA

Керівництво університетів Великобританії попереджає, що міжнародну репутацію якості надання вищої освіти у Сполученому Королівстві не можна сприймати як належне. Це повязано з тим, що невідомою залишається перспектива оцінок та забезпеченням якості освіти, після того, як Агентство із забезпечення якості вищої освіти (QAA) відмовилось від своєї діяльності, як незалежного органу.

Багато хто в секторі вищої освіти був здивований оголошенням QAA у липні 2022 р. заяви про скасування статусу DQB (Designated Quality Body). У заяві QAA йдеться про те, що воно більше не погоджується з 31 березня 2023 року виконувати обов’язки органу з якості освіти. Причиною цього стало те, що вимоги, які висувають до QAA не відповідають стандартній міжнародній практиці, як це відображено в Європейських стандартах і рекомендаціях (ESG).

Речник об’єднання Universities UK, який представляє віце-ректорів Великобританії, заявив, що заклади вищої освіти прагнуть розробити та надати високоякісні курси, що базуються на надійних академічних стандартах, забезпечуючи результати, яких хочуть досягти студенти, а роботодавці їх визнають. Ефективне регулювання та зовнішнє забезпечення якості є ключовими для успіху освітньої галузі. Це має включати незалежний орган DQB, який користується довірою постачальників, студентів і роботодавців.

Джерело інформації: https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20221125134732229

  1. Для китайських студентів песпективи неоднозначні

Китайські студенти складають найбільшу частину іноземних студентів у Великобританії, зокрема у 2020-2021 р. навчалось 143 820 студентів з КНР. Ключовими факторами, які приваблюють цих студентів, є освітні ресурси, знання англійської мови та можливість працевлаштування у Великобританії.

Зазвичай, китайських студентів часто вважають стереотипно такими, що їм не вистачає певних навичок для досягнення успіху і вони забезпечує надходження коштів, за рахунок яких надаються субсидії місцевим студентам і дослідникам.

Brexit і пандемія COVID-19 здійснили негативний вплив на китайських студентів. На їхню психологічну та академічну адаптацію вплинули підвищення рівня тривоги та стресу, а також сплеск випадків расизму та нетерпимості в останні роки. Серед китайських студентів також існує занепокоєння, що падає престиж дипломів падає і немає гарантії, що вони знайдуть гідну роботу в Китаї. Зростання очікувань китайських студентів співвідношення ціни та якості сприяло різноспрямованим структурам міжнародної мобільності студентів. Їх уже не приваблює лише Глобальна Північ. Вони збираються в освітні центри в Азії, Південній Америці, Африці та на Близькому Сході через їхні високі освітні стандарти, національну інфраструктуру, регіональну та культурну близькість.

Крім того, китайським студентам необхідно взаємодіяти з академічним персоналом та некитайськими колегами, що є постійною проблемою в університетах Великобританії. У зв’язку з цим, має бути спільний проект студентів і співробітників університету для заохочення позитивної взаємодії у викладанні та навчанні. У стратегії набору міжнародних студентів пріоритетність повинна надаватись різноманітності. У зв’язку з цим, вищим навчальним закладам Сполученого Королівства потрібно шукати студентів з більшого кола країн.

Джерело інформації: https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20221125092310439

  1. Невизначеність у Великій Британії щодо кількості іноземних студентів

Директор з питань освіти Британської ради Маддалейн Енселл на першій конференції Going Global Asia Pacific у Сінгапурі наголосила на важливості демонстрації Великобританією високої оцінки іноземних студентів і намаганні полегшення поїздки до Британії. Водночас уряд Великої Британії намагається дотримуватись спільної лінії щодо кількості іноземних студентів у британських університетах.

Деякі міністри уряду аргументують свою позицію щодо зменшення кількості іноземних студентів, у тому числі міністр внутрішніх справ Суелла Брейверман, необхідністю посилення візових вимог для іноземних студентів у рамках зусиль щодо «стримування імміграції з-за меж Європейського Союзу».

Крім того, загальні вибори Консервативної партії у 2022 р. закликали  міністрів скоротити чисту іммігрантів з 273 000 на рік до «десятків тисяч» і відхилили прохання керівників університетів вилучити іноземних студентів із імміграційної статистики.

