Серпень 2022 р. – Африка

ОГЛЯД
ринку освітніх послуг Африки
Серпень 2022 р.

За матеріалами: University World News, allAfrica, msn.

  1. Нові виклики вимагають інвестування в молодих науковців

University World News

Необхідно подвоїти зусилля для зміцнення співпраці між науковцями, урядами та промисловістю, щоб знайти нові та кращі рішення, адаптовані до контекстів, що швидко змінюються, як-от російсько-українська війна.

Через війну ціни на такі товари, як пшениця, кукурудза, соняшникова олія та сира олія, різко зросли у понад 36 країнах світу, багато з яких є африканськими країнами, які імпортують принаймні 50% своєї пшениці з Росії чи України.

Тому для африканських країн надзвичайно важливо продовжувати значні інвестиції у свою молодь, щоб вони вивчали науку та сприяли збільшенню результатів досліджень, які створюють спільні цінності та сприяють зеленому зростанню для сталого розвитку.

Це є причиною створення PASET (Партнерство для розвитку навичок у прикладних науках, інженерії та технологіях) і, зокрема, Регіонального стипендіального та інноваційного фонду (RSIF): для того, щоб африканські країни мали потужні дослідницькі та навчальні заклади, здатні навчати здібних дослідників і лідерів науки та інноваторів для стимулювання зростання та стійкості.

Це були деякі з ключових зауважень на Панафриканській гібридній конференції RSIF 28-29 червня 2022 року, спільно організованій регіональним координаційним підрозділом RSIF і міжнародним партнером PASET – Політехнічним університетом Мухаммеда VI у Бен Герірі, Марокко.

https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20220629172547522

  1. Деякі африканські міста привабливі для навчання за кордоном

University World News

Згідно з 10-м рейтингом QS Best Student Cities Ranking 2023, три африканські міста: Кейптаун, Каїр і Йоганнесбург увійшли до 100 найкращих міст, дружніх до студентів для навчання за кордоном.

Згідно з рейтингом, оприлюдненим  29 червня 2022 року, Кейптаун у Південній Африці визнано найкращим містом Африки. Він посів 78 позицію в загальному заліку, (+6 місць у порівнянні з попереднім рейтингом).

Каїр, столиця Єгипту, яка посіла 94 місце у світі, є другим найкращим студентським містом на африканському континенті, вперше увійшовши до 100 найкращих міст. У попередньому рейтингу Каїр знаходився на 109 позиції.

Йоганнесбург у Південній Африці був єдиним іншим африканським містом, яке посіло перше місце в рейтингу, посівши 97 місце. З дев’ятого видання місто понизилось на  п’ять місць.

Топ-10 найкращих міст світу, які є привабливими для студентів у поточному індексі, у порядку переваги: Лондон (Великобританія), Мюнхен (Німеччина), Сеул (Південна Корея), Цюрих (Швейцарія), Мельбурн (Австралія) та Берлін (Німеччина). Іншими були Токіо (Японія), Париж (Франція), Сідней (Австралія) та Единбург (Шотландія). З 55 містами в рейтингу Європа є найбільш бажаним місцем для навчання за кордоном, тоді як африканські міста є найменш привабливими.

https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20220701075540638

  1. Африка: UCT став найкращим в Африці

allAfrica

Університет Кейптауна (UCT) увійшов до 201-300 найкращих університетів згідно з нещодавно опублікованим Академічним рейтингом університетів світу (ARWU) 2022 Shanghai Ranking. Це найкращий рейтинг для університету в Південній Африці та на континенті.

Вперше опублікований у 2003 році, ARWU оцінює понад 2500 університетів і публікує 1000 найкращих.

https://allafrica.com/stories/202208220603.html

  1. Підприємництво необхідно викладати студентам всіх дисциплін

University World News

В липні відбулась друга глобальна щорічна зустріч Форуму інновацій в африканських університетах на тему «Стійкість вищої освіти в Африці після COVID-19», яка зібрала науковців з різних африканських і глобальних університетів.

