Грудень 2021 р. – Західна Європа

ОГЛЯД
ринку освітніх послуг Західної Європи
Грудень 2021 р.
 

Великобританія

  1. Опитування свідчить: подальша освіта є ключовим пріоритетом для підвищення свого рівня

Згідно з опитуванням, проведеним на замовлення Фонду освіти та навчання (ETF) за участю 1712 британців, уряд має надавати пріоритет подальшому навчанню та перепідготовці для того, щоб бажаючі могли підвищувати рівень власної кваліфікації.

Загалом, у Великобританії 4 з 10 дорослих відмітили, що подальша освіта має бути одним з трьох пріоритетів для подальшого кар’єрного розвитку, далі йшли інвестиції в транспорт (близько 30%), а також навчання на робочому місці та постійний професійний розвиток (близько 30%).

Традиційно британські політики приділяють першочергову увагу університетам, у свою чергу більшість населення країни вважає, що підвищення кваліфікації є шляхом для забезпечення власного економічного росту. При цьому система підвищення кваліфікації є ключовим пріоритетом для населення для створення «висококваліфікованої, високооплачуваної економіки».

Директор Фонду освіти та навчання відмітив, що для того, щоб мати найкращу систему підвищення кваліфікації необхідні найкращі вчителі. На даний час у Британії є можливість здійснювати підбір та утримання необхідного персоналу для забезпечення підвищення кваліфікації бажаючим. Пандемія засвідчила залежність рівня навичок від рівня додаткової освіти, а система підвищення кваліфікації залежить від підбору, навчання та справедливого винагородження викладачів.

Результати опитування з’явились напередодні публікації «Білої книги» уряду, в якій передбачається вирівнювання та зменшення економічної і соціальної нерівності між різними частинами країни.

Джерело інформації:
https://www.et-foundation.co.uk/news/yougov-poll-further-education-is-key-priority-for-levelling-up/

  1. Що означає глобальна співпраця для вищої освіти?

Залучення широкого кола зацікавлених сторін допомагає окремому вищому навчальному закладу забезпечити успіх у наданні високоякісної освіти.

Сучасна вища освіта виходить за межі національних кордонів і глобальна кооперація навчальних закладів є невід’ємною частиною успіху вищої освіти у Великобританії. Глобальне партнерство має багато форм, зокрема мобільність персоналу та студентів, міжнародні кампуси, спільне надання послуг тощо.

Однією з найбільш швидкозростаючих сфер міжнародного партнерства є транснаціональна освіта (TNE), яка дає студентам можливість отримати кваліфікацію в закладі, що базується в іншій країні. Значне зростання TNE вимагає тісної співпраці також і органів із забезпечення якості освіти. Крім того, локдаун продемонстрував, що використання мереж асоціацій із забезпечення якості вищої освіти дозволяє закладам виявляти, адаптувати та застосувати найкращі практики з усього світу. Зокрема, у Великобританії рекомендації Агентства із забезпечення якості вищої освіти (QAA) щодо роботи у умовах пандемії COVID-19 спиралися на досвід фахівців міжнародного рівня. Крім того, на початку 2021 р. року у Великобританії була запущена п’ятирічна програма QE-TNE (Quality Evaluation of Transnational Education), до якої долучились 78 британських навчальних закладів (понад 70% студентів, які навчаються у Великобританії за програмою TNE) і яка спрямована на обмін передовим досвідом у підвищенні якості транснаціональної освіти.

Співпраці на міжнародному рівні також сприяла заснуванню Групи Quality Beyond Boundaries Group – мережі міжнародних агентств, які спільно працюють над покращенням можливостей та вирішенням проблем забезпечення якості.

Таким чином, з метою забезпечення високого рівня якості освіти QAA, як відповідний профільний орган Великобританії, поєднує свою роботу з рекомендаціями глобальних експертів по всьому світу.

Джерело інформації:
https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20211201130012171

  1. Програма підвищення кваліфікації для жителів Великобританії

У Великобританії як молодь, так і дорослі у 2022 році отримають можливість підвищити свою кваліфікацію та покращити навички в рамках програми, яка буде фінансуватись за рахунок державного бюджету.  Згідно заяви міністра освіти Великобританії дорослі та молодь отримають додаткові переваги від якісної та гнучкої освіти, яка дозволить підтримати велику кількості людей у прагненні отримати висококваліфіковану та високооплачувану роботу.

