Листопад 2020 – СНД

ОГЛЯД
ринку освітніх послуг країн СНД
Листопад 2020 р.

Республіка Казахстан

  1. У США відкривається казахстанський центр «Аль-Фарабі»

Науково-освітній центр створюється в Меріленді (США) за взаємною домовленістю між Казахським національним університетом імені аль-Фарабі і американським Фондом обміну і співпраці цивілізацій (ФОСЦ)

 Це стане важливою подією в розвитку співпраці між США і Казахстаном в рік святкування знаменної дати 1150-річчя Великого філософа цивілізацій аль-Фарабі. Центр стане унікальною міжнародною майданчиком по реалізації спільних проектів в області просування золотої енциклопедичної спадщини видатного мислителя людства Абу Наср аль-Фарабі, чиє ім’я гідно носить Казахський національний університет. Головною місією Фонду обміну і співпраці цивілізацій є розвиток співробітництва між народами різних конфесій і культур.

https://www.inform.kz/ru/v-ssha-otkryvaetsya-kazahstanskiy-centr-al-farabi_a3721074

  1. Підписано угоду про співпрацю між університетами туризму Казахстану та Франції

За сприяння посольства Казахстану у Франції відбулася онлайн-церемонія підписання угоди про співпрацю між Міжнародним університетом туризму і гостинності з Туркестану і Університетом міста Анже.

Документ передбачає обмін студентами, професорсько-викладацьким складом з метою навчання, здійснення досліджень та обміну досвідом, а також проведення спільних конференцій, семінарів в області розвитку індустрії туризму та гостинності. Окрему увагу було приділено питанню організації мовних курсів для майбутніх фахівців.

https://www.inform.kz/ru/podpisano-soglashenie-o-sotrudnichestve-mezhdu-universitetami-turizma-kazahstana-i-francii_a3722551

  1. Як йде цифровізация вузів в умовах пандемії

Онлайн захід, організований Проектним офісом ADAL BILIM при Міністерстві освіти і науки Республіки Кахахстан, зібрало ректорів і проректорів казахстанських вузів і експертів у сфері освіти, які обговорювали цифровізацію вищої освіти.

На думку Галимжана Кудайбергенова, першого заступника голови правління Казахського гуманітарного-юридичного університету, пандемія застала вузи в різному ступені готовності до нових умов, проте стала відправною точкою до створення освіти майбутнього і змусила університети переглянути традиційні підходи. Також він презентував мобільний додаток Smart KAZGUU, яке полегшить  життя студентам.

«На сьогоднішній день студенти можуть управляти своїм балансом, скласти свій розклад, отримати довідки, документи і навіть написати заяву не виходячи з дому. Це все можна зробити за допомогою мобільного додатку. За допомогою розділу «Фінанси» студент може управляти своїм балансом. Студент можуть поповнити і подивитися поточний загальний баланс. Також студенти можуть отримати виписки по семестрах або за певний період», – розповів Галимжан Кудайбергенов.

Ще одна перевага мобільного додатка, студент в рамках кредитного навчання сам формує свій розклад. Вибирає собі викладача, час занять і дату.

Учасники дискусії дійшли висновку, що кожному вузу необхідно виробити свою, авторську модель дистанційного навчання яка буде гармонійно поєднувати класичні підходи в освіті і цифровізацію.

https://www.inform.kz/ru/kak-idet-cifrovizaciya-vuzov-v-usloviyah-pandemii_a3721264

  1. Вузи Казахстану в 2021 році чекає наплив абітурієнтів

У Євразійському національному університеті імені Л. Н. Гумільова очікують в наступному році небувалий наплив абітурієнтів. Про це заявив ректор навчального закладу Ерлан Сидиков.

«За нашими розрахунками, в наступному році буде великий наплив абітурієнтів, так як Казахстан пройшов демографічну яму, і в наступному році різко зросте кількість випускників шкіл», ‒ сказав Ерлан Сидиков.

