Січень 2021 р. – Африка

ОГЛЯД
ринку освітніх послуг Африки
Січень 2021 р.

За матеріалами University World News

 АФРИКА

  1. Невеликі острівні країни – лідери у наданні доступу до вищої освіти

Невеликі острівні держави Африки на південь від Сахари – Маврикій, Кабо-Верде та Сейшельські острови випереджають внутрішні країни субрегіону в змаганні за розширення доступу до вищої освіти як одного із способів сприяння створенню робочих місць та глобальній конкурентоспроможності.

Про це свідчать дані звіту ЮНЕСКО «Континентальний огляд: Мостова континентальна стратегія для Африки та ціль сталого розвитку в Африці», в якому наведені країни в кожному регіоні Африки, які намагаються збільшити кількість вищих навчальних закладів, включаючи Малаві, Танзанію, Еритрею, Екваторіальну Гвінею та Мавританію.

Проблема полягає в тому, що, хоча валовий коефіцієнт охоплення вищою освітою в субрегіоні за останні два десятиліття стрімко зріс і більш ніж подвоївся з 4,5% у 2000 році до 9,4% у 2018 році, зростання є вкрай нерівномірним.

Маврикій із валовим коефіцієнтом охоплення близько 40,6% збільшив доступ до вищої освіти більше, ніж будь-яка інша країна на південь від Сахари.

Кабо-Верде має найвищий показник валового загального рівня охоплення в Західній Африці (23,6%), значно випереджаючи країни з одними з найбільших університетських систем в Африці на південь від Сахари, такі як Гана (17,2%), Сенегал (13,1 %), Нігерію (10,2%) та Кот-д’Івуар (9,3%).

У Східній Африці Сейшельські острови з коефіцієнтом охоплення вищою освітою 19,2% є лише другими після Маврикію, будуючи свою вищу освіту майже з нуля. У 2010 році в країні коефіцієнт валового прийому на вищу освіту становив менше 1%. Але зараз Сейшельські острови випереджають більшість країн регіону, таких як Судан (16,9%), Кенія (11,5%), Коморські острови (9%), Ефіопія (8,1%) та Руанда (6,2%).

У Південній Африці лідирують Ботсвана та Південно-Африканська Республіка, маючи валового прийому на вищому рівні 25,1% та 23,8% відповідно.

З 14,3% та 3,4% відповідно, Камерун та Сан-Томе та Принсіпі є на першому місці серед Центральноафриканської групи.

Зрештою, багато країн Африки на південь від Сахари не зможуть досягти ні стратегічних цілей Континентальної освітньої стратегії Африканського Союзу до 2025 року, ні Цілей сталого розвитку ООН до 2030 року у сфері вищої освіти.

На континентальному рівні, порівняно зі своїми колегами в Африці на південь від Сахари, в розширенні доступу до університетської освіти вражаючого прогресу досягли країни Північної Африки.

На даний час із п’яти країн, які були відображені у звіті, коефіцієнт загальної охопленості вищою освітою Алжиру становить 51,4%, Марокко – 38,5%, Єгипту – 35,2% і Тунісу – 31,8%.

Згідно з позиційним документом Континентальної освітньої стратегії для Африки (CESA 2016-2025), багато країн все ще намагаються змінити пропорцію галузей та дисциплін на користь науки і техніки, оскільки в нинішньому ландшафті продовжують домінувати гуманітарні та соціальні науки.

“Післядипломна освіта залишається недостатньо розвиненою, а її внесок у дослідження та інновації залишається незначним”, – йдеться в стратегічному документі Африканського союзу щодо освіти.

Системи університетської освіти в Африці потерпають від старінням професоько-викладацького складу, і більшість лекторів, як очікується, скоро вийде на пенсію.

Незважаючи на те, що звіт ЮНЕСКО мав стати тривожним сигналом для африканських країн щодо усвідомлення відставання від цілей вищої освіти, як передбачалось у CESA 2016-2025 та Четвертій цілі сталого розвитку, нові дані можуть стати ще одним підтвердженям, що в більшості країн континенту не все гаразд у порядку денному та процесах сприяння доступу до університетської освіти.

https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20210203120517283

 

  1. Нова континентальна платформа для публікацій з відкритим доступом

Південноафриканський університет в Кейптауні (UCT) розробив нову континентальну платформу для відкритого доступу до журналів, монографій та підручників в Африці.

Платформа дозволяє африканському науковому співтовариству ділитися своїми науковими досягненнями, що може сприяти зростанню та розвитку місцевих досліджень, спрямованих на користь африканського суспільства..

UCT розмістить платформу в мережі і покриє основні витрати, а співробітники бібліотек UCT будуть навчати фахівців бібліотек, які мають намір використовувати цю платформу, та редакторів журналів в інших африканських університетах.

https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20210203114558607

  1. Бібліотечна ініціатива підтримує вчених

Ініціатива доступу до бібліотек, започаткована в вересні минулого року консорціумом “Новий університет у вигнанні” (NUEC), що базується в США, звертається до африканських установ за межами Південної Африки з проханням приєднатися до її лав.