Всі африканські університети несуть відповідальність за підготовку випускників, непридатних для працевлаштування, тому вони повинні тісніше узгоджувати свої програми із мінливими потребами ринку праці, на якому технології та знання є одними з ключових факторів успіху.

Але африканські університети стикаються з фінансовим тиском, що впливає на якість їхніх програм і викладацький склад.

Щоб впоратися з цією проблемою, африканські університети повинні спочатку подолати свою високу залежність від доходів студентів від навчання та державних субсидій і прийняти концепцію підприємницького університету. Єдиним способом подолання фінансових труднощів є підприємництво.

https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20220731222100832

  1. Панафриканський університет розвивається, але проблеми залишається

University World News

Панафриканський університет (PAU), який керується Африканським Союзом (АС), з моменту свого заснування в 2012 році приваблює дедалі більше аспірантів, а його науково-дослідницька діяльність включає реєстрацію патентів, публікацію наукових статей і створення інноваційних центрів і центрів підприємництва.

Але заклад також стикається і з проблемами, сказав професор Мохаммед Белхочін, комісар АС з питань освіти, науки, технологій та інновацій, на брифінгу для ЗМІ 14 липня.

Фінансова стабільність є проблемою, і «ми маємо намір продовжувати співпрацю з багатьма нашими двосторонніми та багатосторонніми партнерами, серед яких Африканський банк розвитку, який підтримав перші етапи розвитку PAU», — сказав він.

Іншим завданням є отримання континентальної та міжнародної акредитації PAU, відповідаючи всім необхідним критеріям.

https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20220802224018103

  1. Перша регіональна хмарна екосистема підтримає і вищу освіту

University World News

Спільний ринок Східної та Південної Африки (COMESA) досліджує можливість створення першої регіональної хмарної екосистеми, закладаючи основу для прискорення процесу цифрової інтеграції між 21 країнами-членами у ключових секторах, включаючи вищу освіту.

«Проект Африканської хмарної екосистеми (ACE) стане першим у своєму роді, закладаючи основу для сприяння африканському континенту здійснити цю зміну в ключових секторах економіки, освіти, уряду, сільського господарства та охорони здоров’я шляхом забезпечення надійної екосистеми, центрів обробки даних», – сказав д-р Раубіл Дуровою, керівник Африканського банку розвитку (АфБР) у Замбії, після того, як COMESA та АфБР підписали лист-угоду 14 липня 2022 року.

Угода передбачає грант АфБР у розмірі 500 000 доларів США на підтримку проведення техніко-економічного обґрунтування створення ACE.

https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20220814183821415

  1. Дослідницька співпраця приносить значні успіхи в охороні здоров’я

University World News

Під час пандемії COVID в Африці, Мексиці та Індії були створені сім дослідницьких центрів, головним чином у сільській місцевості та віддалених місцях для підтримки роботи лікарень, зменшення ризику інфікування під час операцій.

Університети Бірмінгема та Единбурга у співпраці з Глобальним дослідницьким відділом глобальної хірургії Національного інституту охорони здоров’я та догляду (NIHR) брали участь у створенні п’яти центрів в Африці –  в Беніні, Гані, Нігерії, Руанді та Південній Африці – та по одному в Мексиці та Індії.

Наразі вони проводять дослідницькі випробування щодо зменшення інфікування ран після абдомінальної хірургії, в яких беруть участь 6000 пацієнтів у семи країнах, і це довело, що деякі менш дорогі втручання є такими ж ефективними, як і більш дорогі.

https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20220817075431908

 

АЛЖИР

  1. У 2023 році в Алжирі відкриють елітну школу нанотехнологій

University World News

Уряд Алжиру планує відкрити елітний ЗВО, орієнтований на  нанотехнології, у вересні 2023 року після запуску ЗВО, що спеціалізується на математиці та штучному інтелекті, у технологічному центрі нового міста Сіді-Абдалла поблизу Алжиру.

