Листопад / Ноябрь 2018

ОГЛЯД
ринку освітніх послуг Африки
Листопад 2018 р.

Анотації статей:

За матеріалами University World News, UrduPoint, Ghana News Agency, Times LIVE

 

  1. Практично орієнтований німецький університет досягає Африки (Єгипет)

  (University World News)

У 2020 році в Єгипті відкриє свої двері Німецький університет прикладних наук – German University of Applied Sciences (GUAS), який буде першим у своєму роді в регіоні Північної Африки.

Угоду про створення GUAS в новій адміністративній столиці Єгипту на схід від Каїру підписав у кінці жовтня 2018 р. в Берліні, в рамках Всесвітнього інвестиційного саміту країн G20, Міністр вищої освіти та наукових досліджень Єгипту Халед Абдель Гаффар.

Новий німецький університет запропонує німецько-еквівалентні ступені в таких галузях, як інженерія, архітектура, інформатика, інформатика, економіка, бізнес та державне управління, технології виробництва, сільськогосподарські науки, туризм та фармацевтика промисловість.

http://www.universityworldnews.com/article.php?story=20181113091432460

  

  1. Прискорити шлях до професорства (Південна Африка)

  (University World News)

В Університеті вільної держави організовано двотижневий семінар для докторів та молодих вчених, який має на меті прискорити їх шляхи до професорства. Це дозволить полегшити здобуття професорського звання для переважно молодих чорношкірих та жінок-науковців без шкоди для їх наукової діяльності.

http://www.universityworldnews.com/article.php?story=20181113074006739

 

  1. День університетів закликає до більшої академічної мобільності (Гана)

(University World News)

У Гані відбулось святкування «Дня  Африканських університетів» (12 листопада). Серед тем, які обговорювалися під час урочистостей, були диверсифікація, диференціація, гармонізація та акредитація африканської вищої освіти; відкриті університети та майбутнє африканської вищої освіти; роль вищих навчальних закладів у досягненні континентальних ініціатив, таких як “Порядок денний на 2063” та Стратегія континентальної освіти в Африці (CESA); участь жінок у керівництві; і стан вищої освіти в Судані.

У своєму виступі міністр освіти і науки Гани, професор Квезі Янка, підкреслив, що африканським країнам потрібно усунути перепони, які зачіпають академічну долю африканської молоді, котра хоче здобувати віщу освіту в інших країнах континенту.

Протягом багатьох років рух студентів з однієї африканської країни в інший був ускладнений, зокрема, відсутністю однорідності в освітніх системах та системах класифікації, обмеженням транскордонної мобільності та передачі коштів.

Янка зазначив, що африканські університети мають виробити спільне бачення розподілу ресурсів для оптимізації впливу вищої освіти та пошуку засобів для полегшення мобільності студентів та викладачів на континенті та за її межами.

Він зазначив, що культурне різноманіття в університетському містечку вважається мірою якості та міжнародної прийнятності в вищому навчальному закладі.

Сприйняття низькими академічними стандартами в країнах Африки західними країнами є прикладом глобальних рейтингів університетів, уповільнює академічну міграцію та послаблює конкурентну перевагу Африки.

http://www.universityworldnews.com/index.php?page=Africa_Edition

 

  1. Кенія зміцнює професійно-технічну освіту

(University World News)

Уряд увів в дію новий набір гармонізованих навчальних програм та стандартів якості, націлених на компетенцію, які повинні революціонізувати сектор технічної та професійної освіти та професійної підготовки (ПО), щоб дозволити випускникам працювати в будь-якій точці країни та в будь-якій галузі.

Цей крок також узгоджується з цілями сталого розвитку Організації Об’єднаних Націй та програмою уряду, спрямованою на забезпечення країни харчовими продуктами, забезпечення гідного житла за доступними цінами, доступного універсального медичного обслуговування та підтримки виробництва.

Протягом останніх трьох років уряд активно інвестує в ПО з метою досягнення критичної маси кваліфікованих кадрів.

Кенія сподівається збільшити внесок виробництва у ВВП протягом найближчих п’яти років з 9% до 15%, за допомогою інноваційних технологій побудувати мільйон нових доступних житлових місць та щорічно створювати близько 1000 нових агропромислових малих підприємств. Конкурентоспроможність цих галузей буде залежати від їхньої ефективності та компетентності працівників.

