ОГЛЯД
ринку освітніх послуг Африки
Листопад 2019 р.
За матеріалами: Cronicle, University World News, NHK WORLD–JAPAN, Daily Mail Limited, Citizen Digital, Standard Digital
Анотації статей:
- Виші забезпечують зайнятість випускників (Зімбабве)
(Cronicle)
Економіка Зімбабве потребує інноваційних ідей, а підприємства та вищі навчальні заклади повинні керувати цим процесом, щоб мати змогу забезпечувати випускників робочими місцями та отримувати дохід, сказав Міністр вищої освіти, науки та технологій, професор Амон Мурвіра.
Створення робочих місць знаходиться в центрі бачення уряду щодо економіки вищого середнього доходу до 2030 р. «Я радий, що деякі наші університети створили власні компанії. Вони народжуватимуть нову галузь, створюватимуть нові робочі місця та підтримуватимуть промисловість», – сказав професор Мурвіра.
Голова Комітету парламентського портфеля з питань вищої та вищої освіти Даніель Молокеле заявив, що країні потрібні випускники, які можуть створити зайнятість та відродити промисловість, а не ті, хто хоче працевлаштуватися.
https://www.chronicle.co.zw/minister-commends-uz-hit/
- Уряд скорочує фінансування університетів (Кенія)
(University World News)
Експерти у галузі вищої освіти Кенії продовжують свою критику політики скорочення державних видатків на освіту.
Замість того, щоб зосередитись на ключових завданнях викладання та досліджень, африканські університети дотримувались неоліберальної моделі, заснованої в основному на прибутковому доході, – вважає професор Девід Соме, колишній виконавчий директор Комісії з університетської освіти Кенії.
У нещодавній промові під назвою «Вища освіта Кенії за останні 50 років: тенденції, виклики та прогнози щодо вищої освіти в Африці» – міститься заклик до відповідального управління у вищих навчальних закладах. Щоб подолати дефіцит бюджету університети вимушені шукати альтернативні способи заробітку.
https://www.universityworldnews.com/post.php?story=201911110803563
- E-JUST відкрив новий кампус (Єгипет)
(NHK WORLD–JAPAN)
Єгипетський науково-технічний університет (Egypt-Japan University of Science and Technology, або E-JUST), створений за сприяння Японії, провів церемонію відкриття нового кампусу в передмісті Олександрії.
E-JUST був заснований дев’ять років тому з метою розвитку досліджень в галузі науки, техніки та міжнародного бізнесу. Зараз він налічує понад 500 студентів та аспірантів.
Університет має два бакалаврські факультети та декілька варіантів післядипломного навчання. Японія надіслала лекторів та надала дослідницьке обладнання. У майбутньому планується відкрити понад 100 лабораторій.
З наступного року університет планує щорічно приймати 50 студентів з інших країн Африки за стипендіальною програмою.
https://www3.nhk.or.jp/nhkworld/en/news/20191119_13/
- Університети будуть класифіковані за 4-рівневою системою (Замбія)
(Daily Mail Limited)
В рамках реорганізації сектору вищої освіти, Управління вищої освіти (Higher Education Authority – HEA) наступного року розпочне класифікацію університетів за 4-рівневою системою. Рівні базуються на національній системі класифікації, розробленій Управлінням та передбаченій Законом №4 про вищу освіту 2013 року та Статутним документом № 25 від 2016 року залежно від їх можливостей щодо навчання, наукових досліджень та надання державних послуг.
Варто зазначити, що якщо у 1992 році в країні було всього 2 університети, то на сьогодні їх налічується понад 50. Позитивним наслідком цього розвитку стало збільшення різноманітності програм навчання на ринку вищої освіти, доступних майбутнім студентам. Але протягом десятиліть, починаючи з правових реформ 1992 року і до створення Управління вищої освіти у 2013 році, сектор вищої освіти функціонував як слабо регульований і координований без зовнішнього контролю якості.
У цьому слабко координованому секторі університети діяли в інституційному вакуумі, де будь-який університет міг запропонувати будь-який рівень освіти, іноді без значної уваги до своїх можливостей. Негативні наслідки такої ситуації досить очевидні і проявляються в різних формах, включаючи незадоволення громадськості якістю випускників та низьку науково-дослідну діяльність у ВНЗ.
HEA шукає засобі вирішення для цих проблеми. Тому окрім впровадження таких механізмів забезпечення якості, як акредитація програм та інституційний аудит, Управління запроваджує національну програму класифікації університетів.
Національна система класифікує університети на чотири рівні. Кожен рівень відрізняється рівнем освіти, який можуть забезпечити установи цього класу, виходячи з можливостей їх викладання, навчання та досліджень. Таким чином система створює ролі для університетів, класифікованих за різними рівнями. Наприклад, установи першого рівня – це науково-орієнтовані установи, яким буде надано право присвоювати вищі наукові ступені, таких як докторські.