Це відповідає національній стратегії Міністерства вищої освіти та наукових досліджень, яка спрямована на зміцнення партнерства між різними державними секторами – науковими дослідженнями, суб’єктами господарювання та професіоналами. Метою є розробка спільних дослідницьких проектів та створення інноваційних механізмів для використання нових технологій у сфері нанотехнологій з метою задоволення потреб нації в цій сфері.

https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20220801122739792

 

ЕФІОПІЯ

  1. Освіта є важливим аспектом ефіо-індійських відносин

msn

Освіта є важливим аспектом багатогранних і давніх двосторонніх відносин між Ефіопією та Індією, сказав посол Індії в Ефіопії.

Індійський технологічний інститут Roorkee відзначив своє 175-річчя заснування на заході, який відбувся в Аддіс-Абебі у вівторок.

З цієї нагоди IIT Roorkee підписав меморандум про співпрацю з 4 державними університетами Ефіопії, а саме з університетом Амбо, університетом Харамая, університетом Гондер та університетом Валлага.

Було зазначено, що меморандум спрямований на зміцнення академічних досліджень між інститутом і чотирма університетами.

Посол Шрі Роберт Шеткінтонг сказав, що індійські вчені викладали у віддалених частинах Ефіопії десятиліттями тому і сприяли зміцненню відносин між двома країнами.

Сьогодні в більш ніж 40 державних університетах Ефіопії працює близько 1500 індійських професорів і викладачів, зазначив посол, додавши, що «освіта залишається дуже важливим аспектом наших відносин».

За словами посла, академічне спонсорство дозволило студентам служити послами обох країн і сприяло міжлюдським стосункам.

https://www.msn.com/en-xl/africa/top-stories/education-is-important-aspect-of-ethio-india-relationship-indian-ambassador-says/ar-AA10x4Rg

 

КЕНІЯ

  1. Кенійська вища освіта в центрі уваги напередодні виборів

University World News

Зараз у Кенії є 36 державних університетів, 5 державних університетських коледжів, 33 приватні університети та 3 приватні університетські коледжі, в яких разом навчається 562 000 студентів (2021–2022 рр).

Всі колишні президенти Кенії прагнули залишити помітні сліди в розвитку університетської системи країни, а ось Ухуру Кеніятта із запізненням пішов шлхяом своїх попередників.

2 серпня, лише за тиждень до загальних виборів, які відкрили шлях для його виходу з Палати представників після двох п’ятирічних термінів, Ухуру надав чартери – ліцензії на роботу як повноцінних університетів – восьми закладам, деякі з яких мали у складі сільські коледжі.

За думкою експертів підвищення кваліфікації восьми університетів лише за кілька днів до закінчення президентського періоду Ухуру було політично мотивованим.

Незважаючи на те, що академічна успішність сектору вищої освіти Кенії відрізняється від багатьох інших в африканських країнах, наразі багато університетів країни стикаються з проблемами фінансування, оскільки минулого року МВФ закликав уряд закрити деякі університетські містечка, а деякі об’єднати щоб скоротити витрати.

Але, хоча було б розумно консолідувати існуючі університети, етнічна пристрасть і спроби виграти політичні рахунки перемогли, і історія намалює президентську спадщину Ухуру як лідера, який не зміг покращити якість і актуальність освіти, що сприяло б підвищенню зайнятості і можливостей випускників, незалежно від їх етнічного походження.

https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20220816081702980

 

МАВРИТАНІЯ

  1. Новий університет комерції зосередиться на цифровій економіці

University World News

Наприкінці липня на засіданні Ради міністрів Мавританії було схвалено план створення свого першого ЗВО, який буде спеціалізуватися на дисциплінах, пов’язаних з торгівлею.

Програми закладу охоплюватимуть усі дослідницькі галузі комерційної науки, включаючи економіку, електронну комерцію, бізнес-адміністрування, бухгалтерський облік, фінанси та цінні папери, страхування, транспорт та міжнародну торгівлю.

У зв’язку зі стрімкою хвилею промислової та цифрової революції, яка прокотилася по всьому світу в 21 столітті, нова комерційна школа необхідна для Четвертої та П’ятої промислових революцій, оскільки вона може допомогти у підготовці стратегій і дій, планів навчання випускників університетів для отримання нових наборів навичок у практиці проектування, процесах і мисленні, застосованих до нових технологій.