Всього було розроблено 88 професійних стандартів і очікується, що Національний орган Кенії з кваліфікації (KNQA) їх затвердить.

Згідно нових стандартів студенти, які успішно пройдуть тестування, зможуть працювати будь-якому місці країни та в будь-якій галузі.

У поточному фінансовому році уряд виділив $160 млн для технічних вузів. Очікується, що фінансування, яке на 30% переважає рівень минулого року, допоможе взяти на роботу ще 2 000 викладачів технічних дисциплін та підвищити стипендії для студентів. Прогнозується, що заходи допоможуть збільшити кількість студентів, які здобувають ПО, у 10 разів; на сьогодні їх нараховується 330 180 осіб.

http://www.universityworldnews.com/article.php?story=20181115065747239 .

 

  1. Уряд бореться з фейковими лекторами (Гана)

(University World News)

Уряд Гани наказав перевірити кваліфікацію всього викладацького складу в технічних університетах через те, що деякі викладачі при влаштуванні на роботу використовували шахрайські сертифікати.

Виступаючи на відкритті Другої щорічної наради африканських мереж перевірок кваліфікації, що відбулася в Гані 31 жовтня, державний міністр державних справ Гани з питань підвищення кваліфікації професор Квезі Янка зазначив, що наявність кваліфікацій у національних системах кваліфікації та проблеми з мобільністю академічної, професійної, технічної та професійної діяльності на регіональному, континентальному та міжконтинентальному рівнях вимагають співпраці та партнерства. Також необхідна інновація для створення ефективних систем для перевірки та визнання.

Янка зазначив, що мережа не тільки полегшить перевірку та визнання кваліфікацій, але й сприятиме ефективній співпраці на всіх рівнях розвитку, доповнюючи континентальні ініціативи, спрямовані на інтеграцію.

Виконуючий обов’язки відповідального секретаря Національної ради з акредитації Гани Кінгслі Нарко заявив, що правління визнає лише ті сертифікати, що видаються установами, акредитованими у їхніх країнах, і визнані взаємними домовленостями з колегами в інших країнах, а також освітні аташе іноземних посольств в Гані.

Спеціаліст із забезпечення якості, який представляє Асоціацію африканських університетів, Фіолет Макуку, зазначив, що існує необхідність гармонізувати стандарти та керівні принципи для акредитації, досліджень, управління, інфраструктури, навчання та володіння персоналом в установах вищої освіти. Необхідно також визначити курси та модулі, що складають навчальні програми.

http://www.universityworldnews.com/article.php?story=20181113083419954

 

  1. Грант Світового банку на розвиток професійної освіти (Сьєрра-Леоне)

(University World News)

Уряд Сьєрра-Леоне отримав грант від Всесвітнього банку на суму $20 млн для технічної та професійної освіти та професійної підготовки (ТПОП), орієнтований на сільське господарство, рибальство, туризм, нафту і газ, і гірничодобувні галузі.

Грант Світового банку спрямований на те, щоб допомогти закладам ТПОП поліпшити свої навчальні плани, придбати навчальні ресурси, забезпечити підготовку викладачів, сприяти технічному забезпеченню, проводити дослідження та підтримувати бізнес-проекти.

http://www.universityworldnews.com/article.php?story=2018111614040567

 

  1. Зустріч на вищому рівні за збільшення фінансування освіти і досліджень та розробок

(University World News)

Комітет глав десяти держав і урядів Африканського Союзу (AU-C10), який бореться за підвищення ефективності функціонування сфери освіти, науки і техніки в Африці, на своєму саміті в Лілонгве – столиці Малаві, закликав держави-члени АС виконати своє першочергове зобов’язання – виділити 1% свого ВВП на наукові дослідження та розробки, а також збільшити інвестиції у сфері освіти, науки та технологій.

Для країн С10 було поставлено завдання вжити заходів для зміцнення вищої освіти в Африці, а також, технологій та інновацій, які спрямовані на виконання  Програми дій АС до 2063 року (AU Agenda 2063) – континентального плану щодо сталого соціально-економічного розвитку впродовж наступних 50 років. Комітет складається з керівників Сенегалу, Чаду, Єгипту, Габону, Кенії, Малаві, Маврикія, Намібії, Сьєрра-Леоне та Тунісу.

Окрім забезпечення більшого фінансування, було домовлено про залучення ключових зацікавлених сторін та приватного сектору.