“Ініціатива доступу до бібліотек пропонує свої послуги науковцям та аспірантам, які з політичних причин або внаслідок міжусобиць втратили зв’язки зі своїми закладами, а отже, і свою здатність продовжувати свої дослідження”, – сказала Аріен Мак, директор консорціуму та один із засновників бібліотечної ініціативи.

“Ініціатива – це безкоштовний спосіб підтримати науковців у вигнанні, особливо під час пандемії COVID-19”.

Наразі в консорціум входять 24 університети та коледжі з усього світу, включаючи США, де членами є відомі установи, зокрема Колумбійський, Єльський та Рутгерський університети та Трініті-коледж.

Однак лише два африканські університети – Університет Преторії та Університет Йоганнесбурга, обидва з Південної Африки, беруть участь у програмі, що спонукало ініціативу просити про вступ до нових установ у регіоні на південь від Сахари.

Їх кількість може збільшитися після переговорів ще з деякими південноафриканськими університетами, які, як очікується, приєднаються до ініціативи.

https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20210202045715774

  1. Електронне портфоліо підвищить шанси студентів на працевлаштування (Східна Африка)

У трьох вищих навчальних закладах Східної Африки був апробований новий інструмент, спрямований на висвітлення для роботодавців кола навичок, набутих студентами африканських університетів під час навчання.

Електронне портфоліо – це цифровий інструмент, який використовується в декількох університетах світу для документування, введення, зберігання та архівування навчальних досягнень студента. Це – перелік вивчених предметів, результати іспитів та виконана діяльність.

EPortfolio – це сховище, яке діє як сторінка, до якої можна надати доступ зацікавленим особам. У ньому представлені академічні дані та кваліфікація студента для подання заяв на працевлаштування, професійної реєстрації та просування по службі або при отриманні наукових премій та грантів.

В рамках пілотного проекту університети скористались трирічним проектом, що фінансується Європейською комісією, ініціативою EPICA, у розмірі 4 млн. Євро.

https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20210118035232942

ЄГИПЕТ

  1. Єгипетські університети побудують нові кампуси по всій Африці

Кілька єгипетських університетів розширюють свою присутність в Африці, будуючи кампуси та розширюючи свої пропозиції по сприянню розвитку вищої освіти і регіонального співробітництва та розширення єгипетської культурної дипломатії.

До державних єгипетських університетів, які розширюються, належать університети Айн Шамс, Танта та Мансура.

Професор Махмуд Ель-Матіні, президент Каїрського університету Айн Шамс, заявив, що в Дар-ес-Саламі, Танзанія, буде побудований філіальний кампус. Наприкінці року відкриються два нових факультети – ветеринарної медицини та міжнародної політики.

Університет Танта і Університет Джибуті підписали угоду про створення філії єгипетського університету в місті Джибуті, столиці Джибуті.

Оголошено пропозицію щодо створення в Університеті Мансури двох факультетів – медичного та медсестринського  – з метою створення філії на Коморських островах.

Щорічно Міністерство вищої освіти Єгипту надає африканському континенту 1900 стипендій на суму 17 млн доларів США, а в даний час в Єгипті навчається 1100 африканських студентів.

https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20210118135712692

ПІВДЕННО-АФРИКАНСЬКА РЕСПУБЛІКА

  1. Дистанційне навчання продовжиться, але фінансові перспективи невтішні

Міністр вищої освіти, науки та інновацій Південно-Африканської Республіки Блейд Нзіманде намітив плани відновлення роботи ЗВО на тлі пандемії COVID-19, однак залишається кілька ключових проблем, і керівники університетів прогнозують ще складніший поточний рік, у багатьох установ можлива фінансова криза.

ЗВО мають розпочати навчальний рік у березні, і на етапі навчання передбачається проводити дистанційно.

Незважаючи на пандемію, Національна схема фінансової допомоги студентам (NSFAS), яка надає державі позики студентам, отримала понад 750 000 заявок на 2021 навчальний рік.

https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20210120053728829

НІГЕРІЯ

  1. Міністерство наказує проректорам розпочати заняття

Після 10 місяців, протягом яких державні університети в Нігерії залишалися закритими внаслідок промислових дій та першої хвилі COVID-19, Федеральне міністерство освіти в Нігерії доручило проректорам відновити кампуси для викладання та досліджень.

Підтвердження урядом відновлення освітньої діяльності зустріло супротив на кількох фронтах.

За повідомленнями, співробітники та студенти переживають, оскільки через COVID-19 померли п’ять професорів.

Спілка університетів академічного персоналу (ASUU) попередила, що відсутність протоколів проти COVID у кампусах може загрожувати життю студентів та персоналу.

Голова президентської робочої групи з питань COVID-19 Бос Мустафа виступив проти відновлення відкриття кампусів через стрімке поширення другої хвилі вірусу.

https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20210120132205980

АЛЖИР

  1. В Алжирі розроблено стратегію досліджень у галузі штучного інтелекту

Алжир оголосив про свою першу національну стратегію досліджень та інновацій у галузі штучного інтелекту (ШІ), спрямовану на побудову інноваційного суспільства та покоління кваліфікованих цифрових громадян.

