Грудень / Декабрь 2018

ОГЛЯД
ринку освітніх послуг Африки
Грудень 2018 р.

Анотації статей:

За матеріалами: University World News, The Maravi Post, AL FANAR MEDIA, The New Times, Nigerian Tribune, Copts United, Institute of Development Studie, EurecAlert, The New Arab

 

  1. Уряд підвищує вартість навчання (Кенія)

(University World News)

Сфера віщої освіти Кенії за останні п’ять років стрімко зросла– збільшилась кількість студентів, програм та факультетів. Якщо у 2012 році в країні було 7 державних університетів, то на сьогодні їх вже 31. У 2008 році студентів було 122 877, тепер – до 586 434, причому їх левова частка (507 554) навчається в державних вузах.

Зазначений фактор створює значні складності у державному фінансуванні освіти.

Секретар кабінету міністрів освіти з питань освіти Аміна Мохамед заявила, що уряд більше не може збільшувати фінансування державних університетів та установ, і вони повинні скласти довгострокові плани щодо вирішення проблем власного фінансування.

В результаті фінансової кризи адміністратори університетів заявили, що найбільш практичною відповіддю буде збільшення комісійних – з 2019 року студентам прийдеться платити за навчання в три рази більше. Очікується, що всі студенти державних вузів повинні будуть сплачувати $600 щорічно проти $265 поточних. Цей крок дозволить державним університетам щорічно залучати  щонайменше $450 млн.

На сьогоднішній день уряд витрачає близько 27% свого бюджету на освіту: $1,03 млрд .на вищу освіту – і $2 млрд. на базову.

http://www.universityworldnews.com/article.php?story=20181129132142395

  1. Фейкові кваліфікації є серйозною проблемою (Південна Африка)

(University World News)

Останнім часом у країні трапилось чимало скандалів щодо державних службовців та топ-менеджерів з фальшивими кваліфікаціями За словами міністра вищої освіти та підготовки Наледі Пендор неправильне подання кваліфікацій є серйозною проблемою в державному та приватному секторах Південної Африки.

В уряді затверджено законопроект про внесення змін до Національних кваліфікацій. Його впровадження посилить спроможність Південноафриканської кваліфікаційної адміністрації (SAQA) перевіряти кваліфікації посадових осіб, у тому числі викладачів вузів.

http://www.universityworldnews.com/article.php?story=20181201121625810

  1. Керівники вузів вимагають від уряду зменшення податків (Уганда)

(University World News)

Група лідерів закладів вищої освіти звернулась до уряду з вимогою звільнити університети та інші навчальні заклади від сплати певних податків, щоб дати їм змогу краще виконувати свої функції. Зокрема, вони пропонують скасувати ПДВ, який робить будівництво у вузах дуже дорогим та гальмує їх розвиток.

http://www.universityworldnews.com/article.php?story=20181201122824314

  1. Оприлюднено перелік неакредитованих університетів (Малаві)

(The Maravi Post)

Національна рада з вищої освіти (The National Council for Higher Education) оприлюднила перелік акредитованих університетів, які мають право вільно працювати в Малаві. Рада, заснована Законом № 15 від 2011 року про регулювання вищої освіти в Малаві, перераховувала також неакредитовані та навіть незареєстровані університети.

Повноваження та функції Ради включають реєстрацію та акредитацію вищих навчальних закладів. Вона також визначає незареєстровані та недобросовісні ВНЗ.

http://www.maravipost.com/check-out-for-unregistered-and-unaccredited-high-learning-institutions-list-in-malawi-nche-bites-again/

  1. Арабські жінки поза керівництвом університетів

(AL FANAR MEDIA)

Коли справа доходить до керівників найвищого рівня арабської вищої освіти, жінок у більшості випадків не зустрінеш.

За даними опитування Al-Fanar Media та InfoTimes, незалежної компанії з аналізу даних, жінки є керівниками менше 7 % відсотків арабських ВНЗ. З 22-ти арабських країн найбільше жінок-керівників ВНЗ мають: Оман – 13,3%, Ліван – 13,2%, Туніс – 12,8%, Саудівська Аравія – 11,1%, Єгипет – 10%.  Не мають жінок – академічних керівників взагалі: Бахрейн, Коморські острови, Джибуті, Кувейт, Лівія, Мавританія, Катар, Сомалі та Ємен.