На Саміті  було підкреслено важливість укріплення викладацького складу.

Очікується, що Декларація Лілонгве про освіту, науку та техніку буде підписана на саміті АС в Аддіс-Абебі в січні 2019 року.

http://www.universityworldnews.com/article.php?story=20181115120616330

 

  1. Боротьба за рейтинги не має сенсу (Південна Африка)

(University World News)

Експерти у галузі освіти з Південної Африки закликають свої університети «не гратися в ігри» у бажанні підвищити свої глобальні рейтинги.

Система рейтингу базується на знімку інституційної діяльності у визначений рік. Це гра з нульовою сумою: виграш одного установи обов’язково є втратою іншим.

Як показує Кріс Брінк, колишній віце-канцлер університету, рейтинги не мають наукової дійсності. Він зазначає, що різні системи рейтингу – Times Higher Education є лише одним з багатьох – виробляють різні результати, виходячи з використовуваних критеріїв та вагових коефіцієнтів, призначених кожному. Невелика зміна вагових коефіцієнтів призводить до значних змін у рейтингу установи.

Рейтинги мають викривлений і спотворюючий вплив на роль та функціонування інститутів у національних системах вищої освіти.

Ключовим критерієм рейтингу є наукові дослідження. Це перешкоджає інституційному розмаїттю. Усі установи прагнуть до науково-інтенсивного стану незалежно від їх контексту, можливостей та ресурсів. Це був основний камінь спотикання створення такої диференційованої системи, яка потрібна для вирішення знань та навичок Південної Африки.

Диференціація базуватиметься на континуумі інституційних типів: деякі пропонують професійно-технічні дипломи; інші спеціалісти зосередили увагу на студентах формування та професійної освіти; і науково-дослідні інститути, що спеціалізуються на аспірантурі та наукових дослідженнях.

Тим часом навчання недооцінене. Задоволення результатів дослідницьких цільових показників є ключовим показником ефективності. Це генерує дохід і підвищує рейтинги. Старші викладачі, які, як правило, зосереджуються на дослідженнях, при цьому часто звільняються від навчання студентів.

Рейтинги не повинні бути raison d’etre у південноафриканських університетах. Вони повинні зосередити увагу на створенні якісної системи вищої освіти, яка відповідала би викликам, з якими стикається Південна Африка в 21 столітті.

Для цього потрібна різноманітна та диференційована система вищої освіти, яка базується на інституційному співробітництві, а не на ринковій конкуренції, яка виникає внаслідок участі в глобальних рейтингах.

http://www.universityworldnews.com/article.php?story=20181107125123336

 

  1. Необхідна боротьба з корупцією в університетах (Кенія)

(University World News)

Вчені підтримують президента Кенії Ухуру Кеніатту у його війні з корупцією, результатом якої стали арешти та переслідування високопоставлених державних службовців. Але деякі науковці вважають, що в університетах боротьба з корупцією практично не ведеться.

Професор Семмі Кубасу, колишній голова Союзу академічного персоналу університетів, зазначив, що агентства, котрі призначені для боротьби з корупцією, такі як Комісія з питань етики та боротьби з корупцією та Управління прокуратури, не вдались до серйозних заходів в державних університетах Кенії.

“Уряд, здається, не бажає боротися з корупцією в наших університетах, але майже всі державні університети в Кенії страждають різними формами корупції”, – сказав Кубасу. Корінь корупції він вбачає у тому, що довгий час університети не піддавалися аудиту.

Кубасу зазначив, що крім регулярних аудитів, варто перевіряти спосіб життя, особливо тих провідних керівників університету, які протягом короткого періоду часу накопичили великі статки.

Колишній студент державного університету в Кенії Дік Аліуло зазначив, що відсутність етичності та кумівство призвели до працевлаштування некваліфікованого та некомпетентного персоналу як в академічних, так і не академічних програмах у державних вищих навчальних закладах. Це поставило під загрозу якість послуг, що надаються університетами, включаючи науковців.

Джордж Маджембо, адвокат Вищого суду Кенії, вважає, що в університетах повинні щорічно проводитись аудиторські перевірки і створюватись комітети, до складу яких повинні входити батьки та студенти для забезпечення нагляду за функціями та органами університету, такими як рада, колегія та сенат.

http://www.universityworldnews.com/article.php?story=20181024141546644

 

  1. План підвищення кількості Ph.D. в Африці

(University World News)

Визнаючи необхідність отримання більшої кількості випускників докторантури, які можуть брати участь у розробці наукових та інноваційних програм, необхідних для сприяння розвитку, африканські міністри освіти, сільського господарства, науки і техніки запропонували план з трьох пунктів, спрямований на поглиблення післядипломної підготовки та кадрового забезпечення в африканських університетах.