Керівник вузу нагадав, що Глава держави у своєму Посланні «Казахстан в новій реальності: час дій» особливу увагу приділив питанням розвитку вітчизняної науки, було заявлено про збільшення вартості державних грантів на навчання.

https://forbes.kz/news/2020/11/18/newsid_237922

  1. Поради ректора: на які спеціальності краще вступати в університети Казахстану

На які спеціальності найлегше отримати освітній грант в Казахстані, розповів ректор ЄНУ ім. Л. Н. Гумільова Ерлан Сидиков.

Ректор додав, що пора вже міняти пріоритети при вступі до університетів і виборі професії.

«На жаль, у нас до сих пір зберігається любов до спеціальностей юристів чи економістів. Сьогодні кожен другий у нас юрист і не може знайти роботу, кожен другий економіст, і знову ж випускники цих спеціальностей поповнюють ряди безробітних », – підкреслив Ерлан Сидиков.

https://forbes.kz/news/2020/11/18/newsid_237921

  1. Казахстанські студенти стали переможцями міжнародної олімпіади з IT-технологій

Студенти Євразійського національного університету (ЄНУ) імені Л.Н. Гумільова посіли друге місце на Міжнародному конкурсі Huawei ICT Competition 2019-2020.

 «Студенти факультету інформаційних технологій ЄНУ імені Л.Н. Гумільова Акніет Нуржаубаев (спеціальність «Інформаційна безпека»), Берик Абдрахман і Алішер Ануарбеков (спеціальність «Радіотехніка, електроніка та телекомунікації») гідно представили Казахстан і зайняли 2-е місце за підсумками конкурсу», – поділився декан факультету інформаційних технологій університету професор Шахмаран Сеілов.

Участь в міжнародному конкурсі цього року пройшло онлайн під девізом «Connection Glory Future». 109 команд, 327 студентів з 39 регіонів і країн світу змагалися в знаннях по хмарним і мережних технологій, а також інновацій. Перед участю в міжнародному фіналі команда казахстанських студентів показала кращі результати на регіональному етапі серед країн СНД і зайняла 1-е місце, після чого отримала почесне право представляти Казахстан від усього СНД.

https://www.inform.kz/ru/kazahstanskie-studenty-stali-pobeditelyami-mezhdunarodnoy-olimpiady-po-it-tehnologiyam_a3719238

 

  1. Стартував перший етап конкурсу «Кращий викладач вузу»

Міністерство освіти і науки РК оголошує про старт конкурсу «Кращий викладач вузу».

До участі в конкурсі допускаються викладачі, що мають безперервний науково-педагогічний стаж не менше 5 років і високі досягнення в педагогічній і науковій діяльності.

Мета конкурсу ‒ підвищення професійно-педагогічної культури професорсько-викладацького складу вищих навчальних закладів, стимулювання і мотивація педагогів до подальшого професійного розвитку. 

https://www.bilim.expert/single-post/2020/11/18

  1. Казахстанські вузи отримали більше академічної свободи

Про розширення академічної самостійності казахстанських вузів розповів віце-міністр освіти і науки РК Мірас Дауленов.

Свобода вузів була розширена до 85%. У реєстрі освітніх програм Міністерства освіти і науки РК вузи зареєстрували 99 програм.

«Академічна свобода вузів була розширена, щоб вузи мали можливість самостійно нести відповідальність за якість наданої освіти. Крім того, вузи з 2021 року будуть видавати дипломи власного зразка, що також підвищить їх відповідальність за якість освіти, яку вони надаватимуть»..

Вузи будуть самостійні у визначенні форм, органів колегіального управління та законодавство не обмежуватиме їх у визначенні конкретних видів, органів управління. Дауленов зазначив, що відтепер ректори щорічно звітуватимуть по фінансово-господарської діяльності ВНЗ, а також з науково-дослідної та навчальної роботи перед громадськістю.

https://kursiv.kz/news/obrazovanie/2020-11/kazakhstanskie-vuzy-poluchili-bolshe-akademicheskoy-svobody

  1. Ректори казахстанських вузів будуть звітувати перед громадськістю

Ректори казахстанських вузів будуть щорічно звітувати перед громадськістю про фінансово-господарську діяльність, а також науково-дослідну та навчальну роботу. Про це заявив віце-міністр освіти і науки Мирас Дауленов.