З метою сприяння самозайнятості для випускників університетів нова комерційна школа також повинна забезпечити необхідні семінари, тренінги, наставництво та консультації, щоб озброїти студентів підприємницьким мисленням і підтримати їх у запуску стартапів у сфері електронних технологій і комерції та підготувати їх до повноцінного бізнесу.

https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20220816125548367

 

КОТ-Д’ІВУАР

  1. Кафедра ЮНЕСКО підтримує дослідження сталого розвитку

University World News

Кафедра ЮНЕСКО з прогресу, планування та сталого розвитку (Anticipation, Prospective et Territoires Durables) була офіційно відкрита в Університеті Алассана Уаттара в Кот-д’Івуарі.

Нова кафедра є першою у франкомовній Африці на південь від Сахари, присвячена цій дисципліні, яка зосереджуватиметься на питаннях, що стосуються еволюції систем і процесів прогнозування з метою кращого інформування про територіальну політику.

Її підхід ґрунтується на трьох стовпах кафедр ЮНЕСКО для досліджень на майбутнє – зокрема дослідження, освіта та зміцнення перспективного планування для територій та залучення місцевих громад.

Відкриття кафедри буде сприяти міжнародному науковому співробітництву щодо основних проблем сталого розвитку, беручи участь у співпраці Південь-Північ, особливо в Африці та Європі.

https://www.universityworldnews.com/post.php?story=2022080310454936

 

НІГЕРІЯ

  1. Заклик заборонити політикам відправляти дітей на навчання за кордон

University World News

Майже 200 днів триває страйк викладачів університетів Нігерії під егідою Профспілки академічного персоналу університетів (ASUU). Зацікавлені сторони в секторі університетської освіти посилюють заклики прийняти закон, який забороняв би особам, які займають політичні посади, посилати своїх дітей до іноземних університетів. Це спонукало б уряд поспішно зайнятися питаннями, що стосуються освіти в державних університетах.

https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20220817203419779

 

ПІВДЕННА АФРИКА

  1. Справжня трансформація вищої освіти вимагає глибокого обговорення та часу

University World News

За словами провідного південноафриканського фахівця з політики у сфері вищої освіти Саліма Бадата, під час трансформації південноафриканських університетів потрібно бути дуже обережним, щоб їм не зашкодити або щоб вона не стали предметом постійних невирішених суперечок.

Завдання створення нового соціального пакту, згідно з яким існує широка згода щодо ролі університетів у країні, повинно, за необхідністю, бути проектом поколінь, каже він, і не повинно підлягати «політичному опортунізму та короткостроковості». або домінують певні програми громадянського суспільства чи приватного сектору.

«Важливо визнати крихкість університетів країни як інституцій», — каже він.

Бадат виступає за комплексний перегляд того, як університети мають виконувати свої основні цілі, які він визначає як виробництво знань, викладання та навчання та залучення громади, якщо це здійснюється ефективними навчальними та дослідницькими установами, а не «образа залучених спільнот».

Стосовно соціальних цілей Бадат стверджує, що вищі навчальні заклади країни «занадто багато імітують зовнішні моделі».

«Вони не можуть уявити, що вони Оксфорди чи Прінстони, заклади, які, по суті, є територією багатих і еліти, якщо їхньою метою не є відтворення успадкованої класової структури апартеїду та сприяння асиміляції в панівні класи».

Натомість, каже він, університети країни повинні приділяти більше уваги просуванню тих функцій, у яких вони досягли досконалості. Це включає залучення громади та розвиток науковців як викладачів , каже він, обидві з цих сфер є галузями, в яких південноафриканські вчені лідирують у світі, відточуючи свій досвід і практику поколіннями.

Щоб сприяти більш прогресивному підходу серед цих агентів змін, Бадат мотивував створення прогресивної профспілки науковців.