Для порівняння, жінки керують 36-ма з 200 найбільших університетів за рейтингом Times Higher Education (18%). Опитування Американської ради з питань освіти за 2017 р. показало, що 30 % президентів американських коледжів – також жінки.

https://www.al-fanarmedia.org/2018/12/arab-women-are-left-out-of-university-leadership/

  1. 14,000 ноутбуків для студентів (Руанда)

(The New Times)

Міністерство ІКТ та інновацій і  Міністерство освіти Руанди розподілять 14,000 ноутбуків серед студентів.

Міністр ІКТ та інновацій Паула Інгабіре заявила, що ноутбуки допоможуть студентам успішно навчатися. Вони будуть надані як кредити студентам державних ВНЗ, і витрати на їх придбання студенти будуть компенсувати після випуску.

Міністр закликала студентів використовувати ноутбуки для проведення досліджень, а також для навчання через Інтернет, при цьому надаючи відгуки про зміст та якість навчальних курсів.

https://www.newtimes.co.rw/lifestyle/over-14000-laptops-be-distributed-varsity-students-improve-learning

 

  1. Теми дисертацій за наказом (Єгипет)

(University World News)

Науковці Олександрійського університету обурені рішенням Ради з післядипломної освіти та досліджень про те, що магістерські та кандидатські дисертації повинні відповідати державним планам розвитку – програмі “Egypt’s 2030 Vision”.

“Неможливо зв’язати наукові дослідження з Єгипетським баченням 2030 року, яке все ще розвивається”, – заявила Алія Ель-Махді, професор економіки та політичних наук з Каїрського університету. “Стратегічне бачення держави не є священним і його можна змінити”.

“Урядові плани повинні бути результатом наукових досліджень, а не навпаки”, сказала Ель-Махді, і закликала Олександрійський університет скасувати своє рішення. “Основою досліджень завжди були відкритість та різноманітність”, – сказала вона.

http://www.universityworldnews.com/article.php?story=20181205120855294

  1. Відкрито новий транскордонний університет (Камерун – Республіка Конго)

(University World News)

Уряд Камеруну оголосив про відкриття міждержавного університету Камерун-Республіка Конго, заняття у якому розпочнуться наступного навчального року. Ця подія є частиною заходів по реформі вищої освіти та сприянню працевлаштування випускників, а також налагодження співпраці між двома центральноафриканськими країнами .

Новий вуз має назву Камеруно-Конголезький міждержавний університет Сангмеліма (CCIU), ініціатива виділення $5,2 млн на його створення була запропонована в 2012 році 85-річним камерунським президентом Поль Б’яєю та його конголезьким колегою Денісом Сассо Нгуессо, як засіб зміцнення співпраці у сфері вищої освіти через обмін студентами, викладачами та ресурсами в регіоні.

http://www.universityworldnews.com/article.php?story=20181205093749490

  1. Прикладні дослідження у ВНЗ будуть фінансуватись додатково (Нігерія)

(Nigerian Tribune)

З огляду на безліч викликів, що стоять перед телекомунікаційною галуззю країни, Нігерійська комісія з питань зв’язку (NCC) підтвердила своє рішення про фінансування досліджень у вищих навчальних закладах країни.

Про це повідомив головний виконавчий директор NCC, проф. Умар Гарба Данбатта, який на першому круглому столі в Бенінському університеті за участі науковців, представників промисловості та інших зацікавлених сторін повідомив, що телекомунікаційна індустрія досягла значного прогресу, і що потрібно зробити ще більше для подолання деяких проблем, що стоять перед сектором.

Умар заявив, що одним з шляхів вирішення проблем є партнерство академічних кіл, які будуть здійснювати дослідження, пропонувати рішення та зробити промисловість життєздатною та вигідною для всіх. Але треба виконувати не теоретичні дослідження, а продуктивні адаптовані дослідження, необхідних для промисловості.

https://www.tribuneonlineng.com/178712/  

  1. Арабські країни створять найбільшу у світі цифрову бібліотеку (Єгипет)

(Copts United)

Єгипет у співпраці з Об’єднаними Арабськими Еміратами та Королівством Саудівська Аравія планує побудувати найбільшу цифрову бібліотеки у світі, повідомляє Міністерство освіти Єгипту.