Британці, які бажають підвищити кваліфікацію або отримати нову освіту, починаючи з вересня наступного року матимуть доступ до понад 100 коротких курсів, що триватимуть від шести тижнів до року і будуть проводитись у зручному для бажаючих режимі. Понад 20 університетів і коледжів запропонують курси з різних предметів, таких як Digital, Net Zero, Education, STEM і Healthcare, як альтернативу традиційній трирічній освіти.

Наприкінці грудня ц.р. було оголошено про формування дев’яти технологічних інститутів, які являють собою співпрацю між роботодавцями, коледжами та університетами, що надають високоякісну вищу технічну освіту в таких галузях, як інноваційне виробництво, цифрова та кібербезпека, аерокосмічна галузь та охорона здоров’я.

Міністр фінансів Великобританії заявив, що у бюджеті країни передбачено виділити для освіти студентів віком 16-19 років на період до 2024-25 фінансового року додатково понад 1,6 мільярда фунтів стерлінгів у порівнянні з 2021‑22 фінансовим роком. Міністерство освіти країни опублікувало дані про інвестування у наступному році з цих коштів 615 мільйонів фунтів стерлінгів.

Джерело інформації:
https://www.gov.uk/government/news/skills-boost-to-support-more-people-into-jobs

  1. Третій етап розвитку європейського університетського альянсу носить експансивний підхід

 Розпочався третій етап фінансування Європейської університетської ініціативи (EUI), при цьому більшість коштів призначено для існуючих транскордонних партнерств та інститутів.

225 з 272 мільйонів євро будуть направлені на поглиблення, інтенсифікацію та розширення існуючих транснаціональних зв’язків. Решта 46 мільйонів євро призначені для створення нових партнерств. На відміну від попередніх етапів, подати заявку можуть подати заклади будь-якої з 49 країн європейської зони вищої освіти, однак фінансування не отримають країни, що не входять до ЄС.

Координатор політики Європейської асоціації університетів (EUA), Анна-Лена Клейс-Кулік, позитивно оцінила існуючі партнерства і діяльність  партнерств з країнами, які не входять до ЄС.

Конкурс розпочався 30 листопада і завершується 22 березня 2022 р. 14 грудня комісія провела онлайн-інформаційну сесію.

https://www.timeshighereducation.com/news/third-european-university-alliances-call-takes-expansive-approach

Франція

  1. Рада економічного аналізу засуджує “регресивні” державні витрати у вищій освіті

У записці Ради економічного аналізу «Вища освіта: для більш справедливих інвестицій та більшої ефективності», опублікованій у грудні ц.р., пропонуються рекомендації, спрямовані підвищення ефективності та справедливості державних витрат.

Витрати на навчання на курсах від Міністерства вищої освіти становлять у середньому 5250 євро на рік на одного студента. Оцінюючи тривалість навчання та його річну вартість за спеціальностями, автори записки розрахували загальну вартість диплома та відзначили відмінності: близько 11 000 євро за ступінь бакалавра іноземних мов, 15 700 євро за ступінь магістра права і до 59 000 євро за інженерний ступінь.

За словами авторів, ці відмінності в основному пояснюються об’ємом годин і відповідним коефіцієнтом. На 100 студентів бакалаврату в середньому припадає 3,5 викладача, а на 100 студентів-інженерів – 9 викладачів.

Автори записки рекомендують, перш за все, збільшити інвестування в університетські ступені бакалавра та магістра у напрямі зменшення диспропорції між навчальними курсами. Для виправлення ситуації пропонуються два варіанта: один із додатковими витратами в розмірі 2,6 млрд. євро, інший – у 4,7 млрд.євро.  Рекомендується також боротись з самоцензурою студентів і покращити доступ до вищої освіти, зокрема  створювати додаткові навчальні місця, збільшувати та подовжувати термін видачі стипендій або встановлювати квоти на окремих курсах.

Таким чином, для більш справедливого та ефективного інвестування у вищу освіту рекомендується:

  1. Створити додаткові місця на коротких курсах та збільшити ресурси для отримання ступенів бакалавра та магістра.
  2. Переглянути стипендії, розширити базу пільговиків та покращити доступ до студентського житла для студентів з малозабезпечених шарів населення.
  3. Змінити критерії прийому на окремі курси для забезпечення більш диверсифікованого набору відповідно до географічного та соціального походження студентів.
  4. Повідомляти чітку та прозору інформацію щодо критеріїв відбору, витрати та переваги навчання під час вибору професії та забезпечення зняття механізмів самоцензури.
  5. Відкрити 150 000 додаткових місць у вищих навчальних закладах.
  6. Спрямувати ресурси та створити додаткові посади у науково-технічних галузях, які мають більшу прибутковість.