Окрім інституційного рівня, Бадат є рішучим прихильником диференційованої університетської системи як засобу вирішення складних потреб розвитку країни: «Країні не потрібні 26 університетів Кейптауна».

https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20220816150131662

  1. Занепокоєння щодо часу, який докторанти потребують для завершення навчання

University World News

Рада з вищої освіти провела перевірку докторантур у  23-х державних університетах та п’яти приватних закладах.

Нещодавно було оприлюднено результати дослідження під назвою «Національний огляд південноафриканських докторських кваліфікацій 2020-21».

У звіті зазначається, що рівень відсіву докторантів протягом п’яти років є досить високим – від 19% до 22%.

Причиною є затримки у виплаті державних субсидій університетам, які вже відчувають безгрошів’я. В Південній Африці державні університети фінансуються урядом за ковзаючою шкалою, а відсів студентів виснажує економіку.

Кількість студентів, які завершують навчання в докторантурі протягом мінімум двох років, надзвичайно мала. «Набагато частіше ті студенти, які фактично закінчують навчання, роблять це за значно довший період часу. Це може становити від трьох до шести років і навіть більше», – йдеться у звіті.

Середній час, протягом якого студенти-докторанти закінчують навчання в конкретному році, є визначальним фактором у розрахунку формули субсидії для розміру річного субблоку гранту на витрати на навчання, який надається закладу.

«Тому заклад має певну фінансову вигоду від того, щоб докторанти завершили свої дисертації та закінчили навчання протягом розумного періоду часу».

Однак у звіті застерігається, що фінансові стимули не повинні бути мотивуючою причиною для зарахування докторантів. «Доходи від субсидій навряд чи покриють ресурси, необхідні для докторських програм, і, ймовірно, знадобляться додаткові ресурси».

Переваги для своєчасного завершення докторських ступенів включають використання приміщень, які можуть знадобитися для нових студентів, і наявність керівників, чий час займають студенти, які не закінчують навчання вчасно.

Щоб заохотити завершення, більшість навчальних закладів встановили обмеження на максимальну кількість років, дозволених для навчання в докторантурі.

https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20220807094806215

  1. Занепокоєння щодо вартості та якості сповільнюють зростання приватної вищої освіти

University World News

Відсутність довіри до цінності кваліфікації та якості навчання, яке пропонують приватні ЗВО, є однією з причин, чому цей сектор не набув розвитку, щоб доповнити державну вищу освіту в Південній Африці.

Крім того, обмежені знання про приватну вищу освіту, особливо серед батьків, і уявлення про те, що цей тип освіти є дорогим і має низьку віддачу від інвестицій, також сприяють пригніченню зростання цього сектора.

Про це йдеться в дослідженні «Сприйняття зацікавленими сторонами та використання приватної вищої освіти в Південній Африці», звіт про яке був опублікований у червні в Міжнародному журналі африканської вищої освіти.

https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20220807203402700

 

ТУНІС

  1. Нова агенція з акредитації ВО потребуватиме достатньо ресурсів

University World News

Туніс заснував національне агентство з оцінки та акредитації ЗВО і дослідницьких центрів, метою якого є посилення конкурентоспроможності університетів країни та розвиток системи досліджень міжнародної якості.

Створення та роль агентства визначено в Указі Президента № 46 від 2022 року, опублікованому наприкінці червня.

Його завданнями є оцінка університетів, державних і приватних вищих навчальних закладів, докторських шкіл і наукових установ, а також їхніх дослідницьких та інноваційних програм і проектів.

Нове агентство також зосередиться на розробці процедур і стандартів забезпечення якості відповідно до міжнародних стандартів, враховуючи національні та галузеві особливості.

Незважаючи на високі ідеали агентства, Спілка викладачів і дослідників туніських університетів розкритикувала створення агентства як стратегію міністерства вищої освіти для створення громадського шуму «без будь-якого реального бажання змінити фактичну важку ситуацію в державній вищій освіті Тунісу».

Інші експерти закликали до належного забезпечення агентства як матеріальними, так і людськими ресурсами, щоб мати можливість ефективно виконувати свій мандат.

https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20220711215624889