У свою чергу, лідери вищої освіти відзначили, що стримування зростання кількості іноземних студентів суперечить власній стратегії уряду у галузі міжнародної освіти, яка спрямована на збільшення «вартості експорту освіти до 2030 року до 35 млрд. фунтів стерлінгів на рік».

Прем’єр-міністр Великобританії прагне зменшити міграцію і будуть розглянуті усі варіанти забезпечення того, щоб імміграційна система працювала для британців, включно з розглядом питання студентів-утриманців.

Відзначається, що однорічна програма для отримання ступеня магістра дуже популярна серед студентів з Індії, у результаті чого Китай перестав бути найбільшим джерелом іноземних студентів.

Сьюзан Фанг, міжнародний консультант з питань вищої освіти, яка допомагає університетам Великобританії набирати студентів з ринку Китаю та Південної Азії, зазначила, що її колеги з австралійського агентства заохочують прийом більшого числа студентів з Південної, Південно-Східної Азії та Африки.

Водночас припускається, що деякі міністри-консерватори просто використовують цю тематику для збільшення підтримки з боку виборців, не маючи наміру змінити стратегію Великобританії щодо залучення більшої кількості іноземних студентів.

Джерело інформації: https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20221202101857697

  1. Рекрутерам компаній з видобутку викопного палива заборонили відвідувати ще три університети

Ще три університети Великобританії заборонили компаніям, що займаються видобутком викопного палива, набирати своїх студентів у своїх кампусах. При цьому керівництво одного з них вважає цю галузь фундаментальною перешкодою для більш справедливого та сталого розвитку світу. Університет мистецтв Лондона, Університет Бедфордшира та Університет Рексама Гліндрура приєдналися до Біркбека, Лондонського університету, який у вересні ц.р. першим розпочав проводити політику такої заборони. Ці кроки відбулися після кампанії, підтриманої студентською групою People & Planet, яка зараз діє в десятках університетів. Група заявила, що університети «підтримують компанії, найбільш відповідальні за знищення планети». Кампанію підтримують Національна спілка студентів, Профспілка університетів і коледжів, яка представляє науковців і допоміжний персонал.

Студентські протести вже були спрямовані проти заходів, пов’язаних з видобутком викопного палива, в тому числі в Оксфордському університеті, де студенти заблокували захід гірничодобувної групи Glencore і в Шеффілдському університеті, де сидячий протест завадив проведенню заходів компаній BP і ExxonMobil.

Джерело інформації: https://www.theguardian.com/environment/2022/dec/01/fossil-fuel-recruiters-banned-from-three-more-uk-universities 

  1. Понад 3000 студентів Індонезії направляються щорічно на навчання до Великобританії

Індонезія щорічно відправляє понад 3000 студентів на навчання до Великобритані]. Водночас, за даними Британської Ради Індонезії, для індонезійських студентів все ще існують місця для навчання в британських університетах. Уряд Індонезії надав велику кількість стипендій для навчання студентів за кордоном через LPDP (Індонезійський благодійний фонд для освіти) та шляхом виділення IISMA (Індонезійська міжнародна студентська премія мобільності).

Річна кількість індонезійських студентів, які навчаються в університетах Великобританії, все ще набагато менша порівняно з іншими азіатськими країнами. Крім того, все більше індонезійських студентів вибирають сусідню Австралію як країну для навчання, що пояснюється близькістю розташування. Статистичне управління повідомило, що у 2022 році в Австралії навчалося 13 880 індонезійських студентів, які здобувають вищу освіту.

Джерело інформації: https://jakartaglobe.id/lifestyle/more-than-3000-indonesian-students-enroll-in-uk-universities-every-year 

  1. Китай займає перше місце серед іноземних студентів у Великобританії

Китай випередив Малайзію як головну країну для британської транснаціональної вищої освіти (TNE). На конференції керівників університетів, яка відбулась 6 грудня 2022 року, у В’єтнамі спостерігалося найбільше пропорційне збільшення кількості студентів TNE у Великій Британії.