Джерело інформації:
https://www.letudiant.fr/educpros/actualite/enseignement-superieur-comment-investir-plus-justement-et-efficacement.html 

 

  1. Французькі науковці підтримують пропозицію Макрона зі створення загальноєвропейської академії

Французькі науковці заявляють, що пропозиція президента Франції Макрона створити «Європейську академію» може допомогти спрямувати  зусилля на побудову загальноєвропейської ідентичності, однак вони застерігають від ризику дублювання та ексклюзивності у діяльності цього закладу. Зазначена «Європейська академія» повинна об’єднати близько сотні інтелектуалів з 27 країн та з усіх дисциплін.

Професор політології Католицького університету м. Лілль, Тьєррі Шопен, відзначив, що ідея полягає у створенні європейської структури, яка б сприяла посиленню приналежності до спільної європейській ідентичності, головним чином представників академічного світу, але також і представників культури. Водночас, поки невідомо чи буде постійнодіюча структура чи щорічні збори.

Президент Інституту «Європейський університет», Рено Дехаус, вважає, що перспективним є об’єднання викладачів, які б займались впровадженням нових ідей. На його думку, велика програма Макрона спрямована на пошук нових ідей для усієї Європи. Він стверджує, що нова академія буде відрізнятися від існуючої «Academia Europaea», заснованої в 1988 році в Кембріджі 55 вченими, яка наразі налічує майже 5000 членів з усього континенту, оскільки Макрон хоче запросити інтелектуалів, які не належать до академічної освіти. 

Професор наук про землю в Утрехтському університеті Сірд Клотінг зазначив, що обмеження кількості викладачів до близько 100 науковців дозволить залучити по три викладача з країни-члена ЄС. Він також висловив занепокоєння щодо обмеження членства у «Європейській академії» лише вчених з Європейського Союзу, виключаючи науковців із таких країн, як Великобританія.

Джерело інформації:
https://www.timeshighereducation.com/news/macrons-pan-european-academy-welcome-needs-work

  1. Нова кампанія організації Campus France націлена на ринки, що розвиваються

Організація Campus France (державна установа, яка відповідає за просування французької вищої освіти за кордоном та прийом іноземних студентів та дослідників до Франції) розпочала нову кампанію, орієнтовану на майбутніх іноземних студентів у всьому світі, концентруючись на нефранкомовних країнах Азії, Індо-Тихоокеанського регіону, Африки та Латинської Америки. Вказана кампанія передбачає також ініціювання програм з вивчення англійської мови по всій Франції. 

Загалом освітня стратегія, яка була започаткована у 2019 році, була розроблена для залучення до 2027 року 500 000 іноземних студентів.  

Оскільки нова кампанія частково націлена на залучення студентів з нефранкомовних країн, Campus France заохочує французькі навчальні заклади створювати більшу кількість програм англійською мовою, зокрема розроблено 1700 таких програм.

Мережа випускників Франції, яка наразі налічує понад 330 000 активних учасників, дозволяє колишнім студентам «ефективно отримувати пропозиції роботи». У 2021 р. році Франція посіла друге місце у глобальному рейтингу університетів у галузі працевлаштування. Це сприяє залученню іноземних студентів, оскільки високою є ймовірність знайти кваліфіковану роботу, якщо випускники мотивовані та готові приєднатися до місцевого ринку праці. 

Представники Campus France відмічають, що важко спланувати кількість студентів, які приєднаються до програм з навчання англійською мовою, оскільки більшість зараз навчається французькою. Однак з’являється все більше університетів, бізнес-шкіл, інженерних шкіл, а також інших типів закладів, які усвідомлюють великий попит на програми з викладанням англійською мовою не тільки з боку іноземних, але й французьких студентів.

Загалом нова кампанія буде проводитись у 275 регіональних офісах Campus France у 134 країнах.

Джерело інформації:
https://thepienews.com/news/new-campus-france-campaign-targets-emerging-markets/

 

Німеччина

  1. Університети Берліна розширюють особисту присутність студентів на заняттях

Університети Берліна хочуть у 2022 р. продовжувати працювати в режимі особистої присутності з дотриманням карантинних правил 3G, при цьому одночасно будуть розширюватись онлайн-пропозиції. З іншого боку, в окремих вузах, зокрема Потсдамському університеті з січня почне діяти карантинне правило 2G, яке є більш суворим.

