Вища освіта Індії на підйомі. Але чи готова вона до викликів?

Індійська вища освіта раптово стала «гарячою» – країну все частіше відвідують делегації лідерів світових університетів і політиків, останніми країну відвідали австралійці. Уряди та університети з усього світу підписують меморандуми про взаєморозуміння з індійськими колегами і будують великі плани щодо наукової співпраці, спільних ступенів та інших ініціатив.

Нещодавно затверджене рішення уряду штату Гуджарат про  надання дозволу на створення філій іноземних ЗВО та зацікавленість, виражена деякими іноземними університетами у цьому, є показовим прикладом.

Це й не дивно. Зараз Індія є другою за величиною системою вищої освіти у світі з приблизно 38 мільйонами студентів у 50 000 навчальних закладах (включно з 1057 університетами), а до 2035 року планується подвоїти валовий рівень охоплення – з поточних 26,3% до 50%. Крім того, Індія займає друге місце по кількості міжнародних студентів у всьому світі (після Китаю).

Інтерес також стимулюється новою Національною освітньою політикою (НОП), прийнятою у 2020 році, яка передбачає значні інвестиції в післясередню освіту та значні покращення в топових університетах Індії з акцентом, вперше, на інтернаціоналізації.

Важливо те, що НОП обіцяє відкрити для світу жорстко регульовану та здебільшого закриту академічну систему. Пропонується, що традиційну індійську ідеологію «свадеші» (заохочення місцевих продуктів) замінять політикою відкритих дверей.

Скептицизм щодо Китаю, особливо в західних країнах, його політика «нульового рівня COVID-19» і помірне зниження мобільності китайських студентів за кордоном також стимулювали інтерес до Індії.

Без сумніву, Індія має одну з найскладніших систем вищої освіти у світі. Більшість студентів бакалаврату навчаються в приватних коледжах різної якості. З 1057 університетів, які здебільшого пропонують програми магістратури, близько 450 є приватними. Більшість вищих навчальних закладів знаходяться під юрисдикцією 28 штатів і восьми союзних територій Індії.

Найкращі державні університети та дослідницькі інститути – близько 7% від загальної кількості – є державними установами. Існує також невеликий, нещодавно створений високопрестижний приватний університетський сектор.

В Індії складна система забезпечення якості – як зовнішня – через Національну раду з оцінки та акредитації (NAAC) для коледжів і університетів, так і Національну раду з акредитації для оцінки якості інженерії та технологій, менеджменту, фармації, архітектури та деяких інших галузей. Але лише незначна кількість навчальних закладів (близько 14% коледжів і 35% університетів) пройшли акредитацію NAAC.

Індія відома своєю бюрократією, успадкованою від британського колоніалізму та вкоріненою в незалежній Індії. Правила та положення, які часто застосовуються непослідовно або повільно, охоплюють багато аспектів вищої освіти. Внутрішня бюрократія поєднується з громіздким урядом і регулюванням.

Конституція Індії дозволяє приймати закони, що стосуються сектору вищої освіти, як центральному уряду, так і урядам штатів. Часто такий розподіл повноважень призводить до протистояння між ними.

Індійська вища освіта, як на державному, так і на центральному рівнях, протягом десятиліть відчувала серйозне недофінансування. Значна частина розширення останніх років відбулася в коледжах, які не отримують прямого державного фінансування, хоча невелика частка студентів у вибраних закладах має право на підтримку на основі потреб або стипендії на основі кастового чи іншого статусу.

В останні роки відбувається значне зростання сектору приватних університетів. Але з точки зору кількості студентів та фізичної інфраструктури більшість приватних університетів є лише «великими коледжами».

НОП обіцяє збільшення виділення коштів на вищу освіту та дослідження, але значні асигнування ще не розподілені. І НОП в основному охоплює стандарти та процедури, які регулюються центральним урядом, і не сильно впливають на штати, де знаходиться основна частина ЗВО.

Безсумнівно, ані суттєве покращення якості, ані заплановане масове збільшення кількості студентів не можуть бути досягнуті без значного збільшення фінансування як з боку центрального уряду, так і урядів штатів.

Незважаючи на те, що Індія хоче співпрацювати з університетами світового рівня в інших країнах, вона не може претендувати на наявність власних університетів світового класу, принаймні згідно з рейтингом світових університетів Times Higher Education за 2023 рік.

НОП зробила наголос на інтернаціоналізації, і особливо на збільшенні незначної кількості іноземних студентів в Індії, а також на налагодженні зв’язків і програм з провідними іноземними університетами, створенні відділень міжнародних студентів у навчальних закладах і залученні іноземних філій.

Але справа в тому, що в Індії ніколи не було міжнародної академічної стратегії, і вона була переважно закритою системою протягом півстоліття. Не вистачає інфраструктури та політики, необхідних для ефективної інтернаціоналізації. Небагато університетів мають професійний штат, готовий працювати з іноземним персоналом, або значною кількістю іноземних студентів.

Для вирішення існуючих проблем необхідно суттєво змінити державні постанови, починаючи від фінансових положень і закінчуючи візовою політикою – а це непросто в індійському контексті. Рекомендація НОП про те, що перевагу матимуть лише університети з топ-100 світового рейтингу, є абсолютно нереальною та недоречною політикою, хоча ця рекомендація все ж переосмислюється.

НОП, безсумнівно, дасть поштовх інтернаціоналізації вищої освіти, але без серйозних реформ і значних інвестицій, як університетів, так і уряду, успіх буде неможливим.

Підсумовуючи, світовій академічній спільноті потрібно буде ретельно вивчити реалії вищої освіти Індії, перш ніж прагнути участі будь-якого рівня в другій за величиною академічній системі світу.

Джерело: https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20221102093858736