Конференція, яка була спонсорована компанією Navitas (міжнародний провайдер програм університетського навчання), відбулася в Лондоні для членів Universities UK International. На цій конференції обговорювались результати звіту «Шкала транснаціональної освіти у Великобританії у сфері вищої освіти 2020-21».

Було відзначено, що пандемія COVID-19 і обмеження сприяли збільшенню кількості студентів TNE у Великій Британії в Китаї на 23,5%, який у 2020-2021 роках обігнав Малайзію як головна приймаюча країна для британських студентів.

Ще однією причиною різкого зростання TNE студентів з Китаю в 2020-21 роках стало те, що влада КНР тимчасово підвищила квоти набору для деяких спільних програм та інститутів.

У звіті «Шкала британської вищої освіти транснаціональної освіти 2020-21» відзначається, що більшість TNE студентів у Великобританії навчаються на першій ступені (63,8%), а на програмах післядипломної освіти навчається 31,4%.

Джерело інформації: https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20221210063934997

  1. Міжнародна вища освіта у Великобританії знаходиться у складному стані

Наприкінці листопада 2022 року представники міжнародної освіти Великобританії зустрілися на закритому заході, організованому Британською Радою, на якому учасники відзначили нестабільний стан міжнародної освіти у Великій Британії.

Міжнародна мобільність у Великобританії є витратною для сектора, який фінансується урядом через Схему Тьюрінга (бюджет у 110 млн. фунтів стерлінгів на 2022-23 роки). При цьому фінансування продовжено до 2025 року.

Крім того, проблеми для цієї галузі можуть виникнути у разі запровадження міністром внутрішніх справ Суеллою Брейверман обмежень на отримання віз для аспірантів, особливо з Африки та Південної Азії.

На конференції було відзначено, що обмеження не були б такою проблемою, якби набір з Китаю відновився. Однак, відновлення може зайняти певний час і присутні вагомі ознаки того, що китайські студенти шукають місця для отримання вищої освіти ближче до дому, зокрема в Азії.

Окремі керівники закладів вищої освіти вважають, що ініціатива прем’єр-міністра Ріші Сунак щодо можливості надання дозволу набирати іноземних студентів лише «найкращим університетам» Великобританії  може призвести до виникнення конфлікних ситуацій.

Відзначається, що проблемним питанням залишається подальше працевлаштування випускників. У зв’язку з цим, висловлювалась позиція, що набагато краще було б на початку пандемії представникам вищої освіти Великобританії орієнтуватися на стратегію, зосереджену на підтримці переходу іноземних студентів до успішної кар’єри в їхніх рідних країнах.

Джерело інформації: https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20221213130308325

Німеччина

  1. Збільшення обсягів фінансування DAAD свідчить про зростання

Німецька служба академічних обмінів (DAAD) на наступний рік отримає фінансування приблизно на 31 млн. євро більше, ніж передбачено в початковому проекті бюджету федерального уряду Німеччини. Вказані зміни були внесені на початку листопада 2022 р. на засідання бюджетного комітету парламенту.

Основне фінансування DAAD здійснюється Федеральним міністерством закордонних справ, яке називається «інституційним фінансуванням». Згідно з рішеннями бюджетного комітету на 2023 рік воно зросте із запланованих 191 млн. євро до приблизно 222 млн. євро.

Федеральний парламент Німеччини пов’язав своє рішення про збільшення фінансування з очікуванням особливих заходів, таких як підтримка та захист для студентів і науковців з України та Ірану. Президент DAAD сказав, що з Федеральним міністерством закордонних справ будуть проведені консультації та погоджені ці заходи.

DAAD отримало додаткову підтримку з боку Федерального міністерства освіти та досліджень (BMBF) і Федерального міністерства економічного співробітництва та розвитку (BMZ). Завдяки спеціальним коштам для України, які фонд отримав додатково, BMBF продовжило фінансування програм DAAD на 2023 р. у розмірі близько 200 мільйонів євро. Від BMZ очікується додаткового збільшення фінансування на 7 млн. євро до приблизно 57 млн. євро.

Це фінансування спрямоване на збільшення зобов’язань DAAD щодо міжнародного обміну у сфері вищої освіти та досліджень, а також у співпраці з установами-партнерами з Глобального Півдня.