Аналогічно, заклади, які демонструють достатню кількість можливостей пропонувати післядипломну освіту на рівні магістра, будуть мати другий рівень. Установи 3 та 4 рівнів обмежуватимуться відповідно до викладених програм на рівні бакалавра та дипломного ступеня відповідно.
http://www.daily-mail.co.zm/hea-to-classify-universities-into-tiers/
- Величезна потреба у викладачах (Гана)
(University World News)
Згідно зі спільним пілотним дослідженням, проведеним Асоціацією африканських університетів (AAU), Організацією з питань освіти в Африці на південь від Сахари (ESSA) та Бюро з питань народонаселення (PRB), на даний час Гані необхідно мати додатково 3410 викладачів, щоб досягти бажаного урядом співвідношення викладачів і студентів.
З точки зору політичних цілей уряду щодо сектору вищої освіти, усі викладачі державних університетів повинні мати ступінь кандидата наук, а також повинна бути рівна частка студентів та чоловіків. На додаток до щорічно 5% приросту кількості студентів, загальне співвідношення студентів та викладачів має 27: 1 в гуманітарних науках та 18: 1 у науках у державних університетах, а співвідношення – 60:40 щодо кількості студентів, які навчаються загальнонауковому напрямку та гуманітарних науках.
Згідно дослідження кількість штатних викладачів у державних університетах у 2017 році становила 4 084, лише 149 з них отримали ступінь доктора наук. По всьому вищому сектору, що складається з 213 приватних і державних установ, включаючи коледжі, було 11 906 викладачів. Загальна кількість студентів у всіх закладах у 2017 році становила 353,045.
https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20191120071539235
- Полеміка з приводу рішення щодо розділення міністерства освіти (Лівія)
(University World News)
Міністр освіти Лівії подав у відставку з приводу рішення Голови Ради Президента Лівії та прем’єр-міністра уряду Національної угоди Лівії Файєза аль-Саррая про поділ міністерства та створення окремого міністерства з питань вищої освіти.
У відповідь Рада Президента призначила члена ради Мухаммеда Аммарі Заєда виконуючим обов’язки міністра освіти.
Частина освітянської спільноти вважає, що розділення вищої та загальної освіти “не є бажаним”. Попередні зусилля щодо поєднання обох міністерств загальної та вищої освіти дали позитивні результати. Учні середньої школи здають іспити в університеті в контрольованому та організованому порядку під наглядом працівників університету. Це також допомогло в обміні знаннями та пропонуванні навчальних програм для викладачів як загальної, так і вищої освіти. Оскільки Лівія є “маленькою країною, що розвивається”, їй не потрібно відокремлювати освіту на два міністерства.
Однак є й інші думки. Розділення міністерства повинно бути заснованим на тому, що міністерство отримає назву “Міністерство вищої освіти та наукових досліджень “.
“Пов’язування вищої освіти та наукових досліджень в одному міністерстві допоможе модернізувати економічний, соціальний та науковий сектори шляхом заохочення наступного покоління експертів, професіоналів та вчених разом з відповідальними органами зосередити увагу на цьому занедбаному секторі”.
До речі, в 10 арабських державах Північної Африки спостерігаються відмінності в структурі освітніх систем, причому п’ять з 10 – Єгипет, Туніс, Алжир, Судан і Джибуті – мають одне міністерство як для вищої освіти, так і для наукових досліджень.
https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20191120075500815
- Роль університетів у поширенні самітів
(University World News)
Згідно The Economist, одного з найбільш впливовіших журналів світу Африка успішно пройшла шлях від «Безнадійного континенту» у 2000 році через «Африка, що піднімається – континент, що сподівається» в 2011 році, і до «Континент з найстрімкішим у світі розвитком» на сьогодні.
Відтепер Африка є учасником безлічі самітів найвищого рівня, що проводяться за межами континенту.
Деякі з цих зустрічей були організовані в рамках наступних партнерських відносин: Африканський форум Канада; Форум співпраці між Китаєм та Африкою; Саміт Африка-Франція; Німеччина G20 Compact за участі Африки; Саміт Індійсько-Африканського форуму; Японська міжнародна конференція з розвитку Африки в Токіо; Корейсько-Африканський форум економічного співробітництва; Турецько-Африканський саміт та саміт США та Африка
Частота цих зустрічей підкреслює необхідність Африки прокласти свій власний шлях, оскільки вона взаємодіє з безліччю нових, а також історичних партнерів з огляду на мінливий її статус.
Під лозунгом «Інвестувати в людей, інвестуючи у вищу освіту та навички в Африці» в Брюсселі відбулася конференція, організована Комісіями Європейського та Африканського Союзу з питань вищої освіти, спонсорована освітніми організаціями Європи, включаючи Британську раду, Німецьку академічну академію Служба обміну (DAAD), NUFFIC (голландська організація інтернаціоналізації в освіті), Campus France та інші.