Ці країни оголосили про створення альянсу під час Саміту знань, який відбувся в Дубаї 5-6 грудня 2018 р. під назвою “Молодь та майбутнє економіки знань”.

Планується запуск цифрової платформи, яка буде об’єднувати  Єгипетський банк знань, Дубайську цифрову бібліотеку та Саудівську цифрову бібліотеку з метою надання інформаційних ресурсів та послуг для студентів та науковців.

Створення арабського союзу цифрових бібліотек – це довгоочікувана мрія в арабському світі, спрямована на підвищення рівня цифрового арабського контенту та відкриття джерел єгипетського банку знань для всіх у всьому світі.

Керівництво країни розпочало ініціювало проект створення Єгипетського банку знань у 2015 році в рамках ініціативи, що отримала назву “Назустріч єгипетській спільноті, яка вивчає, думає та займається інноваційною діяльністю”, про що оголосив президент Абдель Фатта аль-Сісі в грудні 2014 року.

Рада з питань освіти та наукових досліджень підписала угоди з 26 міжнародними видавництвами в рамках проекту Єгипетського банку знань, що дозволить їй стати найбільшою цифровою бібліотекою у світі. До переліку видавництв входять, зокрема,  Springer Nature, National Geographic, Discovery, Elsevier, Cambridge, Oxford та Reuters. Бібліотека охоплює всі сфери знань та навчальних програм.

http://www.copts-united.com/English/Details.php?I=2294&A=36909

  1. Для вирішення проблем безробіття серед молоді необхідно реформування навчальних програми вищої освіти (Ефіопія)

(Institute of Development Studies)

За останнє десятиліття в Ефіопії спостерігається помітне економічне зростання, а також високий попит на будівельні роботи, що відповідає темпам змін.

При формуванні планів розвитку та трансформації країни (Growth and Transformation Plans – GTPs), були зроблені безпрецедентні зусилля для розвитку сектору освіти, зокрема науки та технологій, що призвело до збільшення випускників технічних факультетів. Однак університети випускають спеціалістів, які мають теоретичні знання, але часто не мають практичних навичок, які потрібні роботодавця. Невідповідність між теоретичними навичками, отриманими у вищій освіті, та практичними навичками, необхідними приватному будівельному сектору, означає, що молоді інженери часто стають безробітними.

Аналіз GTP II та створення GTP III з 2020 року – чудова можливість для перегляду навчальних програми вищої освіти у співпраці з приватним сектором, щоб зробити їх придатними для досягнення поставлених цілей та скоротити рівень безробіття серед випускників.

https://www.ids.ac.uk/publications/reshaping-ethiopias-higher-education-curriculum-to-tackle-youth-unemployment/

  1. KAIST відкриває філію в Кенії

(EurecAlert)

Корейський передовий інститут науки і техніки (Korea Advanced Institute of Science and Technology – KAIST) візьме участь у реалізації стратегічного плану економічного розвитку Кенії, створюючи “під ключ” Кенійський KAIST (Kenya KAIST). Для реалізації проекту корейський Eximbank запропонує уряду Кенії кредит на суму $ 95 млн.

Проект включатиме розробку освітнього та архітектурного проектів, а також будівництво Кенійського KAIST. Кампус буде побудовано в Техно-містечку Конза в районі Найробі до 2021 року. Перша група з 200 аспірантів розпочне навчання в 2022 році.

Кенійський уряд планує перетворити Кенію на країну із середнім рівнем доходу у рамках стратегії 2030 року шляхом сприяння науці, технологіям та інноваціям для національного економічного зростання. Місто “Конза-Техно-Сіті”, який отримав назву “Африканська силіконова саванна”, є стратегічним науково-технічним центром для реалізації цього бачення.

Щоб стати основним виконавцем проекту, KAIST виграв двоетапний тендер, випередивши три інші корейські консорціуми.

