Конкуренція та співпраця – ключ до наукового прогресу

Важливим залишається орієнтування університетів у питаннях конкуренції та співпраці. Це стане головним на п’ятій Всесвітній раді університетських лідерів (GUC), яка відбудеться 14-16 червня в Гамбурзі (Німеччина). Університетам-учасникам GUC надіслали підготовлену для обговорення дослідницьку роботу професора Пітера Маассена (Університет Осло, Норвегія). У дослідженні розглядалися 27 університетів з 15 країнах, з Європи, Азії, Африки, Північної Америки, Латинської Америки та Австралії.

З одного боку, існує конкуренція за найкращі ідеї та дослідницькі концепції, за фінансування та репутацію, у тому числі у світових рейтингах. З іншого боку, є глобальний обмін ідеями та результатами досліджень, міжнародна співпраця в рамках навчальних і дослідницьких програм та спільне використання дослідницької інфраструктури. Водночас традиційні форми конкуренції та співпраці у вищій освіті та наукових дослідженнях трансформувалися за останні кілька десятиліть, оскільки роль знань в інноваціях, економічному зростанні та соціальних змінах стала більш помітною.

Результати досліджень показують, що конкуренція між ЗВО посилюється  за ресурси і статус. Крім того, конкуренція в академічних колах не лише стала більш інтенсивною, але й змінилася, оскільки традиційно була між окремими людьми, а віднедавна й між країнами і стала глобальним явищем.

Трансформується також і співпраця між закладами вищої освіти. Традиційно співпраця мала місце у міжуніверситетських відносинах у вигляді меморандумів про взаєморозуміння або співпрацю, які передбачали низький рівень зобов’язань, обмеженими цілями і низьким рівнем ризику. Водночас співпраця вимагає взаємної поваги, довіри, відкритості, спільного прийняття рішень і спільного прийняття ризиків. Вона стає більш стратегічним поняттям, ніж кооперація, і передбачає довгострокове зобов’язання працювати над досягненням бачення або мети.

Очікується, що 50 лідерів університетів з усього світу, які зберуться в Гамбурзі в червні цього року, використовуватимуть дослідження проведене Університетом Осло як відправну точку для своїх дискусій і сформулюють рекомендації щодо того, як університети можуть краще конкурувати і співпрацювати, щоб надавати знання на місцевому, національному та глобальному рівнях на благо суспільства.

Джерело інформації:
https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20230508065831269