«Ми підвищуємо вимоги до якості самої вищої освіти. Тобто з нашого боку найважливіший момент ‒ регулювання системи вищої освіти через державні стандарти, типові правила діяльності вузів. У зв’язку з цим ми передбачили, що щорічно ректора ВНЗ звітуватимуть про фінансово-господарську діяльность ВНЗ, з науково-дослідної та навчальної роботи перед громадськістю.

Не менш важливим елементом, за словами Дауленова, є надання управлінської самостійності вузів.

Тепер вузи мають самостійність у визначенні форм, органів колегіального управління, і законодавство не обмежує їх у визначенні конкретних видів органів управління. У всіх вузах створені ради директорів, затверджено структуру та штатну чисельність.

https://zko.kz/rektory-kazahstanskih-vuzov-budut-otchityvatsya-pered-obshhestvennostyu/

Республіка Білорусь

  1. В Білорусі пройшов Білорусько-китайський молодіжний інноваційний форум “Нові горизонти-2020”

У форумі взяли участь близько 300 студентів, магістрантів, аспірантів і молодих вчених університетів Китаю та Білорусі.

Виступаючи на церемонії відкриття форуму, голова Державного комітету з науки і технологій Білорусі Олександр Шумілін зазначив, що молоді вчені Білорусі і Китаю активно беруть участь в спільних інноваційних проектах. Число спільних білорусько-китайських проектів в 2019-2020 роках збільшилася на чверть порівняно з попереднім дворічним циклом. Крім того, їх тематика стала більш різноманітною. Діючі проекти охоплюють такі області, як електроніка та інформаційно-комунікаційні технології, матеріалознавство, механіка та інженерія, енергоефективність та енергозбереження, транспортні системи, металургія, біотехнології, хімія, аграрні технології.

Білорусько-Китайська молодіжний інноваційний форум “Нові горизонти” проводиться щорічно з 2014 року з метою сприяння розвитку співпраці студентства та молодих учених Білорусі та Китаю по створенню і комерціалізації результатів наукових досліджень і розробок, взаємозбагаченню національних культур і зміцненню дружніх відносин.

https://dknews.kz/inner-news.php?id_cat=20&id=139044

  1. Близько третини випускників ядерних спеціальностей вузів йдуть працювати на БілАЕС

Близько третини випускників ядерних спеціальностей вузів потрапляють на роботу на Білоруську АЕС. Про це повідомив консультант управління вищої освіти головного управління професійної освіти Міносвіти Микола Маруда під час круглого столу в БЕЛТА.

У 2020 році було близько 100 випускників з ядерних спеціальностями, на БілАЕС розподілено 32 випускника. З них 14 – випускники БНТУ. Як зазначив представник Міносвіти, цей вуз – передовий по відсотку випускників, які йдуть на БілАЕС.

Зараз навчання таких фахівців ведеться по підпрограмі “Підготовка кадрів для ядерної енергетики” держпрограми “Освіта та молодіжна політика” на 2016-2020 роки. Продовжити їх підготовку планується в рамках розробленої] програми на 2021-2025 роки. Це пояснюється необхідністю щорічного поповнення кадрового складу як експлуатаційного персоналу АЕС, так і всієї інфраструктури ядерної енергетики.

На рівні керівників вузів, де йде підготовка по ядерним спеціальностями, і замовників кадрів (Міненерго, МНС і НАН) є пропозиції продовжити підготовку за п’ятьма основними спеціальностями з щорічним набором 20 осіб за рахунок бюджету. Вузи на свій розсуд можуть набирати студентів і на платну форму навчання.

Крім того, Мінський державний енергетичний коледж буде щорічно готувати за рахунок бюджету 30 осіб за спеціальністю “електричні станції”.

“Все це дозволить в майбутньому мати резерв фахівців приблизно 500 осіб, йдеться про випуск 2025-2030 років”, ‒ додав Микола Маруда.

За новою програмою планується продовжити поповнення штату професорсько-викладацького складу вищих навчальних закладів. Для замовників кадрів – Міненерго, МНС, НАН ‒ буде передбачено підвищення кваліфікації, стажування фахівців.

https://www.atomic-energy.ru/news/2020/10/29/108317

Республіка Грузія

  1. В Тбілісі відкрився Кавказький навчально-екзаменаційний центр

Новий центр стане ще однією кузнею кадрів і готуватиме для Грузії фахівців, в яких вона відчуває дефіцит.