Джерело інформації: https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20221118103645210

  1. Одній третині студентів загрожує бідність через вплив енергетичної кризи

Офіційна статистика показує, що більше третини німецьких студентів минулого року вже перебували на межі бідності, що спонукало Німецьку національну асоціацію у справах студентів (Deutsches Studentenwerk) закликати уряд збільшити фінансову підтримку для студентів.

За даними Федерального статистичного відомства Німеччини (Destasis), у 2021 році 37,9% студентів у Німеччині були на межі бідності. Вийшовши з пандемії COVID-19 уже на останньому етапі фінансового та морального розвитку, студенти стикаються з ситуацією, в якій часто не знають, де отримати кошти на оплату комунальних платежів та харчування.

Крім того, DSW вимагає, щоб уряди федеральних земель надавали більше фінансування студентським службам, щоб зростання витрат на електроенергію та харчування в гуртожитках і студентських ресторанах не перекладалося на студентів.

Джерело інформації: https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20221125074055798

 

  1. Імміграційна політика націлена на кваліфікованих працівників із третіх країн

Новий проєкт уряду Німеччини щодо імміграційного закону для кваліфікованої робочої сили загалом був схвально сприйнятий організаціями, що представляють вищу освіту. Водночас, Всесвітня служба університетів (міжнародна неурядова організація), яка підтримує студентів і персонал вищих навчальних закладів, застерігає, що це не повинно ставити під загрозу перспективи країн Глобального Півдня для досягнення Цілей сталого розвитку ООН.

У документі йдеться про три критеії для залучення кваліфікованої робочої сили з країн, що не входять до Європейського Союзу: навички, професійний досвід і потенціал для стійкої інтеграції у місцевий ринок праці. Законодавство міститиме пакет простих вимог до імміграції з низьким порогом, а також заходів для стимулювання вивчення німецької мови, полегшення в’їзду в країну та спрощення переходу на ринок праці – усе це спрямовано на забезпечення бази кваліфікованої робочої сили в Німеччині.

Джойбрато Мукерджі, президент Німецької служби академічних обмінів (DAAD) зазначив, що політика зараз більше зосереджується на значному потенціалі іноземних студентів і випускників німецьких університетів як майбутньої кваліфікованої робочої сили. Переважна більшість із них – висококваліфіковані молоді люди, які знайомі з німецькою культурою та володіють мовою. Майже половина з них вивчає предмети STEM (наука, технології, інженерія та математика), які користуються великим попитом, і опитування показали, що багато з них прагнуть залишитися працювати в Німеччині після закінчення навчання.

Федеральний міністр закордонних справ Анналена Бербок під час свого візиту до Індії, щоб отримати підтримку протистояння Заходу з Росією та Китаєм, підписала угоду про мобільність та міграцію зі своїм індійським колегою Субраманьямом Джайшанкаром. Однією з цілей цієї угоди є полегшення перебування в Німеччині висококваліфікованих спеціалістів і студентів з Індії.

Джерело інформації: https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20221206144519327

  1. Студентські служби вимагають збільшення коштів на соціальну інфраструктуру

Організації студентської служби в Німеччині закликали федеральний уряд і уряди земель більше зробити для підтримки соціальної інфраструктури для студентів. 57 організацій з обслуговування проживання студентів під егідою Німецької національної асоціації у справах студентів (Deutsches Studentenwerk) вимагають додаткове фінансування від федерального уряду та уряду землей для будівництва нових і реконструкції існуючих студентських гуртожитків, реконструкції студентських та інших закладів громадського харчування, а також надавати психосоціальні консультації для студентів у зв’язку з пандемією COVID-19.

Оскільки харчування, житло та опалення стають все дорожчими, у багатьох студентів погіршується фінансовий стан. Водночас, студентські заклади також мають фінансові труднощі. DSW заявив, що 950 закладів громадського харчування, з яких близько 400 студентські ресторани, потребуватимуть державних субсидій у розмірі 1,6 млрд. євро протягом наступних чотирьох років. Оскільки студенти зараз стикаються з численними кризовими явищами, то DSW закликає федеральний уряд і уряди земель запустити «Програму підтримки студентів після коронавируса». Цей захід вимагатиме інвестування у консультаційні центри для студентів організацій до 10 млн. євро протягом наступних чотирьох семестрів.