KAIST розробить академічні програми для перших шести факультетів (машинобудування, електротехніки/електроніки, інженерії ІКТ, хімічної технології, цивільного будівництва та сільськогосподарської біотехнології), які закладуть основи для інженерних досліджень та освіти в Кенії з метою задоволення нових соціально-економічних потреб. Крім того, KAIST забезпечить студентів фундаментальними знаннями по математиці, фізиці, хімії та біології.

Передбачається, що технополіс створить 16,675 робочих місць у середньостроковій перспективі та понад 200,000 після повного завершення його будівництва, позиціонуючи Кенію як центр ІКТ в регіоні.

Президент KAIST Сен-Чул Шін заявив, що KAIST буде докладати всіх зусиль для того, щоб Кенійський KAIST став успішним науково-технічним університетом, який відіграватиме вирішальну роль у національному розвитку Кенії. Він вважає Кенійський KAIST яскравим прикладом проекту ОДР (Офіційна допомога розвитку) на основі розробки науки та техніки, на користь малорозвинених країн.

https://www.eurekalert.org/pub_releases/2018-12/tkai-kst120218.php

  1. Виклики, що стоять перед вищою освітою в Марокко

(The New Arab)

Питання реформування вищої освіти в Марокко – в центрі уваги політиків та діячів освіти країни, у якій налічується 895,715 студентів, з них 47,909 навчаються в приватних ВНЗ.

Останнім часом було проведено низку зустрічей, навчальних днів та семінарів для обговорення способів вирішення проблемних питань.

На першому місці стоїть управління освітою. Згідно зі звітом Вищої ради з питань освіти Марокко, велике занепокоєння викликає ситуація в установах відкритого доступу, де навчається майже 80% студентів, які не можуть отримати доступ до установ з суворими системами відбору.

Кількість студентів в державних університетах зростає майже експоненціально, що не підтримується відповідним збільшенням витрат на інфраструктуру, обладнання та кадри, зокрема педагогів. В результаті на одного викладача припадає велика кількість студентів.

Брак викладачів-дослідників є ще однією великою проблемою державних університетів, що повинна бути вирішена майбутньою реформою. За останні п’ять років кількість викладачів університетів зросла на 18%, а кількість студентів – на 71%.

У 2017 навчальному році на 13,820 викладачів вишів припадало 766,446 студентів. Особливо гостро стоїть питання щодо викладачів з Ph.D. ступенями.

Серйозним викликом для марокканської вищої освіти є також проблема переповненості навчальних груп.

Згідно з доповіддю від 2018 року, Національна рада з питань освіти вважає, що реформування марокканської вищої освіти не може бути успішним без політики сприяння науковим дослідженням. Для цього необхідно надати фінансову підтримку створенню дослідницьких центрів, спеціалізованих магістерських курсів та докторських шкіл.

Міністр Саїд Амзазі виступає також за зміцнення післядипломної освіти та створення нового положення щодо призначення стипендій для студентів-дослідників

https://www.alaraby.co.uk/english/indepth/2018/12/6/challenges-facing-higher-education-in-morocco

  1. Інноваційна модель розширення сфери вищої освіти (Руанда)

(University World News)

Десятки мільйонів людей в африканських країнах на південь від Сахари щодня борються за доступ до освіти та працевлаштування. Африка – наймолодший континент у світі, 60% її населення – молодше 25 років. У той же час половина молодих людей Африки не в змозі зробити свій внесок у регіональну економіку за відсутності освіти та робочих місць.

В Африці на південь від Сахари рівень охоплення вищою освітою становить лише 9%.

Основні проблеми: відсутність достатньої кількості ВНЗ; недостатньо кадрів для впровадження інновацій в навчальні програми та педагогіку; недостатні можливості фінансування для студентів; брак зусиль для обслуговування широкого кола уразливих верств населення, зокрема зростаючої кількості студентів-біженців.

Щоб відповісти на цей виклик, в Руанді у 2013 році було запущено програму Кеплер у тісному партнерстві з Південним Нью-Гемпширським університетом США за фінансової підтримки Фонду IKEA.

Унікальна академічна модель поєднує індивідуальне навчання, онлайн-навчання, та навчання на робочих місцях, що дозволяє більше ніж 90% випускників отримати роботу через шість місяців після закінчення навчання.

https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20181213134304893