Міністри з 19 країн світу – Кенії, Уганди, Анголи, Беніну, Бурунді, Єгипту, Гани, Кот-д’Івуау, Ліберії, Лесото, Малаві, Малі, Руанди, Мозамбіку, Сьєрра-Леоне, Південної Африки, Південного Судану, Судану і Зімбабве зустрілися в рамках шостого Тижня Африки з вищої освіти та Форуму регіональних університетів для дворічної конференції з питань нарощування потенціалу в сільському господарстві (RUFORUM) в Найробі, 23 жовтня, для узгодження стратегій зміцнення регіонального співробітництва в Африці для піднесення вищої освіти, науки, технології та інновації в Африці.

Згідно з повідомленням, оприлюдненим після зустрічі, план буде включати в себе розширену регіональну програму академічної мобільності для сприяння партнерству у сфері вищої освіти в Африці та збільшення доступу до якісних програм випускників в Африці. Це також охоплюватиме регіональну ініціативу щодо створення Інституту вищої освіти, науки, технологій та інновацій в Африці (BASTIC) та спеціальної програми для збільшення кількості жінок-вчених.

Серед інших рекомендацій було прискорення гармонізації та прийняття кваліфікаційних рамок акредитації та рейтингових систем на національному та регіональному рівнях.

За словами Джессіки Алупо, міністра освіти і спорту Уганди, Африка повинна мати міцнішу науку, технологію та інноваційні можливості для вирішення проблеми продовольчої безпеки. “Це можливо лише в тому випадку, якщо системи вищої освіти забезпечують відповідні людські ресурси, культуру досліджень та знання на основі інновацій”.

Міністри також підкреслили зростання безробіття серед випускників. Тому було важливо, щоб випускники були заохоченими до здійснення підприємницьких можливостей. Проте університети несуть відповідальність по забезпеченню ними відповідних навичок та знань, щоб вони могли це зробити.

Було зазначено, що кількість кваліфікованих кадрів з докторськими ступенями обмежує навчання та дослідження, які можуть підтримувати науку, технології та інновації в університетах.

Вони одностайно погодились з тим, що існує нагальна потреба у реформуванні навчальних програм та розвитку навичок з метою боротьби з безробіттям випускників, і оскільки галузь все більше вказує на те, що випускники не мають навичок, яким вони шукають.

“Для подолання ситуації необхідно вирішувати якість програм вищої освіти та їх актуальність для викликів Африки. Сільськогосподарська освіта буде мати вирішальне значення для підвищення якості зайнятості та забезпечення інклюзивного зростання “, – сказали міністри у своєму комюніке.

http://www.universityworldnews.com/article.php?story=20181031082312519

 

  1. Південна Корея надає стипендіальний грант Африці

(University World News)

Уряд Південної Кореї виділив $9 млн на стипендіальний грант для підтримки аспірантів, досліджень та інновацій у різних університетах в Африці за програмою “Регіональний стипендіальний та інноваційний фонд” (RSIF).

Оголошення про це було зроблено корейськими офіційними особами на Шостому тижні вищої освіти в Африці та Форумі регіональних університетів з питань нарощування потенціалу в сільському господарстві (RUFORUM), що відбулися 22-26 жовтня в Найробі.

Грант спрямований на зміцнення докторської підготовки, а також досліджень та інновацій у прикладних науках, техніці та технологіях в Африці. Партнерами для фінансової підтримки програми RSIF є Світовий банк та уряд Кореї.

Обрані студенти з різних університетів будуть вести свою дослідницьку роботу як в корейських вузах, таких як Корейський інститут науки і технологій, так і в своїх університетах.

http://www.universityworldnews.com/article.php?story=20181031064530635 

 

  1. Державна премія для студентів-інноваторів (Єгипет)

UrduPoint

В Єгипті започатковано премію для студентів за досягнення у розробці програмного забезпечення. Про це оголосив 25 листопада 2018 р. Президент Арабської Республіки Єгипет Абдель Фатта Ель Сисіс під час Каїрської міжнародної виставки та конференції з інформаційно-телекомунікаційної технології (Каїр ICT 2018 )

Щорічна премія є частиною стратегічного партнерства Єгипту з ОАЕ, спрямованої на модернізацію державної роботи.