Джерело інформації: https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20221214123729238

Франція 

  1. Рейтинг найкращих бізнес-шкіл 2023: безперечне домінування HEC, Essec та ESCP

На початку 2023 року видання Letudiant.fr опублікувало рейтинг великих бізнес-шкіл Франції. Перші місця зайняли HEC, Essec і ESCP.

Трійка лідерів залишається незмінною для цього рейтингу найбільших студентських бізнес-шкіл. У решті списку рейтингу 37 шкіл менеджменту, які пропонують програму Grande Ecole зі наданням ступенем магістра. Зміни, які частково є результатом нової методології, яку ми прийняли, щоб краще врахувати еволюцію закладів та очікування громадськості.

У критерії визначення рейтингу закладів у цьому році були включені нові показники, зокрема соціальна відкритість. Цей новий індекс базується, на частці студентів, які навчаються і одночасно працюють, на відсотку стипендіатів та фінансовій допомозі, яку пропонують самі бізнес-школи. Крім того, враховуються подвійні дипломи Франції, що сприяє працевлаштуванню випускників. Загальне задоволення випускників також було інтегровано в методологію оцінки.

Нарешті, на початку 2022 навчального року деякі бізнес-школи отримали бонусний бал, що засвідчило їх прихильність до забезпечення сталого розвитку. Вказане продемонстували наступні бізнес-школи Emlyon Business School, TBS Education, Montpellier BS, Kedge, Grenoble EM та Inseec.

Позитивні зміни продемонстували також два заклади Montpellier BS (11-те місце) і Excelia BS (13-те місце). Однак деякі бізнес-школи продемонстували суттєве падіння, зокрема Grenoble EM опустилась на чотири позиції та залишила топ-10, тоді як Rennes SB втратила три позиції (17-е).

Джерело інформації: https://www.letudiant.fr/educpros/actualite/classement-2023-des-grandes-ecoles-de-commerce-une-domination-sans-partage-d-hec-essec-et-escp.html

  1. Ретроспектива: що сталося у вищій освіті у 2022 році

Минулий 2022 рік став концентрацією подій, реформ, інновацій, ініціатив, а також криз у вищої освіти.

Редакція EducPros провела аналіз трендів і проблем вищої освіти. Так, на кінець грудня 2022 року Covid-19 ще поширювався. Студентам надавалась як фінансова, так і соціальна допомога, однак, не зважаючи на її великий обсяг, вона не завжди розподілялася ефективно.

Проводилась реформа старшої школи та бакалаврату, при цьому відзначається падіння рівня математики, а також послаблення наукової діяльності серед старших школярів.

Зміна клімату є одним із головних викликів 2022 року, який також пов’язаний із енергетичною кризою, що впливає на студентів, а також на вищі навчальні заклади, яким доведеться продовжувати свої зусилля щодо екологічного переходу.

Деякі реформи викликають неоднозначну реакцію на їх впровадження, зокрема у галузі підготовки майбутніх медичних працівників, фармації, одонтології, акушерства, а також спеціалізації та становлення молодих лікарів. Крім того, наприкінці 2022 року знову з’явився проект здійснення парамедичної підготовки на університетських засадах.

Фінансування вищої освіти залишається актуальною темою, при цьому  оплата вчителям є ключовим елементом для виконання закладами освіти установами своїх місій.

Джерело інформації: https://www.letudiant.fr/educpros/actualite/retrospective-que-s-est-il-passe-dans-le-superieur-en-2022.html

  1. 10 мільйонів євро на допомогу студентам

Цей пакет соціальної допомоги передбачає фінансування щонайменше 300 000 продуктових наборів, які дозволяють студентам харчуватися протягом тижня.

У зв’язку з інфляцією, яка погіршила фінансове становище студентів, уряд оголосив про виділення 10 млн. євро кредитів на продовольчу допомогу.

Мета цієї допомоги полягає в тому, щоб:

  • підтримувати асоціації, які здійснюють свою діяльність на підтримку малозабезпечених студентів;
  • зміцнити зв’язки між студентськими асоціаціями, вищими навчальними закладами, місцевими учасниками солідарності та місцевою владою;
  • залучення сайтів, на яких недостатня пропозиція з забепечення студентів харчуванням.