Як заявив на відкритті центру мер столиці Каха Каладзе, центр підготує сотні фахівців технічної галузі і в майбутньому гарантує їм роботу.

У центрі планується викладати різні технічні спеціальності. Зокрема, готувати інспекторів, технічних менеджерів, менеджерів з якості, спеціальних водіїв і перевізників, фахівців з переобладнання автомобілів, водіїв-операторів спецтехніки, фахівців з безпеки, експертів по автомобілям і т. д.

Проект Кавказького навчально-екзаменаційного центру ‒ міжнародного масштабу  є безпрецедентним для Грузії. За словами мера столиці, випускники училища отримають сертифікати, за якими вони зможуть працевлаштуватися не тільки в Грузії, але і за кордоном.

https://sputnik-georgia.ru/economy/20201026/249808848/V-Tbilisi-otkrylsya-Kavkazskiy-uchebno-ekzamenatsionnyy-tsentr.html

  1. Грузинські вчені прочитали онлайн-лекції студентам туркменських вузів

З метою розширення туркмено-грузинського співробітництва в гуманітарній сфері та активізації діалогу між науково-освітніми центрами двох держав Посольством Туркменістану в Тбілісі був організований цикл онлайн-лекцій для студентів вищих навчальних закладів Грузії.

Лекцію на тему «Транспортна дипломатія» студентам Інституту міжнародних відносин Міністерства закордонних справ Туркменістану прочитав Генеральний директор Торгово-промислової палати Грузії, представник Уряду Грузії в проекті «Новий шовковий шлях», науковий співробітник Дипломатичного навчального та дослідницького інституту ім. Левана Мікеладзе МЗС Грузії, посол Давид Апциаурі.

Відеоміст пов’язав Тбіліський державний медичний університет (ТДМУ) і Державний медичний університет Туркменістану їм. М.Гаррієва. Для туркменських студентів була організована онлайн-лекція з питань COVID-19, яку прочитала керівник департаменту інфекційних захворювань ТДМУ, доктор медичних наук, професор Ельза Вашакідзе.

В ході вебінару були розглянуті актуальні питання профілактики, діагностики та лікування коронавирусної інфекції. Лектор також представила інформацію про ситуацію в Грузії та які заходи вживаються Урядом щодо боротьби з COVID-19.
https://georgia.tmembassy.gov.tm/ru/news/67615

 

Республіка Туркменістан

  1. Міжвузівської співпраці в рамках лінгвістичної підготовки

У ці дні в столиці проходить захід по міжвузівському співробітництву, присвячене 25-річчю нейтралітету Туркменістану і 3-ій річниці з дня прийняття національної Концепції вдосконалення навчання іноземним мовам.

В ході заходу проводяться тематичні відкриті уроки, науково-практичні конференції, тренінги, творчі конкурси, інтелектуальні ігри, вікторини, мистецькі читання, виставки та багато іншого. За допомогою цих різних зустрічей увагу учасників фокусується на іноземних мовах, викладання яких практикується в тому чи іншому вузі. В цілому, близько десятка мов «звучать» на майданчиках даних акцій. Тут є обопільним вчать і вчаться, отримують методичні рекомендації, поради, обмінюються досвідом, діляться корисною інформацією і ставлять перед собою чергові цілі.

Крім того, в рамках заходу профільним вузом – Туркменським національним інститутом світових мов ім. Д. Азаді проводяться відкриті уроки, гостями яких стають викладачі спеціалізованих середніх столичних шкіл з поглибленим вивченням іноземних мов.

Така співпраця наочно демонструє успішно виконану і поточну роботу, чітке бачення подальших перспектив, наявність нових планів в рамках завдань, поставлених в контексті Концепції вдосконалення навчання іноземним мовам.