Спеціальна група представників берлінських університетів і канцелярія Сенату м. Берлін вирішили відкоригувати ключові моменти зимового семестру 2021/2022 років з урахуванням поточної ситуації. Крім іншого, як внесок у боротьбу з пандемією, університети повинні тимчасово збільшити частку онлайн-занять та самостійного навчання безпосередньо перед та після академічними канікулами. Водночас має бути наявна можливість продовжувати навчання в режимі особистої присутності.

У зв’язку з цим, берлінські університети та канцелярія Сенату продовжуватимуть видавати дозволи на навчання у режимі особистої присутності. При цьому зазначається, що рівень вакцинації серед студентів у ЗВО Берліна вищий за середній. 

Університет Потсдама вводить правило 2G, яке є більш жорстким, і передбачає надання доступу до навчання у режимі особистої присутності  лише для вакцинованих студентів або тих, які одужали. Президент Потсдамського університету Олівер Гюнтер зазначив, що такі заходи пов’язані з тим, що вказаний університет є найбільшим в у Бранденбурзі. 

Джерело інформації:
https://www.tagesspiegel.de/wissen/berliner-unis-wollen-offen-bleiben-verschaerfte-massnahmen-wegen-corona-lage/27874760.html

 

  1. Більше особистої присутності на заняттях – значні відмінності для кожного університету

Незважаючи на пандемію, більшість студентів повертається до кампусів, але навчальний процес все ж проходить складно. Перш за все, недостатньо можливостей для використання гібридних форматів освітнього процесу.

Лідером серед університетів за кількістю занять в особистому режимі є Технічний університет (Technische Universitat), який оголосив про проведення 72% з 3964 курсів у вказаному форматі, а 27% планується проводити онлайн. Університет Гумбольдта (Humbolt Universitat) повідомив про проведення 4039 занять, з яких близько 60% буде у режимі особистої студентів (43% буде запропоновано у гібридному форматі), лише трохи більше третини в онлайн-форматі.

На грудень 2021 р. Вільний Університет (Freie Universität) запланував проведення 4217 курсів, але не надав жодної інформації про формати. Однак близько чверті з них буде пропонуватися виключно в онлайн-режимі.

Університет соціальної роботи ім. Аліси Саломон проводить набагато більше занять у цифровому форматі, ніж Technische Universitat чи  Humbolt Universitat або Freie Universitat, зокрема із 701 курсів лише 12,6% є очними. 

Водночас Тобіас Шульце, представник лівої групи депутатів у Палаті представників з реалізації університетської політики, критикує той факт, що багато університетів не можуть повідомити безпосередньо перед початком семестру, як будуть проходити заняття – особисто, онлайн чи у гібридному форматі.

Загалом Адміністрація Сенату землі Бранденбург прийняла рішення, що немає чітких параметрів для визначення кількості проведених занять у гібридному режимі. Викладачі самостійно вирішують питання щодо кількості таких занять.  При цьому якщо студенти будуть пропускати аудиторні чи гібридні курси і не складуть іспити, то такі іспити будуть вважатись незданими.

Джерело інформації:
https://www.tagesspiegel.de/wissen/holprig-ins-berliner-wintersemester-mehr-praesenz-als-online-mit-grossen-unterschieden-von-uni-zu-uni/27668788.html

  1. На заняття у зимовому семестрі 2021/22 року в Німеччині зареєструвалося 330 000 іноземних студентів

 Опитування, проведене німецьким агентством з академічного обміну  (DAAD), засвідчило, що кількість нещодавно зарахованих іноземних студентів зросла з приблизно 64 000 у зимовому семестрі 2020/21 до 72 000-80 000 студентів у зимовому семестрі 2021/22.

Результати проводилось у середині грудня 2021 р. у 158 з 270 вищих навчальних закладів Німеччини, в яких навчається 65% усіх іноземних студентів.

У дослідженні зазначається, що зростання значної кількості студентів є результатом різкого збільшення кількості тих, хто поверення відновлення навчання тих, хто не має диплому.

Крім того, фіксується значне збільшення кількості іноземних студентів, які здобувають навчаються на магістерських програмах.