На цій події уповноважений з питань людських ресурсів, науки та технологій при Африканському союзі (АС) підтвердив необхідність справедливих партнерських відносин, які ґрунтуються на визначених потребах, як це передбачено Континентальною стратегією освіти для Африки на 2016-2025 роки та Порядок денним 2063 року.
Передбачається, що Європейська Комісія може додатково розширити сферу взаємодії з вищою освітою з Африкою за рахунок більш довгострокових ініціатив.
Оскільки партнерські стосунки Африки з рештою світу постійно зростають, важливо, щоб вони керувалися цими принципами. Роль континентальних та регіональних організацій, особливо африканських університетів, у досягненні, просуванні та відстоюванні цих принципів не можна перебільшувати.
Африка давно виступає за необхідність пожвавлення та створення ключових інститутів – великих університетів, зокрема флагманських університетів, аналітичних центрів та регіональних та континентальних організацій – в інтересах сприяння розвитку континенту.
https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20191125064429352
- Африка повинна генерувати власні знання та бути вільною (Кенія)
(University World News)
В Університет Найробі 18-20 листопада 2019 р. відбулась Конференція ARUA (Альянс дослідницьких університетів Африки ) за підтримки United Kingdom Research and Innovation, Корпорації Карнегі (США), Національного дослідницького фонду Південної Африки та Clarivate Analytics.
“Якщо Африка не зможе генерувати власні знання, вона не може бути вільною”, – сказав віце-канцлер університету Віттертерсанда професор Адам Хабібн. «Зараз великою проблемою є те, що Африка проводить лише 1% світових досліджень, а це неприпустимо для світу та Африки».
Підкреслюючи транснаціональний характер проблем, що стоять перед Африкою та світом, він сказав, що такі виклики не можуть бути вирішені в національних межах. Він закликав дослідників “побудувати міст людської солідарності для вирішення дослідницьких викликів сучасності”.
Делегати конференції заявили, що роль африканських університетів змінилася і закликали готувати більше докторів, щоб гідно увійти в Четверту промислову революцію. Необхідні постійні інновації, орієнтовані на моделі викладання та навчання, які відповідають сучасному світу та адекватно готують студентів.
https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20191130044914804
- Безробіття не дозволяє випускникам погасити кредити за навчання (Кенія)
(Citizen Digital)
Згідно з національною базою даних студентської заборгованості, 927 610 студентів скористалися позиками на навчання на суму понад 1 млрд доларів США, а погашено лише 492 227 кредитних рахунків на суму 570 млн доларів США.
Відповідно до звіту Світового банку за 2016 рік, кожен п’ять кенійців у віці від 18 до 34 років є безробітними, що становить середній рівень безробіття в 17 відсотків, що майже втричі перевищує рівень сусідньої Уганди та Танзанії.
На сьогодні прогнозів вищі навчальні заклади Кенії щорічно випускають 800 тис. студентів, що представляє складає 4,5 % всієї робочої сили країни. За оцінками, протягом року 160 000 випускників не в змозі працевлаштовуватися, долучаючись до мільйонів інших безробітних кенійців.
У той же час, тривають багаторічні втрати робочих місць за умови тривалої депресії економіки, оскільки більшість фірм впроваджують автоматизацію, звільняючи тисячі молодих людей.
Таким чином, випускники не можуть розраховуватися з боргом за навчання, незважаючи на готовність виплачувати гроші.
- Студенти вимагають змінити закон про вищу освіту (Кенія)
(Standard Digital)
Студенти вимагають, щоб парламент Кенії переглянув закон про університети 2016 року, який змінив структуру керівництва та виборчий процес у вищих навчальних закладах.
У петиції, поданій до канцелярії Національних зборів, студенти також вимагають введення безкоштовної освіти, посилаючись на статті 53 та 55 Конституції.
Документ підготували студентські лідери з Асоціації студентів з технічної та професійної освіти та підготовки студентів, Кенійської організації університетів університетів.
Вони вважають, що зміна Закону в 2016 році перешкоджає виборам студентських лідерів, і тепер процес пронизаний корупцією, втручанням керівників університетів та зловживанням правами студентів.
Студенти також хочуть, щоб їх медичні витрати покривав уряд, оскільки більшість не може дозволити собі медичні послуги.
“Більшість студентів, які фінансуються державою, походять із дуже скромних сімей, які не можуть дозволити собі навіть їжі”, – йдеться у петиції.
Від уряду також закликали потурбуватися про витрати на поховання студентів, які помирають у кампусі, та виділяти стипендію для сімей, що загинули.
Петиція звертається до Ради з питань кредитування на вищу освіту (HELB) щодо списання студентських кредитів, якщо студент не влаштується на роботу протягом трьох років після закінчення навчання. Вони також хочуть, щоб позики не були безпроцентними.
“Ми сподіваємось і молимося, щоб відомчий комітет Національної асамблеї з питань освіти розглядав ці питання і діяв якнайшвидше”, – підсумовує петиція.