Концепція вдосконалення навчання іноземним мовам і план заходів по її втіленню в життя була затверджена 22 грудня 2017 року. Так, в рамках поставлених завдань в освітньому середовищі стартувала масштабна робота в оновленому форматі. Реалізація Концепції на сьогоднішній день знаходиться на стадії завершення другого етапу з трьох намічених.

Відповідно до першого, проведеного в 2018 році, активно освоювався світовий досвід в області методичного забезпечення, удосконалювалися державні стандарти, програми навчання та навчальні плани на всіх рівнях освітнього процесу. На другому етапі (2019-2020 рр.) удосконалювалася система підготовки та підвищення кваліфікації викладачів, навчально-методична база в цій галузі в цілому. На третьому, завершальному етапі, в 2021-2024 рр.  належить створити безперервну, послідовну і взаємопов’язану систему навчання іноземним мовам в Туркменістані.

https://afghanistan.tmembassy.gov.tm/ru/news/70320

  1. Нові нагороди студентів у міжнародній олімпіаді

Студенти Туркменського національного інституту світових мов ім. Д. Азаді в черговий раз завоювали призові місця в міжнародних інтернет-олімпіадах.

Щорічне інтелектуальне змагання з російської мови в дистанційному форматі, організоване Поволзьким державним технологічним університетом міста Йошкар-Ола Республіки Марій Ел стартувало в минулому жовтні. Онлайн-олімпіада традиційно проходила в два тури, в цілому в ній взяли участь більше трьох тисяч студентів вищих навчальних закладів країн СНД.

https://afghanistan.tmembassy.gov.tm/ru/news/69885

  1. Туркменські студенти зустрілися з керівником посольства ОАЕ в Туркменістані

19-го листопада 2020 року за участю студентів і викладачів Інституту міжнародних відносин Міністерства закордонних справ Туркменістану, Туркменського державного інституту фінансів і Туркменської державного інституту економіки і управління відбувся урок у форматі відеоконференції Тимчасового повіреного у справах Об’єднаних Арабських Еміратів в Туркменістані Абдул Азіза Абдулли Аль-Хашемі.

На наступний день, тобто 20 листопада дипломат ОАЕ прибув до Інституту міжнародних відносин МЗС Туркменістану в якості почесного гостя і виступив перед студентами з лекцією про постійний нейтралітет Туркменістану, про історію та розвиток двосторонніх відносин.

В ході лекції дипломат детально зупинився на досягненнях в усіх напрямках двостороннього співробітництва, на багатовікову історію і спільнотах міждержавних відносин. У цьому контексті він звернув окрему увагу на проведену Туркменістаном і Об’єднаними Арабськими Еміратами роботу по розширенню взаємовигідного співробітництва. Дипломат зазначив, що взаємні візити керівників двох держав, а також заходи, що вживаються в політико-дипломатичній сфері, дозволяють підняти двостороннє співробітництво на якісно новий рівень.

https://afghanistan.tmembassy.gov.tm/ru/news/70340

  1. Туркменістан-Євросоюз: співпраця в модернізації системи освіти

В даний час в Туркменістані завершується проект Європейського Союзу «Сприяння системі освіти в Туркменістані», який здійснювався з кінця 2016 року консорціумом Німеччини, Великобританії, Греції та Латвії.

Мета даного проекту – надати допомогу урядам Туркменістану в модернізації системи освіти відповідно до міжнародних стандартів, а основні його завдання – підвищення рівня викладання, вдосконалення навчальних програм та матеріалів відповідно до передової європейської практики і аналізом кон’юнктури ринку праці, впровадження сучасних освітніх норм.

Заходи проекту націлені, в цілому, на підтримку двох стратегічних напрямків в процесі модернізації освіти в Туркменістані, пов’язаних з прийнятими в останні роки Концепціями цифрового і мовного навчання, і підвищення якості освіти.

На базі Національного інституту освіти, де розміщений офіс проекту, на регулярній основі проходили навчальні курси, зустрічі з партнерами та міжнародними експертами. В рамках декількох етапів реалізації проекту були організовані навчальні семінари та просвітницькі заходи, присвячені пріоритетних аспектів розвитку системи освіти, використання світового досвіду та впровадження інноваційних методик навчання.

http://tdh.gov.tm/news/articles.aspx&article25126&cat11