Відмічається значне збільшення кількості іноземних студентів в усіх закладах, крім художніх та музичних коледжів. Згідно прогнозу загальна кількість іноземних студентів у Німеччині протягом зимового семестру 2021/2022 рр. становить від 330 тис. до 350 тис. у порівнянні з 325 тис. за аналогічний період попереднього року.

Речник DAAD заявив, що іноземним студентам було дозволено в’їзд до Німеччини з червня 2020 року і розмір плати за навчання не вплинула привабливість країни для іноземних студентів.

При цьому, відновлення кількості іноземців, яких зарахували на магістерську програму, була більшою на програму бакалавра. Вказаному сприяло виділення фінансових стипендій від DAAD та окремих університетів для іноземних студентів, доходи яких зменшились.

Відмічається збільшення кількості нових студентів з Туреччини, Ірану, Індії, Італії та Франції, тоді як зменшується їх кількість з Китаю, Сирії та Камеруну. На відміну від Австралії, США та Великобританії, Німеччина менш залежить від Китаю як ринку для іноземних студентів.

Наявність збалансованого студентського колективу з багатьох країн, позитивно вплинуло на німецькі вузи, оскільки немає залежності від окремих країн у той час, коли ситуація в усьому світі залишається досить нестабільною.

Джерело інформації:
https://thepienews.com/news/minimum-of-330000-in-germany-in-winter-202122-semester/

 

Іспанія 

  1. Конгрес прийняв закон про співіснування в університетах, яким запроваджуються покарання за плагіат, насилля або крадіжки

Конгрес Іспанії прийняв закон, яким скасовуються норми дисциплінарного кодексу від 1954 року і запроваджуються покарання за плагіат, насилля та крадіжки. Водночас значна частина ректорів та студентів незадоволені запропонованими змінами.

Завдяки запровадженим змінам університети нарешті мають нормативні положення, якими регулюється внутрішнє функціонування і окремі питання відносин у закладах вищої освіти. Існуючий закон вважався неконституційним, а спроби його змінити здійснювались вже з 2010 р. Прийнята норма «не є органічною», через що її проголосували не на пленарному засіданні палати, а в Науковій комісії Конгресу після скасування попередніх положень.

У 2012 році омбудсмен Соледад Бесерріл підкреслював, що існують порушення, які слід попереджувати, використовуючи нові технології для їх недопущення, зокрема списування на іспитах або захист авторських прав при здійснені наукових розробок. 

Початковий текст закону був побудований навколо положень про надання пріоритетів вирішенню конфліктів з використанням двох різних інструментів: неформального арбітражу для мирного вирішення ситуацій і так званих «процедур посередництва». Однак після політичних дебатів, були залишені положення про надання кампусам право самостійно регулювати співіснування для збереження університетської автономії.  При цьому, порушення поділені на групи: дуже серйозні, серйозні та дрібні. За дуже серйозні порушення, зокрема за насилля, плагіат, видавання себе за іншу особу або непоправне знищення художньої спадщини, передбачаються покарання у вигляді відрахування від двох місяців до трьох років. За серйозні порушення, зокрема за несанкціонований доступ до комп’ютерних систем, крадіжку текстів іспитів, академічне шахрайство, серйозне знищення активів, передбачається відрахування на термін до одного місяця, втратою права складати іспити або роботою на громаду. Дрібним порушенням вважається несанкціонованих доступ до закритих територій або незначне пошкодження майна, за що передбачається оголошення попередження.

Джерело інформації:
https://elpais.com/educacion/universidad/2021-11-17/el-congreso-aprueba-una-ley-de-convivencia-en-las-universidades-que-pone-fin-al-codigo-disciplinario-franquista-de-1954.html

  1. Участь університету UCJC у дискусії про майбутнє вищої освіти

Еміліо Лора-Тамайо, ректор Університету Каміло Хосе Села (UCJC), та Н’євес Сеговія, президент навчального закладу SEK, представили  Маніфест про майбутнє вищої освіти в Іспанії.

У цьому документ група з 92 експертів з усього світу за результатами роботи у Think-Tank «Майбутнє та навчання» опублікувала 12 висновків за чотирма основними напрями (підприємництво, добробут, соціальний вплив і цифровізація).

Під час роботи цього Think-Tank, в якому взяли участь ректори та проректорів університетів, студенти, викладачі, бізнесмени та різні фахівці освітньої галузі, учасники ділилися ідеями про майбутнє вищої школи, зокрема по чотирьом основними темам: навчання протягом усього життя, інфраструктура кампусу, фінансування вищої освіти або перехід від школи до університету.