Джерело інформації:

https://www.gouvernement.fr/actualite/10-millions-deuros-pour-laide-alimentaire-aux-etudiants

  1. Доведеться знизити рівень математики у вищій освіті, Себастьєн Планшено

Себастьєн Планшено (S. Planchenault), президент Асоціації вчителів математики в державній освіті (APMEP), викладає в середній та вищій школі. Він вважає, що реформа бакалаврату у французькій системі вищої освіти може бути корисною для студентів наукових спеціальностей і тих, хто навчається на технологічних курсах. Однак значне підвищення рівня вимог до математики на спеціальності загального бакалаврата може завдати шкоди ненауковим профілям і посилити проблеми паритету та соціальної різноманітності в науках.

Спочатку Міністерство національної освіти виходило з того, що багато студентів отримують ступінь бакалавра, не маючи задовільних результатів з математики. Водночас, бакалаврат вищої школи надає недостаню підготовку для бізнес-шкіл. Звідси намір запропонувати достатньо щільну програму, щоб підвищити рівень з математики

Нова програма з математики енциклопедична. Студенти мають лише чотири години на тиждень, тому темп навчання дуже щільний. У зв’язку з цим, у студентів швидко виникають великі труднощі, тим більше, що їхні три спеціальності вимагають високих стандартів і значних особистих зусиль. Мета реформи полягає в тому, щоб зберегти спеціальність, яка існує сьогодні і зосереджена на науці, а також запропонувати другу спеціальність з математики для викладанням студентам з інших спеціальностей. У природничо-науковій освіті студенти мають лише 12 годин математики на першому курсі.

Джерело інформації: https://www.letudiant.fr/educpros/entretiens/on-va-devoir-abaisser-le-niveau-des-maths-dans-le-superieur-sebastien-planchenault.html

Іспанія

23     Для протидії інфляції Іспанія надасть універсальну субсидію у розмірі 400 євро для студентів з особливими потребами

Міністр освіти Іспанії Пілар Алегрія (Pilar Alegria) заявила про виділення універсальної субсидії у розмірі 400 євро для студентів із особливими потребами в навчанні, які пов’язані через інвалідністю, аутизмом або мають серйозні розлади у поведінці чи мові.

У проекті королівського указу, що встановлює пороги доходів і розміри стипендій на 2023/24 навчальний рік запроваджується новація у порівнянні з 2022/23 роком, зокрема – розмір стипендії на проживання буде збільшено з 1600 до 2500 євро для студентів, які повинні їхати в інше місто для базової професійної підготовки та навчання в університеті як на ступінь бакалавра чи магістра.

Ці зміни означатимуть виділення коштів в розмірі 200 млн. євро для підтримки додаткових економічних витрат з боку домогосподарств в умовах серйозної енергетичною кризи, яка впливає на рівень життя.

Прем’єр-міністр Іспанії пообіцяв додаткові 100 євро на місяць у період з вересня по грудень 2022 року (загалом 400 євро) студентам, які вже отримали допомогу в бакалавріаті, профтехосвіті або університеті.

Наразі студенти університету, крім стипендії, отримують на проживання та безкоштовне навчання фіксовану суму (1700 євро) та ще кошти за успіхи в навчанні (від 50 до 125 євро), а також суму від розподілу фінансів, що залишилися, між усіма студентами залежно від оцінок та рівня доходів.

Джерело інформації: https://www.elmundo.es/espana/2022/11/28/6381378afdddffd8078b458f.html

  1. Після критики з боку філологів, філософів та письменників Уряд Іспанії відкладає впровадження нових форм вступних екзаменів для досягнення «більшого консенсусу»

Уряд Іспанії відтерміновує остаточне запровадження єдиного іспиту з 2027 на 2028 рік, переформатує суперечливий «тест на зрілість» і  не буде його запроваджувати під час перехідного етапу.