Як перша ініціатива такого роду в Єгипті, премія спрямована на заохочення більше трьох мільйонів студентів з 50 державних та приватних університетів Єгипту до розробки інноваційних програм для смартфонів, які забезпечують цілодобовий доступ до державних послуг та підвищують їхню ефективність та прозорість шляхом спрощення процедур.

Команда-переможець отримає приз вартістю ₤1 млн, а відповідний партнер від уряду отримає премію від прем’єр-міністра.

https://www.urdupoint.com/en/middle-east/spanpresident-el-sisi-launches-egypt-award-489088.html

 

  1. Уряд виділяє $100 млн на розвиток інфраструктури технічних вузів (Гана)

Ghana News Agency

Міністр освіти Гани д-р Метью Опоку-Премпе повідомив, що уряд виділяє $100 млн на розвиток інфраструктури технічних університетів та інститутів. Кошти, які надасть China Eхim Bank на початку 2019 року, підуть на оновлення інфраструктури, закупівлю обладнання та навчальних матеріалів.

http://www.ghananewsagency.org/education/government-secures-100-million-dollars-to-upgrade-technical-universities-infrastructure-142182

 

  1. Недоліки вищої освіти (Північна Африка)

(University World News)

У новому звіті Світового банку “Очікування та прагнення: нова система освіти на Близькому Сході та в Північній Африці” повідомляється, що незважаючи на п’ять десятиліть інвестицій та вражаюче зростання рівня занять та рівноправності жінок у регіоні, освіта, включаючи вищу, не забезпечила підготовку очікуваного людського капіталу, необхідного для створення робочих місць та багатства в регіоні

І хоча молода генерація регіону стала освіченішою, ніж їхні батьки, вона як і раніше складає найменшу частку загальносвітового людського капіталу.

Парадоксально, але хоча середні витрати на освіту в регіоні перевищують світовий середній показник, результати навчання є одними з найгірших, є найвищим гендерний розрив – частка жінок у робочій силі найнижча у світі, а також є найвищим рівень безробіття серед молоді, і ці показники в основному стосується людей з освітою та особливо жінок.

До цього часу навчальні програми перекошені в бік теорії, а не практики, і вони, як правило, застарілі та орієнтовані на теорію і запам’ятовування.

Хоча доступ до вищої освіти в регіоні розширюється, і в даний час цей регіон користується найбільшою академічною мобільністю в світі, університети мають дуже слабку автономію у вирішенні академічних, кадрових та фінансових питань; особливо це стосується державних університетів.

У доповіді зазначається, що потрібно робити переорієнтацію на ринок праці, який збільшує попит на навички, інакше внесок освіти в економіку не буде повністю реалізований.

http://www.universityworldnews.com/article.php?story=20181122120914243

 

  1. Страйк викладачів (Нігерія)

(Times LIVE)

На безстроковий страйк, який триває вже більше місяця, вийшло приблизно понад 37 тис. лекторів – членів Профспілки академічного персоналу університетів (АСУУ), вже вступили на третій тиждень. Акція протесту призвела до припинення діяльності всіх державних установ – 43 федеральних та 47 державних університетів – і це вплинуло на навчання близько 1,3 мільйонів студентів.

Окрім конкретних вимог щодо зарплат і виплат, останні страйки академічних працівників викликані серйозним розчаруванням у зв’язку з невиконанням урядом Нігерії угод щодо адекватного фінансування державних університетів – більшість із них знаходяться у стані небезпечного інфраструктурного занепаду.

Нестача державних інвестицій є джерелом напруженості між профспілкою та урядом протягом майже десяти років.

У 2017 році відбувся останній попереджувальний страйк із закликом до уряду виконати раніше надані обіцянки. Неможливість фінансування уряд пов’язує з і світовим падінням цін на нафту і, відповідно з відсутністю коштів. Але серед студентів і викладачів широко поширена думка про те, що в уряду є кошти на підтримку вищої освіти, однак пріоритети знаходяться в інших країнах.

https://www.timeslive.co.za/news/africa/2018-11-14-broken-government-promises-to-blame-for-nigeria-university-strike/