Н’євес Сеговія заявив, що метою цього процесу було створення трансформаційної дорожньої карти для будь-якого вищого навчального закладу, яка відповідала б на питання: яким би був університет, якби ми могли створити його з нуля. Ця дискусія завершилася презентацією Маніфесту, який відображає дванадцять тенденцій і викликів, з якими стикаються університети.

Серед основних висновків, що містяться у Маніфесті, ректор підкреслив, що в центрі університета майбутнього має бути студент, якому надається персоналізоване навчання, а також пропонується можливість займатись  громадською діяльністю і підприємництвом. Такий університет пропагує підприємництво, а також навчає своїх студентів навичкам та інструментам, які затребувані на ринку праці, сприяє розвитку таких якостей, як креативність, критичний дух, стійкість, командна робота та соціальна відданість.

Еміліо Лора-Тамайо підкреслив важливість створення нового університету, який має рухатися до спільної екосистеми з відкритим, інтерактивним та гібридним кампусом.

Джерело інформації:
https://www.eleconomista.es/ecoaula/noticias/11424596/10/21/La-Universidad-Camilo-Jose-Cela-impulsa-en-Espana-y-a-nivel-internacional-el-debate-sobre-el-futuro-de-la-Educacion-Superior.html

  1. Нові зв’язки між бізнесом та університетом

Фонд ONCE і Crue Universidades Españolas (неприбуткова асоціація, до складу якої входять 50 державних і 26 приватних університетів) оголосили про шосту щорічну стипендіальну програму для 300 студентів з обмеженими можливостями, якою передбачається надання фінансування стажувань терміном на три місяці з можливістю їх продовжити до півроку у разі бажання компаній. Вказані стипендії мають на меті покращити для інвалідів можливості для кар’єрного зростання та полегшити їм доступ до першого працевлаштування. Стажування може проводитись у великих компаніях, малих та середніх підприємствах, мікропідприємствах, суб’єктах соціальної економіки, а також в інших установах, зокрема державних чи приватних структурах.

Стипендії фонду ONCE-Crue для іспанських університетів співфінансуються Європейським соціальним фондом в рамках Оперативної програми соціальної інклюзії та соціальної економіки. Максимальна сума інвестицій становить 540 000 євро, при цьому розмір стипендії становить 1800 євро.

Стипендія надається студентам з інвалідністю, яка перевищує 33%, при цьому пріоритет надаватиметься тим, хто навчається на останніх курсах і які склали понад 50% кредитів бакалавра та/або магістра відповідного  ступеня. Стипендії поділяються на п’ять модальностей: міжнародна мобільність; фінансування магістрів та аспірантів; докторські стипендії; наукові дослідження, а також навчальні та спортивні стипендії.

Новою для цього навчального року – є стипендія ONCE/CIC Biogune/Ikerbasque, яка має сприяти дослідницькій діяльності людям з обмеженими можливостями в галузі наук про здоров’я.

Джерело інформації: https://cincodias.elpais.com/cincodias/2022/01/01/companias/1641060401_521557.html

  1. У 2022 р. університети та школи знову розпочнуть очні заняття

 Наприкінці грудня 2021 р. урядом Іспанії спільно з органами місцевого самоврядування було досягнуто домовленостей про те, що майбутній навчальний семестр розпочнеться 10 січня 2022 р. в звичайному режимі, незважаючи на високий рівень зараження коронавірусом, який зараз реєструється в Іспанії. Міністр охорони здоров’я Кароліна Даріас зазначила, що досягнути домовленостей було складно, однак вдалось укласти угоду про проведення занять у форматі очних занять. У свою чергу, міністр освіти Пілар Алегрія запевнила, що суттєвих загроз здоров’ю студентів немає і треба більш розсудливо відноситись до поточної ситуації, а переважна більшість випадків зараження COVID-19 пов’язана із виїздом іспанців за кордон. 

Міністр університетів Іспанії Джоан Субіратс заявив, що необхідно  уникати відчуття постійних змін ситуації у галузі охорони здоров’я та створити почуття впевненості і захисту, при цьому університети готові вирішувати питання самостійного забезпечення навчального процесу з урахуванням заходів протидії поширенню коронавірусу.

Джерело інформації:
https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20220107182339595