Міністр освіти Пілар Алегрія вирішила відкласти впровадження нової системи вступних іспитів для досягнення “більшого консенсусу” після критики з боку філологів, філософів, письменників та викладачів університетів. Остаточний курс імплементації відкладається з 2026/27 на 2027/28 рік. Причиною цього рішення є скарги від освітніх установ, які прагнуть знайти консенсус та потребують додатковий час на вдосконалення прийнятого у 2020 р. «Закону про освіту». Таке рішення було прийнято за підсумками засідання робочої групи між Урядом та місцевими автономіями. Деякі автономні регіони, Мадрид і Кастилія-і-Леон, висловили свою незгоду з рішенням і наполягають на запроваджені  єдиного тесту на всій території Іспанії. Водночас інші регіони Галісія, Андалусія та Мурсія незгодні з новим підходом.

Перехідний курс у імплементації закону продовжиться у 2023/2024 роках (перший іспит буде у червні 2024 року). Очікується, що формат поєднання п’яти предметів в один не матиме великих шансів і уряд переформатує  початкову ідею про завдання з множинним вибором, яке нікому не подобається.

Крім того, можливо, що у період з 2023/2024 до 2027/2028 навчальних років буде скасовано суперечливий «тест на зрілість». Наразі прийнято рішення, що у 2024 році відбудеться предметне тестування. Будуть певні зміни, але модель буде дуже схожа на поточну.

Джерело інформації: https://www.elmundo.es/espana/2022/12/02/638a04f2fc6c830a7b8b45ae.html

Італія

  1. Ректор Університету Мессіна обраний президентом CRUI

П’ятдесятирічний ректор Університету Мессіни (università di Messina) Сальваторе Куццокреа очолив Конференцію ректорів університетів Італії (CRUI). До цього він був заступником Президента Конференції.

Сальваторе Куццокреа (Salvatore Cuzzocrea) змінив ректора Міланської політехніки Ферруччо Ресту на чолі CRUI. У своїй інавгураційній промові  С. Куццокреа зосередився на тому, що визначив «два стовпи» італійської університетської системи: дослідження та молодь. При цьому, він підкреслив необхідність того, щоб університети CRUI був згуртованими та ініціативними.

С.Куццокреа також торкнувся деяких питань, які потребують своєчасного вирішення для забезпечення функціонування та пожвавлення університетської системи. Зокрема необхідно переглянути фінансування університетів з метою приведення цієї системи до європейських стандартів, враховуючи поточні надзвичайно великі управлінські витрати, і забезпечення більшої свободи у витратах на викладання та дослідження. Крім того, він наголосив на необхідності збільшення кількості випускників, оскільки в Італії їх менше від середньоєвропейського показника, а також збільшенні інтернаціоналізації італійських університетів для просування їх за кордон як престижних місць навчання, досліджень та досвіду.

Джерело інформації: https://www.corriere.it/scuola/universita/22_dicembre_15/universita-farmacologo-cuzzocrea-eletto-presidente-crui-ff6b017c-7c65-11ed-840c-2c5260b7208b.shtml

  1. Погляд на освіту в Європі та Італії

Доповідь організації ОЕСР (OECD) «A Look at Education» – є одним з основних міжнародних джерел для порівняння статистичних даних з 38 країн-членів, а також Аргентини, Бразилії, Китаю, Індії, Індонезії, Саудівської Аравії, Південної Африки та Індії.

У цьогорічній доповіді було використано низку показників, таких як зростання рівня освіти, державні та приватні витрати на освіту, вплив Covid-19, дані про здобуття повної середньої освіти та інша важлива інформація про наслідки гендерного розриву в освіті і зайнятості.

У цьому звіті відзначається, що в Італії  зростає і без того висока кількість молоді, яка не має роботи, не навчається і не проходить стажування. Частка такої молоді у віці 25-29 років у 2020 році становила 31,7%, а у 2021 р. вона збільшила до 34,6%. Така ситуація, ризикує закріпити тенеденцію від економічної до освітньої бідності і навпаки.

Аналіз ОЕСР висвітлив проблемні питання, а також показав сильну сторону італійської освітньої системи на міжнародному рівні. Завдяки цьому можна побудувати план дій і вирішувати такі питання, як підвищення темпів зростання рівня освіти, працевлаштування молоді та гарантування рівних можливостей для всіх хлопців і дівчат.

Джерело інформації: https://invalsiopen.it/education-glance-2022/