Стратегія має на меті “вдосконалити алжирські навички штучного інтелекту за допомогою освіти, навчання та досліджень та посилити цей потенціал як інструмент розвитку”, – заявив Абдельбакі Бенціане, міністр вищої освіти та наукових досліджень.

Виступаючи на стартовій конференції 18 січня, міністр додав, що це також дозволить соціально-економічним секторам “згладити перешкоди, що перешкоджають цифровізації суспільства”.

За Індексом готовності до штучного інтелекту 2020 року Алжир посів 118 місце із 172 країн, це четверте місце після Єгипту (56), Тунісу (69) та Марокко (99).

https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20210131063348120

ЗІМБАБВЕ

9.  Міністр не підтримує підвищення плати за навчання в університетах

Уряд Зімбабве відмовляє затвердити запропоновані підвищення оплати за навчання місцевими університетами та коледжами, принаймні до тих пір, поки не відступить загроза пандемії COVID-19.

Про це заявив професор Амон Мурвіра, міністр вищої та вищої освіти, інновацій, науки та розвитку технологій.

Раніше Мурвіра заявив, що метою університетів країни не є отримання прибутку, і наполягав на тому, що існуючий рівень оплати повинен підтримуватися, посилаючись на доступність, розумність та стійкість як три фактори, що визначають вартість навчання.

Студенти привітали це оголошення з надією що слова міністра – це не порожня обіцянка.

Мурвіра також повідомив, що для вдосконалення онлайн-навчання у вищих навчальних закладах Зімбабве уряд фінансував введення в дію п’яти високотехнологічних серверів.

https://www.universityworldnews.com/topic-page.php?topic=AfrNews

ЛІВІЯ

  1. Освітяни вимагають підвищення зарплати

Координаційний комітет викладачів вищих навчальних закладів Лівії закликав усі університети призупинити викладацьку та навчальну діяльність доти, доки відповідні органи не здійснять практичних заходів щодо вирішення рівня заробітної плати, виплат на оздоровлення та покращення загальних умов праці.

Згідно з опитуванням щодо розміру зарплат викладачів арабських державних університетів, навіть найбільш оплачувані лівійські вчені заробляють менше, ніж необхідно для підтримання способу життя на рівні середнього класу,.

https://www.universityworldnews.com/post.php?story=2021012521130047

СОМАЛІ

  1. Загальнонаціональне оцінювання якості освіти

Міністерство освіти, культури та вищої освіти Сомалі і Національна комісія з вищої освіти (NHEC) продовжують всебічну оцінку університетів та коледжів країни, щоб гарантувати, що якість вищої освіти відповідає прийнятним стандартам і з метою створення системи забезпечення якості ЗВО.

На сьогодні в Сомалі працюють 124 університети, в яких навчається близько 16 млн студентів, 70 з них базуються в столиці Могадішо, а єдиним державним вищим навчальним закладом є Сомалійський національний університет.

Комісія буде оцінювати інфраструктуру – кампуси, бібліотеки, лабораторії, навчальні приміщення, лекційні зали, туалети, запаси води та енергії та офіси.

Оцінці підлягають також навчальні програми, дослідження, публікації, організаційна структура та персонал. Комісія розробила критерії оцінки, при цьому університети повинні заповнити форми та подати їх на оцінку.

Заклади, які не відповідають мінімальним стандартам вищої освіти, будуть закриті.

Мінімальними вимогами, які висуває комісія, є викладацький склад, 20% якого повинні мати ступінь Ph.D. і публікації, належна інфраструктура – наявність дослідницьких лабораторій та бібліотек, а також мінімальна кількість студентів – 2000.

https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20210124204430285

ТУНІС

  1. COVID-19: Вакцинація науковців має бути в пріоритеті

Експерти з вищої освіти Тунісу закликають вакцинувати працівників вищої освіти першочергово, що необхідно для зменшення триваючого зриву у вищій освіті, який, за даними ЮНЕСКО, через закриття ЗВО зачепив близько 272 000 студентів.

Якщо викладацький склад може отримати пріоритетний доступ до щеплень, перебої можуть бути мінімізовані.

https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20210124212123354

 

БУРКІНА-ФАСО і КОТ-д’ІВУАР

  1. Реформи з метою усунення проблем у медичній освіті

В медичних вищих навчальних закладах Буркіна-Фасо та Кот-д’Івуару проводяться реформи з метою підвищення якості навчання, усунення недоліків та роботи щодо забезпечення стандартизації кваліфікації.

Співробітники працюють над великою програмою реформ, щоб зміцнити її досконалість та ефективність, включаючи новий статут, який покращить якість навчання магістрів.

Крім того, було досягнуто прогресу у визначенні методів і оцінок викладання в Інтернеті, а також створено комітет з електронного навчання разом з організацією методів виробництва, обігу та управління курсовими документами.

https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20210120144526449