Африканський регіон
Прогнози Світового Банку свідчать, що регіональний ВВП у країнах Тропічної Африки буде зростати щорічно більше ніж на 5% протягом 2014-2016 рр., забезпечуючи їй звання самого швидкозростаючого регіону світу. Тропічна Африка, таким чином, залишається важливим ринком освітніх послуг, на який звертають пильну увагу ВНЗ.
Офіційна політика урядів регіону у поточному періоді була спрямована на:
- розробку механізму рейтингу якості, який буде використовуватися для «оцінки» африканських ВНЗ у 2015-2025 рр.;
- перехід до маркетизації вищої освіти (Кенія, Уганда);
- розширення мережі ВНЗ (Замбія, планується завершити будівництво 12 нових коледжів і університетів);
- продуману диференціацію замість простого збільшення кількості вузів (створення різних видів установз конкретними галузям испеціалізації, методами навчання, структурами управління істосунками з промисловістю, Ефіопія);
- стимулювання підприємництва та інновацій у ВНЗ (ПАР);
- прийняття інноваційних стратегій в університетах для поліпшення освіти регіону з акцентом на інтернаціоналізацію сфери;
- реформування вищої освіти відповідно до потреб ринку (Кенія);
- використання підходу «освіта для самозайнятості», згідно якому традиційну рольуніверситетів урегіоніпотрібно перетворювати, щоб залучити промисловістьі стимулюватиекономіку шляхомактивізації підприємництва, інновацій та створення вартостіз підтримкою технологій (ПівнічнаАфрика).
Активність місцевих ВНЗ. Освітні заклади в ПАР змушені зупиняти роботу або зміщувати графік освітнього процесу через масові студентські виступи (Tshwane University of Technology, Cape Peninsula University of Technology). Тим не менш, їх зовнішня активність продовжується. Практично у відповідь на заклик Асоціації африканських університетів приймати інноваційні стратегії задля поглиблення інтернаціоналізації, Рада North-West University затвердила Стратегію розвитку до 2025 р. Згідно документу, «найвища мета» ВНЗ – стати визнаним на міжнародному рівні університетом Африки, для чого запланована внутрішня реорганізація його структури.
Нігерійський Інститут Науки і Технології вийшов на новий рівень зовнішньоекономічної діяльності, підписав офіційний договір про відкриття спільного підготовчого відділення НТУУ «КПІ» у Нігерії.
Університети Єгипту розширюють зовнішньоекономічну діяльність завдяки угоді про співпрацю між Верховною Радою університетів країни з американською компанією EMC (одна з найбільших у світі корпорацій на ринку продуктів, послуг та рішень для зберігання і управління інформацією).
Споживчий попит. Аналіз споживчих уподобань свідчить про наявність значного попиту, а також дефіциту фахівців у сфері IT, з розробки програмного забезпечення (ПАР).
Актуальним залишається сільськогосподарський напрямок у сфері вищої освіти і відповідні дослідження в галузі (близько 60%-70% населення Африки задіяне в сільському господарстві, при цьому переважна більшість проживають у сільській місцевості).
Поточні соціологічні дослідження дозволяють сформувати список критеріїв для вибору ВНЗ серед студентів Тропічної Африки. Бакалаври найбільше цікавляться інформацією про вартість навчання та проживання, фінансову допомогу та стипендії. Африканських магістрів набагато частіше хвилює вартість навчання та проживання, вимоги до вступників, аніж репутація університету і кар’єрні перспективи. Це передбачає, що ВНЗ, які бажають розширити свій контингент за рахунок молоді з Тропічної Африки, повинні підкреслити доступність навчання, а також врахувати всі можливі проблеми цих студентів.
Наука та співпраця. Рівень продуктивності сфери наукових досліджень Африки зріс до 33 300 публікацій в 2014 р. з 21 000 у 2008 р. (Звіт ЮНЕСКО по науці). Африканська частка у світових публікаціях збільшилась з 2% до показника в 2,6%. Зростання наукових досліджень і результатів відбувається, хоча і повільними темпами. Лідирує за публікаціями ПАР, на другому місці Танзанія, а за нею Малаві і Зімбабве.
Розширення співпраці відбувається у відносинах ЄС-Африка. Спільний план дій (прийнятий на саміті з міграції 11-12 листопада 2015 р.) у сфері вищої освіти має на увазі сприяння мобільності студентів та дослідників, взаємному визнанню кваліфікацій і поліпшенню правових рамок в’їзду до країн у навчальних цілях.
Зростає вплив Китаю на африканський регіон (розповсюджується інтерес до вивчення мандаринської мови, планується її введення до шкільних програм ПАР з наступного року). Реалізується співробітництво у напрямі Китай-Зімбабве між вченими Університету Зімбабве та Інститутом Конфуція. Китайський уряд запустив біля 400 Інститутів Конфуція по всьому світу, з них 42 знаходяться в Африці.
Еритрея і Фінляндія уклали договір про технічну співпрацю в галузі вищої освіти. Міністр вищої освіти ПАР підписав спільну угоду про розвиток міцної основи для майбутнього співробітництва в галузі освіти з іншими міністрами БРІКС. Судан і Туреччина найближчим майбутнім проведуть переговори з вищої освіти і наукових досліджень, підпишуть меморандум про взаєморозуміння між двома країнами в галузі.
Висновки. Моніторинг ринку освітніх послуг Африки за поточний період свідчить, що його розвиток відбувається в руслі загальних глобалізаційних тенденцій та викликів, на які регіон відповідає власними заходами та відповідними трансформаціями у сфері вищої освіти. Проблемними для Африки залишаються наступні пункти: – якість; – вартість; – фінансування. Крім блоку вже «традиційних» питань галузі, з’являються і нові. Студентські протести, привернули увагу громадськості до проблеми вибору: автономія ВНЗ чи посилення державного контролю (ПАР). Набирає обертів дискусія щодо оптимальної для африканського регіону моделі університетів – розвиваючі університети (розвиток критичних і аналітичних навичок для рішень конкретних проблем, наприклад, Гана), університети підприємництва (ключові елементи: ефективне керівництво та управління, потужні стимули, підприємництва у викладанні та навчанні, культура підприємництва, партнерські зв’язки та інтернаціоналізація). Продовжуються студентські протестні заходи, що перешкоджають плину освітнього процесу.
Юлія Брило